۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۶۷۸۴۷

معرفی کتاب سیاحت جمال در نماز جمعه تهران

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی کتاب سیاحت جمال (سیری در سیره اخلاقی و عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) نوشته محمد جواد حاج علی اکبری را پیش از خطبه های نماز جمعه تهران معرفی کرد.
سیاحت جمال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش معرفی کتاب پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، کتاب سیاحت جمال اثر حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری را با توجه به فرا رسیدن ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله معرفی کرد.

وی با بیان اینکه کتاب سیاحت جمال در ارتباط با سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و درسهای کوتاهی از زندگی آن حضرت است، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بسیار زیبا و مختصر و مفید اصول راهبردی زندگی پیامبر اکرم را در این کتاب بیان کرده است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی کتاب سیاحت جمال را یک نسخه ساده شده از اثر ارزشمند علامه طباطبایی با عنوان «سنن النبی» خواند و با اشاره به بخشی از صفحه 135 آن، یکی از ویژگی های پیامبر اعظم  صلی الله علیه و آله و سلم را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد.

وی افزود: در صفحه 135 کتاب سیاحت جمال آمده است «پیامبر عظیم الشأن اسلام می فرمایند خداوند مؤمن ضعیفی را که دین ندارد نمی پسندند، پرسیدم یا رسول الله کیست آن مؤمنی که دین ندارد و خدای متعال او را دوست ندارد فرمودند کسی که در جامعه کوچک مثل خانواده یا جامعه ای بزرگ تر زندگی می کند و نسبت به اطراف خود بی اعتنا است چنین شخصی از نظر ارزشگذاری دینی و الهی خاصیتی ندارد و اگر کار خوبی ببیند تشویق نمی کند و اگر کار زشتی هم صورت بگیرد یا وظیفه بزرگ بر زمین گذاشته شود به روی خود نمی آورد؛ اگر کسی را ببیند که معصیتی انجام می دهد برایش مهم نیست این مؤمن بی حال و بی رمق است و خدا او را دوست ندارد بلکه نسبت به او بقض هم دارد».

این گزارش می افزاید: کتاب سیاحت جمال (سیری در سیره اخلاقی و عملی پیامبر اکرم) تحلیلی اجمالی از شخصیت و منش انسانی الهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که با استناد به آیات و روایات و با بیانی روان و عمومی در 3 بخش تدوین یافته است.

در بخش نخست این کتاب از الگوها و مشخصات منش فردی پیامبر و برنامه آن حضرت در پوشش، خوراک، نظافت و خواب بحث شده، سپس سیره عبادی حضرت و توجه ایشان به مناجات، ذکر و دعا، نماز، روزه، تلاوت قرآن و حج بیان گردیده است.

در بخش پایانی، اصول و قواعد رفتار اجتماعی پیامبر و آداب معاشرت در رفتار و اندیشه آن حضرت بررسی گردیده است. مهم‏ترین ویژگی سیره نبوی در عرصه اجتماعی، توجه اصل اعتدال و ارتباط حسنه و رفتار نیکو با اقشار مختلف مردم است.

گفتنی است، کتاب سیاحت جمال اثر محمدجواد حاج علی اکبری در قطع رقعی، 192 صبحه، شمارگان 3500 نسخه و به قیمت 11500 تومان از سوی انتشارات مهر هشتم در سال 94 منتشر شده و آخرین ویرایش آن به تاریخ 29 فروردین 1395 باز می گردد./920/پ202/ق

ارسال نظرات