۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۴۶۹۴۷۳
در نشست فضای مجازی، چالش‌ها و فرصت‌‌ها تبیین شد؛

مزیت‌‌ها، مأموریت‌ها و نقش حاکمیت، نخبگان و افراد در زمینه فضای مجازی

نشست علمی فضای مجازی، چالش‌‌ها و فرصت‌‌ها با هدف تبیین مزیت‌ها، مأموریت‌ها و نقش حاکمیت، نخبگان و افراد در زمینه فضای مجازی از سوی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه در قم برگزار شد.
فضای مجازی چالش ها و فرصت ها فضای مجازی

آیا به بدیهیات حوزه فضای مجازی به آن مقداری که بیرون از ایران شناخته و فهم و عمل شده است، عمل کرده ایم؟/ آیا در فضای مجازی امکان راه اندازی و مخابره رمز به شکلی که حاکمیت و نه مردم، دولت و کارمندان به آن دسترسی داشته باشد وجود دارد؟/ چرا امام راحل پیشنهاد بی بی سی را در انعکاس بیانیه های ایشان به جای استفاده از نوار کاست و کاغذ نپذیرفتند؟/ ابزارهای ارتباطی چه تأثیرات مثبت و منفی بر جامعه می گذارد؟ برای تهدیدات منفی این ابزارها چه راهکارهایی داریم و آیا این راهکارها مورد سنجش قرار گرفته اند؟

اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در پاسخ به سؤالات پیش رو و چند سؤال دیگر با هدف تبیین مزیت ها، مأموریت ها و نقش حاکمیت، نخبگان و افراد در زمینه فضای مجازی، نشست علمی فضای مجازی، چالش ها و فرصت ها را با رویکرد بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت های آن که در معرفی تصویری این نشست و در ابتدای جلسه به چشم می خورد، با حضور ابوذر منتظر قائم و روح الله مؤمن نسب از کارشناسان و پژوهشگران این عرصه برگزار کرد.

مدیریت صحیح و راهبردی در زمینه فضای مجازی

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، ابوذر منتظر القائم به عنوان نخستین سخنران این نشست بر مدیریت صحیح و راهبردی در زمینه فضای مجازی تأکید کرد و با بیان اینکه مدیریت این فضا با طرح سؤال های ساده و اصلی و دادن پاسخ های همسان به آن سؤالات امکان پذیر است، رفع معضلات این فضا را در صورتی که معضلات بیش از حد بزرگ نباشند تا غیرقابل حل شوند و معضلات نیز کاملا مبهم نباشند، حل شدنی دانست.

وی افزود: سؤال های کلیدی در موضوع فضای مجازی و ابعاد مختلف آن بسیار ساده و پاسخ ها نیز همه فهم و قابل درک هستند؛ اما آنچه که امروز در کشور ایران درباره فضای مجازی مواجه هستیم یک وضعیت غیرعادی است.

کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: ممکن است برخی افراد بگویند تحولات و مشکلات فضای مجازی منحصر به ما نیست و برای خیلی از جوامع دیگر هم با توجه به دوری و نزدیکی فرهنگ و حکومت و نظام سیاسی و قطب حاکم بر فضای مجازی، مشکلات و تبعاتی را به نسبت ضعیف تر و شدیدتر ایجاد کرده است اما وقتی بتوانیم فضای مجازی را به درستی بشناسیم و سؤال های کلیدی را در رابطه با چگونگی مدیریت آن مطرح کنیم و پاسخ های علمی و صادقه بدهیم مشکلات قابل مدیریت است.

وی به بررسی سه گرایش فکری در عرصه فضای مجازی پرداخت و گفت: متأسفانه مرز گفتمانی در حوزه فضای مجازی گم شده است و ما نتوانستیم پیوند این گرایش ها را با نظام ارزشیابی درک کنیم؛ گاهی گرایش ها و دیدگاه هایی که مربوط به مبادی نظریه دیگران بوده به ما سرایت کرده است.

