۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۶۹۹۳۴

بررسی فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا در یک اثر

جلد دوم کتاب «نگاه از بیرون؛ فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا» از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.
 علی فتحعلی آشتیانی

به گزارش خبرگزاری رسا، جلد دوم کتاب «نگاه از بیرون؛ فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا» ترجمه علی فتحعلی آشتیانی از  سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در دنیای امروز، هیچ بحرانی، به ویژه مسائل سیاسی در محدوده مرزهای جغرافیایی باقی نمیماند و هر قدرتی به دنبال منفعت خود در آن است. فتنه سال 88 فقط بر مبنای یک دروغ شکل گرفت. دروغ بزرگی به عنوان تقلّب! تقلّبی که برای اثبات آن، هیچ‏گاه فتنه‏گران قانون‏شکنِ مدعی قانونگرایی و مردم‏سالاری، از مجاری قانونی ادعاهای خود را پیگیری نکردند و نه حتی دلایل مستدلی ارایه کردند! در این ایام، شاهد ائتلاف نامبارک رسانه‏های غربی و حکومتی کشورهای عربی بودیم که علیه مردمسالاری دینی ایران قیام کرده بودند.

حجم بالای نگاشته ها درباره انتخابات ایران بدون شک بیانگر جایگاه مهم و راهبردی ایران در روابط بین الملل و مناسبات منطقه است.

بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه 88 از نگاه بیرونی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بین ‏المللی این فتنه فراگیر را آشکار میکند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آنها، گزیده نظرات تحلیلگران و روزنامه ‏نگاران آمریکایی در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال 88 ایران اسلامی، در رسانه‌های آمریکایی گردآوری و به همت علی فتحعلی آشتیانی ترجمه است.

در این مجموعه، سه مقاله به قلم روزنامه‏ نگاران و تحلیلگران آمریکایی که در نقد و تحلیل فتنه 88 نوشته شده و به سئوالات و شبهات درباره انتخابات سال 88 در ایران پاسخ می‌‏دهند، ترجمه و منتشر ‏شده است. یک مقاله هم از منظر شکاف طبقاتی جامعه، به حوادث پس از انتخابات می‏‌پردازد.

این کتاب از مقالات زیر تشکیل شده است: «حقه‏ای به نام تقلب» (جیمز پتراس، استاد ممتاز جامعه‏ شناسی در دانشگاه بینگ همتون نیویورک)، «تقلب در انتخابات ایران: ادعایی بدون سند و مدرک»(گلن کسلر و یان کوهن، اعضای تحریریه واشنگتن پُست)، «تفرقه در میان ملت»(علیرضا دوستدار، دانشجوی دوره دکترای مردم‏ شناسی و مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد)، «آیا احمدی‏ نژاد، نتایج انتخابات سال 2009 ایران را به نفع خود دستکاری کرد؟»(اریک آلن بریل).

گفتنی است پیش از این، دفتر اول این کتاب که به تحلیل روزنامه ‏نگاران خاورمیانه از فتنه 88 می پردازد، به کوشش حجت ‏الاسلام حمیدرضا غریب رضا، مدیر موسسه گفتگوی دینی ترجمه و منتشر شد.

کتاب «نگاه از بیرون (جلد 2)؛ فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا»  در 72 صفحه، قطع رقعی به  قیمت 2000 تومان از  سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات