۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۶۷۸۰۷
استاد حوزه علمیه خراسان:

نزول نعمات الهی بر بندگان حاصل لطف همگانی پروردگار است

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: همان گونه که تدبیر و لطف همگانی دولت ها اقتضا می کند در عرصه آموزش و پرورش، امکانات رشد و پرورش را در اختیار همه افراد جامعه قرار داده و فرصت رشد را در اختیار آنان می گذارند لطف و رحمت الهی اقتضا می کند که به همه موجودات، رشد و تعالی لازم را عنایت کند و بر این اساس است که همه موجودات از آغاز تا پایان عمر خویش مشمول رحمت الهی هستند.
حجت الاسلام قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قنبری راد، استاد حوزه علمیه خراسان، عصر پنجشنبه در حرم مطهر رضوی با اشاره به دعای 28 صحیفه سجادیه گفت: در بخشی از این دعا امام سجاد(ع) در مقام تضرع به خداوند متعال و هنگام پناه بردن به ذات احدیت کیفیت پناه بردن به آن قادر متعال را تعلیم می دهند.

وی با اشاره به بخش دیگری از این دعا مبنی بر پناه بردن امام سجاد(ع) به پروردگار متعال تصریح کرد: بر این اساس هر کس به غیر خدا دل بست، پست و فقیر شد و در دعای صحیفه سجادیه جایگاه رحمت الهی به تصویر کشیده شده و خداوند متعال را یگانه و یکتا معرفی می کند و او را تنها کسی می داند که دارای نیروی نفوذ ناپذیر است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که در این دعا امام سجاد(ع) به قدرت و عظمت پروردگار اعتراف می کنند، خاطر نشان کرد: در این دعا امام سجاد(ع) همه را یکطرف و خداوند را در سوی دیگر دانسته و بیان می کنند که همه موجودات در طول عمر خود نیازمند رحمت خداوند بوده و این همان چیزی است که در کلام اسلامی به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام قنبری راد در پاسخ به سوال آنانی که می گویند چرا خداوند متعال در عین آن که به عبادت انسان نیازی ندارد، او را خلق کرده است، گفت: مخلوقات با این هدف خلق شده اند که خداوند را عبادت کرده و او را بشناسند، در حقیقت خداوند متعال به عبادت و شناخت خودش از سوی سایر موجودات نیازی ندارد اما رحمت او اقتضا می کند تا به هر موجودی کمالش  را عنایت کند.

وی افزود: همان گونه که تدبیر و لطف همگانی دولت ها اقتضا می کند در عرصه آموزش و پرورش، امکانات رشد و پرورش را در اختیار همه افراد جامعه قرار داده و فرصت رشد را در اختیار آنان می گذارند لطف و رحمت خداوند  این اقتضا را دارد که به همه موجودات از آغاز تا پایان خلقت، رشد و کمال لازم  را عطا کند. امام سجاد(ع) در این  دعا نیز می فرمایند که هر کس که غیر توست، نیازمند رحمتت نیز بوده و وقتی همه نیازمند رحمت تو هستند، من جز تو هیچ کس را ندارم.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: امام سجاد علیه السلام با این بیان که موجودات دیگر در برابر خدا ناتوان و دارای شان نیستند دلیل دیگر پناه بردن به خداوند متعال را  روشن فرموده اند    موجوداتی که در امور خود ناتوان اند، اگر صاحب شانی هستند خداوند متعال آن را به وجود آورده است، همچنین آن حضرت با بیان صفات مخصوص موجودات، که گوناگونی و تغییر است به   بیان تفاوت و تمایز خداوند خالق در مقایسه با مخلوقات پرداخته آنطورکه امام سجاد(ع) اظهار می کنند خداوندا تو بالاتر از آنی که همانندی برای تو باشد و همه موجودات عاجز و نیازمند رحمت تو هستند اما تو نیازمند به مغفرت دیگری نبوده و بالاتر از آنی که بخواهند کسی همپایه ات بیاورند.

وی با بیان این که از عبارت امام سجاد(ع) در این دعا، تبیین معنای کلمه «الله اکبر» می گردد این توصیف بر می آید که خداوندا تو بالاتر از آنی که کسی بخواهد تو را وصف کند، بیان کرد: بر اساس بیان امام باقر(ع) هر کس در شناخت خداوند متعال به آنجایی رسید که ملاحظه کرد خدا را نمی شناسد یقین بداند خدا را شناخته است چراکه خداوند قابل شناخت و توصیف نیست.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به بخش پایانی از دعای امام سجاد(ع) تصریح کرد: بر این پایه آمده که خداوندا تو پاک و منزهی و نخستین نکته شناخت خداوند، این است که خداوند را از همتا و نظایر آن پاک و منزه بدانیم.

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که هر کس می خواهد خدا را تسبیح و ستایش کند باید به مانند گفته های امام سجاد(ع) به خداوند باور قلبی پیدا کند، یادآور شد: خداوند متعال از اینکه بخواهیم چیزی را شبیه به او فرض و تصور کنیم پاک و منزه بوده که همه ادله را به تفکیک امام سجاد(ع) در این دعا بیان می کنند.

وی با اشاره به گفته امام سجاد(ع) در انتهای این دعا اظهار کرد: این بیان رسیدن به آن مفهوم است که خدایی و پناهی جز پروردگار متعال وجود  نداشته و دلیلی برای پناه بردن به غیر او نیز وجود ندارد./202/864/ب1

ارسال نظرات