بررسی سه گرایش فکری در عرصه فضای مجازی

منتظر القائم دیدگاه نخست را عدم وجود مشکل در فضای مجازی و نقش و سهم حداکثری افراد در بهره برداری بهتر از خدمات این فضا، دیدگاه دوم را عدم تولید و استقلال در فضای مجازی و دیدگاه سوم را درک واقعیات و حرکت صحیح در این مسیر عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه دیدگاه نخست به جای اینکه در حوزه علوم انسانی بیشترین مخالفان را داشته باشد بیشترین مدافعان را دارد. اگر ادبیات ما در حوزه علوم انسانی انتقادی و متصل به آبشخور نظریه داخل یعنی انقلاب اسلامی بود، قدرت ها را به درستی می شناختیم و از ابزارها به خوبی استفاده می کردیم.

وی با بیان اینکه موافقان دیدگاه دوم می گویند‌ لازم نیست کار خاصی به معنای تولید و استقلال انجام دهیم، عنوان کرد: این دیدگاه با وجود اینکه ظاهری کاملا عکس دیدگاه نخست دارد اما تأثیر آن در فضای مدیریتی به دیدگاه اول نزدیک است و معتقد است که همه چیز تحت کنترل است، هیچ حرکتی نمی شود کرد، هیچ امیدی نمی توان داشت و تمام حوزه های اقدام در عرصه فضای مجازی در اختیار دشمن است. این دیدگاه قائل به عدم حرکت در این مسیر است. استنادات دیدگاه دوم بسیار قوی است و نتیجه این دیدگاه عدم تحرک و اقدام لازم و مانند نتیجه دیدگاه اول است.

کارشناس فضای مجازی دیدگاه سوم را درک واقعیات و حرکت صحیح در این مسیر خواند و گفت: واقعیت ها را باید دید و درک کرد تا به عملیات رسانه ای دشمن لباس واقعیات نپوشانیم و به آینده تراشی های آنها اسم آینده پژوهی ندهیم. مؤمنان باید آینده را به تعبیر جایگاه رفیع ولایت تعبیر کنند، چرا که در تعالم دینی فراوان می خوانیم «حزب الله هم الغالبون.»

وی با طرح این سؤال که آیا به بدیهیات حوزه فضای مجازی به آن مقداری هم که بیرون از ایران شناخته و فهم و عمل شده، عمل کرده ایم؟ اظهار داشت: متأسفانه ما حتی به استانداردهای بین المللی در حوزه فضای مجازی را که حداقل محسوب می شود، عمل نمی کنیم و به شدت از پاپ، کاتولیک تر هستیم.

حاکمیت و حق دسترسی به اطلاعات فضای مجازی

منتظر القائم با بیان اینکه کشورهای پیشرفته در حوزه مبانی امنیتی نسبت به محتوا بسیار شدید برخورد می کنند، اما موضوعات مرتبط با رسانه را کمتر مدیریت می کنند، با طرح این سؤال که آیا در فضای مجازی امکان راه اندازی و مخابره رمز به شکلی که حاکمیت و نه مردم، دولت و کارمندان به آن دسترسی داشته باشد وجود دارد، خود پاسخ داد: در فضای مجازی دیگر کشورها، محال است حاکمیت به این اطلاعات دسترسی نداشته باشد.

وی عملکرد عربستان سعودی در حوزه فضای مجازی را با بیان اینکه چندان فعالیتی در این حوزه ندارد مثال زد و گفت: عربستان در این عرصه عددی نیست اما به شبکه «وایبر» فشار می آورد که یا الگو و نمونه ات را تحویل می دهی یا فیلتر می شوی، اما متأسفانه در کشور ایران، از نظر مصرف فن آوری اطلاعات در بالاترین جایگاه هستیم؛ صنایع هوا فضا، کشتی سازی، فولاد، شیمی، کامپیوتر و لوازم زندگی با صنعت آی سی تی گره خورده است.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در دنیا همه اهل آپلود هستند و حاکمیت ها نقش نخست را در این عرصه بازی می کنند، اما در کشور ما توجه به دانلود بیش از آپلود است چرا که او با آپلود، پول به دست می آورد و این یکی با دانلود هزینه اش را می پردازد، ابراز کرد: متأسفانه برخی فکر می کنند که تلگرام رایگان است، مثل اینکه تصور کنید چی توزی که از فروشنده خریداری و پولی که بابت آن پرداخت می شود به دست فروشنده می رسد نه کارخانه دار؛ بنابراین رایگان است!

