۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۶۷۸۰۰
حجت الاسلام دانشمند در گفت‌وگو با رسا:

تفرقه اره‌ای است برای تکه تکه کردن جهان اسلام/ آزادی حلب میوه درخت اتحاد مسلمانان است

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان به منظور فروپاشی کشورهای اسلامی گفت: در حقیقت آزاد شدن حلب میوه درخت وحدت است؛ علما می‌خواهند با وحدت شمشیری بسازند برای نابودی صهیونیسم.
حجت الاسلام دانشمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وحدت مسلمانان بی‌شک امروزه یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام است. امت اسلامی از ابتدا با اتحاد و انسجام توانست علیرغم نوپا بودن و دست و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام مشکلات در برابر قوی‌ترین دشمنان ایستادگی کند و آنها را شکست دهد و در نهایت این اتحاد و انسجام که به برکت وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) در میان مسلمانان که بیشتر آنها اقشار تهی دست و ضعیف جامعه بودند شکل گرفته بود، موجب شد تا تمدن اسلامی در آن زمان شکل بگیرد و جامعه اسلامی تشکیل شود که مهد رشد و شکوفایی علمی و هنری و فرهنگی جهان شد.

تا زمانی که سایه پیامبر اکرم(ص) بر سر جامعه اسلامی بود و همه یکپارچه و متحد و بدون تفرقه و دو دستگی در جامعه دوشادوش یکدیگر زندگی می‌کردند و همواره یار و یاور یکدیگر بودند، به گواه تاریخ علیرغم خیل دشمنان خارجی و البته شیطنت‌های منافقین، باز هم جامعه نوپای اسلامی تمدن ساز و پیرو و قدرتمند به اهداف خود یکی پس از دیگری دست پیدا می‌کند و هر روز شاهد گسترش نفوذ اسلام در سرتاسر حجاز و پس از آن دیگر کشورهای جهان هستیم.

اما در طول تاریخ همواره رخدادهایی بوده است که در پس آن هم اشخاصی معلوم الحال و زاویه‌دار با اسلام بوده‌اند و این جریانات در تلاش بوده‌اند تا به هر بهانه‌ای میان مسلمانان اختلاف ایجاد کنند؛ از دعوای مهاجر و انصار تا دعوای عرب و عجم. شورای سقیفه هم موجب شد تا دو قطبی علوی و غیر علوی شکل بگیرد و این موضوع مصدر اختلاف افکنی و فرصتی برای دشمنان دیرینه اسلام شد.

در عصر حاضر نیز این موضوع کماکان ادامه داشته است به ویژه آل سعود وهابی که در عربستان قدرت را به دست گرفته است و بی‌چون و چرا از آمریکا و اسرائیل تبعیت می‌کند، وهابیون عربستان توان اقتصادی این کشور را به استخدام درآورده تا نیازهای مالی شبکه‌های تندرو وهابی را تأمین کنند و انها بتوانند با تمام توان در راستای تحریک احساسات شیعیان گام بردارند. از طرفی هم مفتی‌های وهابی در عربستان و برخی کشورهای متحد آل سعود با فتاوای عجیب و غریب همواره در حال تکفیر دیگر مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان هستند و در آتش جنگ مذهبی می‌دمند.

اگر چه تفرقه مذهبی به عنوان یک‌ راهبرد مؤثر برای غرب همواره در دستور کار بوده است اما امروزه با گسترش فناوری ارتباطات و رشد گرایش مردم به فضای مجازی به ویژه در کشورهای اسلامی فعالیت‌های جدی‌تری در زمینه تفرقه افکنی مذهبی با حمایت مستقیم آمریکا و انگلیس شکل گرفته است؛ توطئه‌ای که استفاده از آن، هم هزینه‌های کمتری دارد هم تأثیرگذاری بیشتری. شبکه‌های بسیاری در کشورهای اسلامی و در لندن و لس آنجلس در حال فعالیت هستند که به توهین و فحاشی و هتاکی نسبت به دیگر مذاهب اسلامی می‌پردازند و این در حالی است که عده‌ای هم کورکورانه از این اقدامات تبعیت می‌کنند و اندیشه تکفیر و دعوای مذهبی را در سطح جامعه نشر می‌دهند.

