۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۶۹۱۷۳
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

احتمال افزایش خطر دین گریزی در جامعه با سردی روابط معلم و متعلم

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نگرانیم چراکه دین در بین مردم آرام آرام مبدل به رفتار سطحی شده و متاسفانه در همه زوایای زندگی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
حجت الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصر الله پژمانفر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پنجشنبه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با بیان این که دو دسته آموزش رسمی و غیر رسمی وجود دارد، گفت: آموزش رسمی در حوزه و دانشگاه و آموزش های غیر رسمی مبتنی بر انتقال پیام بین گیرنده و انتقال دهنده صورت می گیرد. 

وی ادامه داد: در آموزش های غیر رسمی کسی آموزش را انتقال داده و دیگری نیز آن را دریافت می کند که بر این اساس این روش اثرگذارتر و کارآمد تر بوده و در بسیاری از مکان های امروز دنیا مدل آموزشی از نشاندن بچه ها و نمایش محتوایی در قالب تخته فراتر رفته و همراه با انجام بازی و سرگرمی کودکان، فعالیت هایی را نیز به آنان آموزش می دهند. 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که قالب نظام آموزشی باید مطابق با این روش اثرگذار باشد، تصریح کرد: آنچه که امروز در جامعه بایدصورت گیرد عمق بخشی به باورهای مردم بوده و همه این ها حاصل یک برنامه هدفمند مستقیم عملی است که بخشی از ناحیه ما و بخشی از ناحیه دیگر افراد جامعه است. 

حجت الاسلام پژمانفر افزود: پس از انقلاب اسلامی برای آنانی که جهت ارائه خدمات دستشان را به سوی حوزه های علمیه دراز کردند بیان کردیم که سطح خدمات گیرندگان متفاوت است و ما باید آنانی را که بنا به ارائه خدمات دارند، سطح بندی کنیم. 

وی با بیان این که اشتباه دیگر ما نهادینه کردن مسیر منسوخ و اشتباه به بن بست رسیده شده در فضای دانشگاه های مختلف کشور بود، بیان کرد: بر اساس نداشته هایی که در حوزه وجود داشت، نظام آموزشی را رتبه بندی کردیم تا آنانی که می خواهند در سطح بالاتری خدمات ارائه کنند آزمون های متناسب با خدمات ارائه داده و نمراتی را جهت سطح بندی بگیرند. 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به این ترتیب، تعلیم این تدابیر آموزشی به طلاب و حوزویان به عنوان متولیان دستگاه داده شد اما آنچه که در نظام حوزه تحت عنوان رابطه عاطفی استاد و شاگردی که عاشقانه با یکدیگر زندگی کنند  وجود داشت، از بین رفت. 

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: در چنین شرایطی رابطه مرید و مرادی و انتقال ارزش های انسانی میان استاد و شاگرد از میان رفت و ما امروز نگرانیم چراکه دین در بین مردم آرام آرام مبدل به رفتار سطحی شده و متاسفانه در همه زوایای زندگی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی با بیان این که این بحث های هرگز تصادفی و ناخودآگاه اتفاق نیافتاده است، خاطر نشان کرد: فرآیند های مستقیم و غیر مستقیمی سبب شده تا وضعیت امروزی پدید آید و تنها راه اصلاح و برون رفت از مشکلات برنامه ریزی و شناخت کافی داشتن نسبت به شرایط است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروزه نگاه به انتظارات حوزه بسیار متفاوت تر نسبت به گذشته شده است، بیان کرد: تلاش ما تا کنون متکی بر تغییر نگاه ها به حوزه های علمیه بوده و به نظر ساخت حوزه های علمیه خواهران و برادران با اعتبارات دولت و تخصیص زمین باید هر چه سریعتر صورت بگیرد. 

حجت الاسلام پژمانفر ساخت مسجد به عنوان مهمترین پایگاه فرهنگی و کتابخانه های تخصصی را لازم و ضروری دانست و گفت: در برابر تخصیص امکانات، انتظاراتی نیز همچون ادای احترام به والدین و جلوگیری از بی پروایی با جنس مخالف وجود دارد و باید بر این اساس به شرایط فرهنگی مطابق با موازین اسلامی در نظام آموزش و پرورش پایبند بود./201/864/ب1

ارسال نظرات