تفاوت چی توز و پهنای باند فضای مجازی در ایران

وی افزود: پول پهنای باند را به شرکت ایرانسل، همراه اول و رایتل پرداخت می کنیم و ترافیک تلگرام تحویل می گیریم؛ اینجا فرقی دارد و آن اینکه حداقل چی توز در داخل کشور ساخته می شود و حقوق آن به کارمندان می رسد و کارکنان بیمه هم می شوند، اما آنچه در تلگرام به چشم می خورد محتوای خود افراد است که بیمه هم ندارند و حقوقی هم نمی گیرند؛ شما در ایران آپلود هم بخواهید بکنید باید پول پرداخت کنید؛ هزینه هایی که از آپلود کردن عکس و مطالب در تلگرام تا دانلود کردن آن پرداخت می کنیم بسیار زیاد است.

منتظر القائم با بیان اینکه چرا امام راحل پیشنهاد بی بی سی را در انعکاس بیانیه های ایشان به جای نوار کاست و کاغذ نپذیرفتند، گفت: آن حکیم بزرگوار نقش اپراتور را چهل سال قبل درک کرده بود، بنابراین آمدن نهاد برودکست کشور زیر کنترل ولی فقیه را برای همین پیشنهاد کرده بودند و از آن زمان است که برودکست باید در اختیار سازمان صدا و سیما باشد.

وی با اشاره به پیوست حکم اعضای شورای عالی فضای مجازی که در اسفند ماه سال 90 اعلام شده است، اظهار داشت: چرا باید یک متخصص از نیروهای نخبه انقلاب اسلامی در فضای مجازی بگوید کار ما به جایی رسیده که باید مراقب باشیم شورای فضای مجازی چیزهای غلط تصویت نکند؛ مشکل اصلی نوع دیدگاه است. به طوری که از میان 27 عضو فضای مجازی، 7 عضو حاکمیتی و بقیه اعضا غیر دولتی هستند.

فواید شبکه ملی اطلاعات

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه یک نفر دیدگاه های خود را در شورای عالی فضای مجازی مطرح نمی کند به بهانه ترس از دست رفتن سنگر انقلاب و دیگری از آبرویش می ترسد، گفت: برخی از سیاست هایی که در حوزه فضای مجازی در اروپا و آمریکا و در بسیاری از کشورهای مطرح دنیا دنبال می شود در جمهوری اسلامی ایران از اول برنامه پنجم توسعه قانون بوده است و قرار هم بوده که ما شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم اما چند نقطه آی اس پی راه انداختند و اسمش را شبکه ملی اطلاعات گذاشتند.

وی در توصیف فواید شبکه ملی اطلاعات با تأکید بر اینکه همه خدمات اینترنتی را با پایین ترین کیفیت، بالاترین قیمت و کمترین امنیت و با پایین ترین سرعت دریافت می کنیم و این معماری همچنان ادامه دارد، افزود: شبکه ملی اطلاعات مساوی اینترنت امن، سریع، سالم و ارزان است، اما برخی فکر می کنند شبکه ملی اطلاعات یعنی قطع شدن اینترنت و تا کی ما در نقاط مختلف کشور باید این حرف غلط را روشن کنیم چون مدیریت نخبگان به دست ما نیست؟!

منتظر القائم در تبیین سه نقش حاکمیت، نخبگان و مردم در عرصه فضای مجازی، این گلایه را مطرح کرد که چرا ما نمی خواهیم باور کنیم که این ابزارهای اینترنتی مانند چاقو هستند که بعضا و اکثرا می توان با آن ها سیب پوست کند یا سر برید و پرسید که آیا قانونی برای چاقو در کشور ایران نداریم و آیا اجازه داریم چاقوی خاصی با ویژگی های خاص حتی با خود حمل کنیم؟

وی با بیان اینکه برخی می گویند فضای مجازی مانند یک خیابان است که آن را نمی بندند؛ هر چند ما معتقدیم که خیابان را هم در صحنه ای می بندند، اما کجای فضای مجازی مانند خیابان است، اظهار داشت: نقش های سه گانه حوزه فضای مجازی باید به وظایف خود عمل کنند.