وجود تکفیری‌هایی نظیر داعش و النصره حاصل همین دشمنی‌ها و تفکرات است. از طرفی هم با حمایت‌های بی‌دریغ مالی و سخت افزاری و نرم افزاری انگلیس و آمریکا شبکه‌هایی نظیر امام حسین و فدک به نام شیعیان در حال فعالیت هستند و خود را منادیان تفکر شیعی و مدافعان اهل بیت(ع) معرفی کرده و از هیچ نسبت ناروا و توهین و هتاکی نسبت به مقدسات اهل سنت دریغ نمی‌کنند و موجب تحریک جوانان اهل سنت و در نتیجه پیوستن آنها به گروه‌های تکفیری می‌شوند.

این حربه دشمن حاصل یک سری مطالعات دقیق و بررسی کاملی است که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند. هیلاری کلینتون در کتاب گزینه‌های سخت خود می‌گوید: در اتاق فکری با بررسی‌های چند ساله به این نتیجه رسیدیم که مدل حضور آمریکا و متحدانش در عراق و افغانستان مدل اشتباهی بود، آمریکا وارد این کشورها شد، یک دهه درگیر شد، هم هزینه‌های بسیار کرد، هم کشته داد و هم بدنامی به دنبال داشت و در نهایت هم نتواست به اهداف خود دست پیدا کند.

اساسا در چنین جنگی که مردم کشورها با تحریک روانی و با استفاده از ابزار رسانه و علمای خود فروخته به جان هم می‌افتند استکبار جهانی که عامل اصلی این رخ داد است بدون هیچ هزینه‌ای به اهداف شوم خود می‌رسد. در نبردهایی که تکفیری‌ها شکل می‌دهند پول و منابع از کشورهای اسلامی تأمین می‌شود، تلفات و بدنامی‌ها هم شامل کشورهای اسلامی و اسلام خواهد شد، در جنگ میان تکفیری‌ها و جبهه مقاومت از هر طرف که کشته شوند به نفع دشمنان اسلام است و از این وقایع آنها بدون کمترین هزینه استفاده‌های گسترده‌ای خواهند برد.

در این میان روحانیت و حوزه‌های علمیه نقش مهمی در تبیین اهمیت وحدت و لزوم پرهیز از تفرقه افکنی و جنجال‌های مذهبی و دشمنی بین مذاهب اسلامی دارند. حجت الاسلام مهدی دانشمند، از سخنرانان و محققان مشهور حوزه علمیه است که به عنوان یک مبلغ مطرح و اثرگذار در هر گوشه و کناری بر اهمیت درک صحیح از شرایط و لزوم وحدت حول محور ولایت فقیه تأکید دارد.

به مناسبت هفته وحدت پیرامون وحدت اسلامی و اهمیت آن در شرایط کنونی برای جهان اسلام و برای نشر و گسترش معارف دینی، خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت‌وگویی با حجت الاسلام دانشمند انجام داده است.

رسا – شاهد هستیم که با اتحاد میان شیعه و سنی جریان‌های تکفیری در میدان نبرد شکست‌های سنگینی متحمل شدند و اتفاقات خوبی نظیر آزادی حلب رخ داد. این اتحاد در عرصه جهانی چه تأثیری می‌تواند برای مسلمانان داشته باشد؟

وقتی به شیطنت‌ها و توطئه‌های دشمن توجه داشته باشیم، بیشترین تلاش دشمن در زمینه ایجاد تفرقه بین مسلمانان بوده است. دشمنان ما بدون حساب و بی‌جهت در هیچ زمینه‌ای و در هیچ توطئه‌ای سرمایه گذاری نمی‌کنند، دشمنان می‌ترسند که از اتحاد مسلمانان ضربه‌های سنگینی ببینند به همین دلیل است که یکی از  مواضع بسیار مهم دشمن ایجاد تفرقه در میان مسلمانان است و همین تلاش دشمن حجتی است برای ما که در راستای اتحاد امت اسلامی گام برداریم.

از نظر عقلی هم اتحاد و دوستی بهتر و سازنده‌تر از دشمنی و تفرقه است. دین هم می‌گوید «إن الله مع الجماعة»؛ یکی از آثار وحدت شیعه و سنی جذب اهل سنت به تشیع است، آیت الله زکزاکی از علمای اهل سنت بودند، ایشان از امام خمینی یک جلد قرآن هدیه گرفتند و همین ارتباط صحیح و رفتار دوستانه امام خمینی موجب شد تا شیخ زکزاکی نه تنها شیعه شود بلکه 25 میلیون سنی کشور نیجریه را شیعه کرد! این از آثار وحدت و انسجام و اتحاد است.

