۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۶۶۸۷۵
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

علما پرچمداران حرکت فکری در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هستند

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت علما و نخبگان پرچمداران حرکت فکری و جوانان موتور تحول آن هستند.
اکبرزاده اکبرزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هادی اکبرزاده معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، امروز در نشست علمی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: امروز برخی معتقدند که با وجود اسناد راهبردی متعدد نیازی به سند جدید به نام الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیست.

وی در پاسخ به این فکر و اعتقاد، افزود: با بررسی و تحقیق اسناد کشور بعد از انقلاب، اشکالات و نارسایی‌هایی را مشاهده می‌کنیم که دارای نظریه منسجم و پشتوانه گفتمانی نیستند، در نتیجه جامعه نخبگانی به این اسناد توجه ندارد.

اکبرزاده با اشاره به سه مرحله برای حل مشکل، عنوان کرد: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای حل این مشکل با ارائه سه راهبرد نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و تدوین سند الگو؛ تلاش کرده این سه رویکرد را با هم پیگیری کند.

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: مرکز در کنار اندوخته بینشی و دانشی به عنوان سند اولیه از نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی نیز استفاده می‌کند، در واقع این الگو با انعطاف‌پذیری ظرفیت به کارگیری داده‌های جدید علمی را دارد.

وی درباره جامعه هدف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان داشت: در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت علما و نخبگان پرچمداران حرکت فکری و جوانان موتور تحول آن هستند.

اکبرزاده با اشاره به شاخصه‌های الگوی پیشرفت اسلامی، ابراز کرد: الگوی پیشرفت اسلامی، به شکل مسنجم، باید مبتنی بر الگوی دینی، مورد پذیرش متفکران و علمای کشور و مورد توجه اندیشمندان دنیا باشد.

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طراحی الگوی پایه پیشرفت را گام نخست نقشه راه دانسته و بیان داشت: باید ابتدا الگوی پایه پیشرفت را طراحی کنیم تا از طریق آن به الگوی نهایی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه از یک سال پیش طراحی الگوی پایه را آغاز کردیم، اظهار داشت: مساله شناسی، آسیب‌شناسی، سنجش قابلیت‌های ملی، شاخص‌سازی پیشرفت و آینده‌پژوهی ایران و جهان از جمله پیش‌نیازهای الگوی پیشرفت بود.

اکبرزاده افزود: ضعف اراده برای عدالت در تصمیم‌گیری، نبود بهره‌وری مناسب از ظرفیت‌ها، نبود کفایت تفقه در امور اجتماعی و حکومتی و ترسیم ناقص فرهنگ مطلوب از جمله مشکلات کشور است که با مشارکت هزاران شخصیت علمی جمع‌آوری شده است.

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در پایان خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی از سند چشم‌انداز بالاتر و دارای استقلال از دولت‌ها است./201/807/ب1

ارسال نظرات