دولت بزرگ ترین واردکننده پهنای باند اینترنت

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: مشکل ما در حوزه شناخت فضای مجازی ناشی از جهل، بی علاقه گی و نداشتن روحیه تحول و عمل انقلابی، منافع کثیف اقتصادی و دخیل بودن در وضع امروز و منتفع بودن اقتصادی است که در آن وارد کنندگان قطعات سخت افزاری و پهنای باند سهم و دخالت بسیاری دارند و بزرگ ترین وارد کننده پهنای باند نیز دولت است.

وی از آلودگی سیاسی و امنیتی نیز به عنوان مشکل در حوزه شناخت فضای مجازی نام برد و با اشاره به تأثیرات ارگونومیکی منفی سوء کاربرد ابزارهای فناوری، گفت: به جای اینکه از فواید فضای مجازی بهره مند باشیم، 10 سال است که کلی گویی می کنیم و معتقدیم که فضای مجازی فرصت هایی دارد؛ لطفا دماسنج بردارید و سری به دادگاه خانواده بزنید، بفرمایید که الآن این فرصت هایش است؟! یا در نظام پزشکی و اقتصادی کشور توضیح دهید که این فرصت ها است که داریم بد عمل می کنیم و اطلاعات را در اینترنت می فرستیم؟

منتظر القائم نقش خانواده ها را در عرصه مدیریت فضای مجازی بسیار پررنگ خواند و خطاب به خانواده ها گفت: فرض کنید اینجا انقلاب اسلامی اتفاق نیفتاده و اصلا در یک کشور دیگر مانند فرانسه ساکن هستید، تا کی می خواهید خود و خانواده های خود را از بین ببرید؟ وقت با ارزش است، این ابزارها را جایگزین زندگی نکنید.

وی با بیان اینکه ابزارهای ارتباطی مانند فیسبوک مبتنی بر دانش فناوری اطلاعات هستند، نه یک شبکه اجتماعی که شبکه اجتماعی باید دارای تنوع نقشی باشد و تنوع نقش رفتاری را حاصل کند، با این تعریف از خانواده به عنوان شبکه اجتماعی نام برد و افزود: خانواده تنوع نقش دارد و تنوع نقش تنوع رفتار ایجاد می کند و نقش والدین، فرزند، بزرگ تر و کوچک تر در این عرصه نسبی است.

وظایف نخبگان در رویارویی با فضای مجازی

کارشناس فضای مجازی از انعکاس تصاویر سلفی در اینستاگرام به عنوان خودمحوری که مورد مذمت قرآن است نام برد و با طرح این سؤال که ابزارهای ارتباطی چه تأثیرات مثبت و منفی بر جامعه می گذارد، برای تهدیدات منفی این ابزارها چه راهکارهایی داریم و آیا این راهکارها مورد سنجش قرار گرفته اند تا بعد صدور مجوز صورت بگیرد، تصریح کرد: فناوری اطلاعات در حوزه فضای مجازی در حال ضربه زدن به نظام است.

وی درک، به روز ماندن، دنبال کردن مسأله و آگاه سازی در زمینه فضای مجازی را وظیفه نخبگان خواند و گفت: تحولات فضای مجازی به روز است، دولت فعلی هم در این زمینه اغراض سیاسی و فرهنگی دارد؛ جو غلط فضای مجازی به راحتی درست شدنی نیست، مردم کاملا با این دیدگاه هماهنگ هستند و اگر حقایق را مطرح کنیم به خوبی می فهمند.

تحول فضای مجازی و هوشمند شدن ابزارهای الکترونیک

دیگر کارشناس فضای مجازی حاضر در نشست فضای مجازی، فرصت ها و چالش ها که البته با تأخیر نیم ساعته وارد جلسه شد، روح الله مؤمن نسب بود که وی سخنان خود را از تبدیل فضای مجازی به فضای زیست بشر آغاز کرد و با اشاره به تحولات بسیار زیاد آن، اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که اگر دکترای «آی تی» خود را با این فضا هماهنگ نکرده باشد، بی سواد است.

وی با بیان اینکه پشت تمامی گوشی ها و ابزارهای الکترونیک یک اسمارت قرار گرفته است و این تنها یک تغییر نیست و در واقع همه چیز هوشمند می شوند، تصریح کرد: دیگر این گوشی های اندرویدی هستند که می توانند برای خانواده ها تصمیم بگیرند و خنثی بودن ابزارها در حال از بین رفتن است. با آمدن وب 3 نقش انسان کم رنگ می شود؛ یعنی دیگر اشیاء با اشیاء ارتباط گرفته و با موبایل می توان نور چراغ را و شعله گاز را کم و زیاد کرد.