رسا – نقش وحدت در تأمین امنیت کشور و جلوگیری از درگیری‌های مذهبی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امنیت امروز ما حاصل اتحاد و انسجام مردم ما و نبود تفرقه دینی و مذهبی در میان ملت است؛ امروز اهل سنت هم به خوبی متوجه هستند که به برکت این وفاق و اتحاد امنیت کشور محفوظ مانده است و شاهد هستیم که در این راستا اهل سنت هم در کنار شیعیان حامی و یاری‌رسان اتحاد اسلامی در کشور ایران هستند.

امروزه در زمینه‌های امنیتی اهل سنت به یاری نیروهای امنیتی کشور آمده‌اند و از ایجاد تفرقه و اختلاف توسط برخی افراد جلوگیری می‌کنند، حتی بعضی از علمای اهل سنت که موافق وحدت نبودند نیز شدیدا علیه کسانی که متأثر از وهابیت و آل سعود علیه تشیع فعالیت می‌کنند موضع گیری کرده و در راستای تحکیم وحدت در کشور و در جهان اسلام اهتمام جدی دارند.

شاهد هستیم تکفیری‌ها در سوریه و در عراق متحمل شکست می‌شوند و آزادسازی شهر حلب پس از سال‌ها اشغال توسط تکفیری‌ها یکی از شکست‌هایی است که آنها متحمل شده‌اند، این اتحادی که منجر به پیروزی جبهه مقاومت شد حاصل بصیرت و هدایت رهبر معظم انقلا و مراجع عظام بوده است، آیت الله سیستانی دستور بسیج همگانی دادند و بیش از 5 میلیون شیعه و سنی در عراق متحد شدند و داعش را مجبور به عقب نشینی کردند، این موضوع در سوریه هم موجب شد تا تلاش دشمن برای سقوط دولت بشار اسد و حکومت تکفیری‌ها و هابیت در سوریه بی‌نتیجه بماند و شاهد هستیم که هر روز خبری از آزادی شهرها و روستاهای سوریه به گوش می‌رسد.

در حقیقت آزاد شدن حلب میوه درخت وحدت است. مهمترین چیز در این پیروزی مهم و راهبردی وحدت بوده است و در کنار آن ایمان و توانمندی‌های بالای رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم سرنوشت ساز و مؤثر بوده است.

رسا – هشیاری و توجه دشمن نسبت به تأثیر وحدت اسلامی بر جامعه اسلامی به چه صورت است؟

دشمن به خوبی از آثار و برکات این وحدت برای جهان اسلام، کشورهای اسلامی و مسلمانان آگاه است ولی متأسفانه برخی از مسلمانان هنوز هم به این مسأله توجه و دقت ندارند، هنوز برخی از ما متوجه نشدیم که وحدت می‌تواند چماق بزرگی باشد بر سر صهیونیست‌ها، نه اینکه تفرقه میان ما اره‌ای شود برای تکه تکه کردن جهان اسلام و کشورهای اسلامی. دشمنان با اختلاف اره تیزی به دست ما می‌دهند تا با آن جهان اسلام را تکه تکه کنیم تا قدرت و نیروی مسلمانان از بین برود و دیگر توان مقابله در برابر دشمنان و ایستادن روی پای خودمان را نداشته باشیم، ولی مراجع و بزرگان دنبال این هستند تا با وحدت شمشیری درست کنند تا با آن دشمنان مسلمانان را دو نیم کنند.

رسا – در بین شیعیان جریان تشیع لندنی همواره به دنبال تفرقه افکنی و ایجاد دو دستگی هستند، به نظر شما آیا این تفکر می‌تواند خطرساز باشد؟

این جریان و به طور کلی شیعیان نادانی که موجب تفرقه میان شیعه و سنی می‌شوند مصداق بارز ضرب المثل «دشمن دانا بلندت می‌کند، بر زمینت می‌زند نادان دوست» هستند، داعش برای این درست شده است که قدرت اسلام را بگیرد و ما مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته و بدون اینکه دشمن بخواهد هزینه‌ای را متحمل شود ما با دارایی‌های خودمان و با نیروهای خودمان یکدیگر را نابود کنیم و موجب نابودی اسلامی شویم.