مؤمن نسب افزود: وقتی بچه ای پای بازی اسمارت فون می نشیند بازی نمی کند بلکه با او بازی می کنند و برایش تصمیم می گیرند. فضا تغییر کرده است، دیگر با ادبیات «آی سی تی‌» و «کابل کشی» نمی توانیم درباره فضای مجازی صحبت کنیم و اشکال خیلی ها در همین است که فکر می کنند هنوز فضای مجازی مانند سایت های نسل یک است. وقتی وارد این چرخه شدید دیگر بسیاری از چیزها در کنترل شما نیست و اراده اولین چیزی است که از انسان می گیرند.

وی با بیان اینکه ابزارهای هوشمند پس از اراده، هویت، حیا و حریم را از انسان می گیرند و مصرف کننده تبدیل به ابزاری می شود و هر کاری را بدون اینکه فکر کند، انجام می دهد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بحث تسخیر افکار، تغییر رفتار را مطرح کردند که باید‌ درباره این موضوع کار شود.

هویت مجازی را جدی بگیریم

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر این که آموزش وقتی موضوعیت پیدا می کند که اراده مؤثر باشد، گفت: برخی چون فضای مجازی را نمی شناسند و وقت هم نمی گذارند این فضا را بشناسند می گویند کار در فضای مجازی آموزش دهیم تا مردم به خوبی از این فضا استفاده کنند، در حالی که این یک خطر است و خود آمریکایی ها در این باره می گویند که شصت درصد پسرها و نود درصد دخترها در اینترنت به سراغ پورنوگرافی و مسائل غیراخلاقی رفتند و می گویند اگر کودک زیر 18 سال وارد اینترنت شد و پس از مدت کوتاهی به مسائل غیراخلاقی کشیده نشد یا مریض است یا معجزه شده است و از این دو حالت هم خارج نیست.

وی با بیان اینکه هویت ها مجازی شده است و برخی عکس و اسم پروفایلشان از خودشان معروف تر است، افزود: ‌باید هویت مجازی را جدی بگیریم. متأسفانه باید گفت که در فضای حقیقی هر چه حرام باشد در فضای مجازی حلال است و اگر آنها را انجام ندهید از دایره بازی اخراج می شوید.

مؤمن نسب خاطرنشان کرد: تا هویت مجازی مردم و بچه خود را نشناسیم در مورد هویت حقیقی او نمی توانیم برنامه ریزی کنیم. بچه ها زبان معمولی ما را نمی فهمند چون در یک فضای دیگر زندگی می کنند. فضای مجازی همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده و مرزها مجازی و جنگ سایبری شده است؛ دیگر عرصه نبرد در بیابان ها و بین دو ارتش نیست، بلکه عرصه خانه و خانواده است. دیگر نبرد بین یک لشکر با یک لشکر نیست بلکه یک لشکر با یک بچه می جنگند. این بچه به راحتی و بدون عذاب وجدان می تواند قتل انجام دهد.

کسی که کال آف دیوتی را تا به آخر بازی کرده باشد مثل این است که در ارتش آمریکا دو سال خدمت کرده است؛ چرا که دشمن آمریکا را دشمن خود می داند و به راحتی می تواند از اسلحه استفاده کند؛ خانمی که موبایلش را از آقا و آقایی که موبایلش را از خانم پنهان می کند ایجاد تردید در آنها بارور شده است.

افزایش فجایع جامعه به واسطه تأثیر فضای مجازی

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه جنگ نرم جنگ تردیدها است، از تنوع طلبی، جنگ شریک گزینی و مانند آن به عنوان بحث های مفصلی نام برد که در شبکه های اجتماعی موبایلی شاهد آن هستیم.

وی افزود: فجایع در جامعه به واسطه تأثیر فضای مجازی در حال افزایش است. ترس از این است که اینها یک نسل بی اراده با یک هویت دیگر تربیت کنند. اگر صد هزار نفر این طوری داشته باشیم می توانند آینده یک کشور را تباه کنند. اینها فکر می کنند که برای پیشرفت باید آدم کثیفی باشیم، در برخی مدارس هم که صحبت شد برخی دانش آموزان معتقد بودند که اگر سالم باشیم پیشرفت نمی کنیم و برای پیشرفت باید فرد کثیفی باشیم.

مؤمن نسب با اشاره به اینکه جنگ نرم به مردم شناسانده نشده است و بیشتر آنان فکر می کنند جنگ نرم مانند جنگ سخت است، گفت: برخی از بازی های کامپیوتری را سی هزار فرد حرفه ای از روانشناس تا روان پزشک و... طراحی و جزء به جزء کاراکترها و رنگ ها و رفتارها را برنامه ریزی کرده اند. این طرف میدان یک نفر و آن طرف سی هزار نفر قرار دارند بعد می گوییم ان شاءالله طوری نمی شود. مراقبت نمی کنیم و می گذاریم دشمن تا زندگی و رختخواب ما وارد شود.

مواجهه فعال و مبتکرانه در فضای مجازی

وی با بیان اینکه به جای مواجهه با گوشی هایمان معاشقه می کنیم و به عنوان فعالیت در فضای مجازی چندین شبکه و کانال می سازیم و شأن فعالیت را پایین می آوریم، بر مواجهه فعال و مبتکرانه در فضای مجازی تأکید کرد و افزود: جنگ جهانی خلاقیت برپا است؛ رویترز می گوید هر کسی که خلاق تر بود پیشرفت می کند، اما آینده پژوهان ما می نشینند و بررسی می کنند که در آینده چه بلایی قرار است بر سر ما بیاورند و بعد این بلا را خودمان زودتر بر سر خودمان می آوریم.

کارشناس فضای مجازی با ابراز تأسف ادامه داد: اگر تاریخ اینترنت را بخوانید می بینید که ما جزو اولین ها بودیم که این امکان را وارد کشور کردیم. هنوز همه ایالت های آمریکا اینترنت نداشتند ما داشتیم و کره ای ها بعد از ما به اینترنت وصل شدند اما پیشرفت کردند چون ما فقط مصرف کردیم.

وی با بیان اینکه مشکلات فضای مجازی به تعریف چهار کلمه علم، تکنولوژی یا فن، مصرف و آموزش بر می گردد و اگر بخواهیم در هر فناوری پیشرفت کنیم باید این چهار کلمه را بفهمیم، اظهار داشت: باید همه علوم را یاد بگیریم و در همه آنها تخصص داشته باشیم، اما هر فردی یک شاخه را انتخاب کند و در آن متخصص شود.

مؤمن نسب درباره تکنولوژی گفت: یک فن یا تکنیک از مجموعه علوم ساخته شده است یعنی فن اطلاعات را بیاوریم. کامپیوتر، گوشی موبایل از محصولات فن آوری اطلاعات هستند و در همین گوشی یا کامپیوتر از علم مکانیک تا الکترونیک مجموعه هایی از علوم را تشکیل می دهند؛ تکنولوژی خوب است، هر چقدر می توانیم باید تکنولوژی ها را بگیریم و از آن به درستی استفاده کنیم.

تقویت و استفاده صحیح از علم و تکنولوژی

وی با بیان اینکه کسی با علم و تکنولوژی مخالف نیست و مخالفت با این دو احمقانه است، افزود: آقا درباره فضای مجازی فرمودند که در این فضا جاده بکشید و در آن ریزش کوه را هم لحاظ کنید و مراقب باشید، بنابراین یاد بگیریم که از علم به تکنولوژی برسیم که از تکنولوژی محصول تولید می شود.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: هر چه می توانیم باید علم و تکنولوژی را تقویت کنیم اما لزما هر چه از تکنولوژی به وجود آمد مفید نیست. تکنولوژی هسته ای بد نیست اما محصول آن ممکن است بد باشد. اگر گفتیم بمب اتم چیز بدی است معنی آن نیست که تکنولوژی هسته ای بد است. اینترنت محصول تکنولوژی است که خود دارای محتوا است.