هر کسی که در این راه یاری‌رسان دشمن باشد و به تلفات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان امت اسلامی کمک کند و هزینه دشمن را برای تقابل با اسلام کم کند و راه باز کن دشمن باشد و او را به هدف نزدیک کند و به اسلام ضربه بزند، تفکر غلط او و عملکرد اشتباه او آسیب‌های بسیاری به اسلام وارد می‌کند. این تفرقه همان چیزی است که داعش می‌خواهد و همان اتفاقی است که دشمنان با تشکیل دادن داعش به دنبال آن هستند. تفرقه هدف اصلی دشمن در حمایت و تشکیل داعش است.

امروز اگر کسی واقعا بصیرت داشته باشد می‌فهمد که ولایتی بودن به شعار نیست به ولایت مداری است. در میدان جنگ کسی سرباز خوبی است که از فرمانده خود عقب نماند یا از فرمانده جلو نزند، امروز متأسفانه برخی اشخاص آگاهانه یا جاهلانه و افرادی که نسبت به انقلاب بدبین هستند یا تفکرات منحرفی دارند در میان شیعیان حضور دارند و دست به تفرقه افکنی می‌زنند و تفکرشان نظیر اوباما است که می‌گوید هر کس با ما نیست بر علیه ما و در مقابل ما است.

علت اینکه این افراد به کسانی که حامی وحدت اسلامی و منادی وحدت هستند بد بینند همین تفکر غلطی است که دارند. به این اشخاص باید گفت متدین بودن که به فحاش بودن نیست، کسانی که در آتش تفرقه شیعه و سنی می‌دمند اگر جرأت دارند بروند به مناطقی که مذهبی غیر آنها دارند و آنجا دم از تفرقه و دشمنی بزنند.

استدلال کودکانه این افرادی که به اسم شیعه علیه اهل سنت موضع گیری کرده و دو دستگی ایجاد می‌کنند این است که ما در شهرهای شیعه نشین سخنرانی می‌کنیم و به گوش اهل سنت این حرف‌ها نمی‌رسد! این استدلال به علت تفکر کودکانه آنها است، دوران ارتباطات و تکنولوژی را سپری می‌کنیم، عصر و زمانی که عملا مجلس خصوصی و محفل مخفیانه معنایی ندارد چرا که هر کجا یک موبایل باشد یعنی ابزار کاملی برای اطلاع رسانی در سطح جهانی به صورت نوشتاری، صوتی و تصویری وجود دارد. شاهد هستیم که خصوصی‌ترین کلیپ‌های اشخاص سرشناس در دنیا پخش می‌شود حتی مسائل حساس و مهم نظامی بعضی کشورها نیز به علت گستردگی این ابزارها و وسایل گاهی افشا می‌شود.

رسا – در سیره اهل بیت(ع) رفتار با اهل سنت به چه صورت بوده است؟

روایات بسیاری وجود دارد که ائمه معصومین(ع) سفارش کرده ‌اند از مریض‌های اهل سنت عیادت کنید، در تشییع جنازه آنها حاضر شوید و هدیه به آنها بدهید، ولی هیچ کجا ذکر نشده است که یک شخصی به یکی از اهل بیت(ع) رجوع کند برای حاجتی و ایشان از شیعه یا سنی بودن او سؤال کنند و یا به خاطر اینکه اهل سنت است با او بد رفتاری کنند.

امام حسن مجتبی(ع) که در اوج مظلومیت واقع شدند و مادر بزرگوار ایشان به دست مخالفین شهید شدند، علیرغم همه اتفاقات ناگواری که ایشان تجربه کردند، هرگز با اهل سنت بد رفتاری نکردند و هیچ روایتی وجود ندارد که ایشان شخصی را به دلیل اهل سنت بودن رد کرده باشد؛ اگر چه عنایات بیشتری در غیاب اهل سنت به شیعیان داشتند اما هرگز هیچ کجا در منابع اهل سنت و شیعه ذکر نشده است که در سیره هیچ‌کدام از ائمه معصومین بی‌احترامی و توهین و تبعیضی علیه اهل سنت دیده شده باشد.

امام علی‌(ع) هم زمانی که به حکومت رسیدند هرگز علیه اهل سنت اقدامی نکردند و حتی کارگزارانی در حکومت ایشان حضور داشتند و دارای مقام و منسب بودند که از اهل سنت بودند، اینجوری نیست که امام علی(ع) زمانی که به حکومت برسد تمام اهل سنت را منزوی کند یا علیه آنها اقدامی کنند یا اینکه صرفا به مریدان خود و شیعیان توجه داشته باشند، بلکه از میان اهل سنت لایق و وفادار به اسلام و مسلمین افرادی را برای مناصب مختلف برگزیدند.

/1304/403

ارسال نظرات