وی در تکمیل سخن خود در این بخش از وایبر، واتس آپ، ‌لاین و تلگرام به عنوان محصولات تکنولوژی نام برد و گفت: کشور پیشرفته کشوری است که فن آوری دارد و از فن آوری محصول تولید می کند و هر چه بیشتر محصول تولید کند کشورهای دیگر از این محصولات استفاده می کنند و کشورهای عقب افتاده کشورهایی هستند که از این محصولات استفاده می کنند و هر چقدر بیشتر استفاده کنند عقب افتاده تر می شوند.

مؤمن نسب با بیان اینکه ما در کشور به دنبال مصرف بیشتر هستیم، اظهار داشت: سران مصرف اینترنت در ایران دوازده برابر مردم ژاپن است. در کشورهای دنیا متوسط استفاده از موبایل در یک ماه 16 ساعت است و در برخی کشورها اپراتورهای مخابراتی موظف هستند اگر یکی از کاربران در طول یک هفته 6 ساعت از موبایل استفاده کرد او را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند، آن وقت در کشور ما با افتخار می گویند فلان اپراتور اینترنت شبانه رایگان یا دوازده گیگ اینترنت رایگان را تبلیغ می کند و سیم کارت 18 ساله ها به فروش می رسد که یک نسل را نابود خواهند کرد. در خیرآباد ورامین که آب و برق مناسبی ندارند سرعت دانلود از اینترنت به 2 میگ بر ثانیه می رسد.

وی کلمه سوم را مصرف صحیح خواند و گفت: زمانی ممکن است از محصول بد، خوب و یا از محصول خوب، بد استفاده شود؛ من معتقد به تکنولوژی هستم و می گویم با آغوش باز تکنولوژی را به کشور بیاورید اما ببنید ما را در یک چیزهایی مانند سرنگ و دارو تحریم کردند و یک چیزهایی را به ما ندادند، اما در اوج تحریم ها گوشی های موبایل را تحریم نکردند و گوشی موبایل در کشور کمیاب نشد.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه 97 درصد گوشی های موبایل در کشور ما قاچاق است و این گوشی ها قابل ردگیری هستند، افزود: چرا مأموران بهداشت گوشتی را که می خواهد از برزیل وارد کشور شود، از فرایند تولید تا توزیع رصد می کنند و هر کسی هم نمی تواند توزیع کننده آن باشد، اما گوشی های تلفن همراه با گونی وارد کشور می شوند و آنهایی هم که رسمی وارد می شوند روی باسکول رفته و گمرک آن محاسبه می شود مثلا می گویند 500 کیلو گوشی، گمرگش را می گیرند و بعد وارد می شود.

وی در پایان پیگیری آموزش سواد فضای مجازی را در دو سطح آکادمیک و عمومی ضروری خواند و گفت: باید در حوزه تکنولوژی علوم مختلف پیشرفت کنیم و به جایگاهی برسیم که از تکنولوژی محصول مناسب با نیازمان تولید کنیم. محصولی که متناسب با نیازها باشد اگر خطر هم داشته باشد قابل پیشگیری است.

کارشناس فضای مجازی در سطح دوم آموزش سواد فضای مجازی به مردم را نیاز امروز جامعه خواند و اظهار داشت: آموزش سواد فضای مجازی یعنی مردم بتوانند تشخیص دهند که چه محصولی خوب است و ‌چه محصولی بد و از محصول بد استفاده نکنند و از محصول خوب هم خوب و به اندازه استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه محصول بد مانند باتلاق می ماند که هر چقدر بگوییم روی باتلاق برو اما پایین نرو این امکان وجود ندارد چرا که ذات باتلاق این است که فرد را به داخل فرو می برد، با اعتقاد بر اینکه ‌وایبر، واتس آپ، لاین، اینستاگرام و تلگرام محصول بد تکنولوژی هستند، گفت: از محصول بد نباید استفاده کرد و به مردم هم باید یاد داد که از آنچه بد است نمی توان استفاده خوب کرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف با مسؤلان و مدیران کشور با تأکید بر شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت های آن، می فرمایند: «فضای مجازی، دنیایی رو به رشد، بسیار وسیع و غیرقابل توقف است که فرصت های بزرگ و در عین حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.»

«دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.»

«این یک عرصه‌ای است که دارای منافع بی‌شمار و دارای مضرّات بی‌شمار است؛ عرصه‌ فضای مجازی این‌جوری است.»

«فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد.»

/920/502/ر

ارسال نظرات