۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۷۱۵۳۸
آیت‎الله جوادی آملی:

بانک های ربوی خون مردم را می مکند

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: ربا را دیگران تیزهوشی و زیرکی می‎دانند و قرآن آن را کار مخبطانه عنوان می‎کند، در صورت عمل به قرآن ما نه کارتن‎خواب خواهیم داشت و نه فقیر خواهیم داشت و نه دیگر زندان‎های ما پر خواهد بود.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر سوره مبارکه ذاریات گفت: ما موظفیم نگذاریم کسی در جامعه فقیر باشد، دین اجازه نمیدهد در جامعه فقیر باشد، مرحوم صاحب وسائل حدیثی ذکر میکند مبنی بر اینکه اگر کسی مقروض شد و نتوانست قرض خودش را بدهد، حکومت اسلامی موظف است که دین و قرض او را بدهد، مثلا اگر کسی مورد تحریم قرار گرفت و مقروض شد، بر حاکم اسلامی است که این قرض را ادا کند.

وی افزود: اگر کسی با دلیل ورشکست شد و کم آورد و کوتاهی نکرده بود، او را نمیشود دستبند زد و به زندان برد، غرض این است که دین همین که آمده گفته که نباید در جامعه فقیر باشد، در همه کشورها کمک به محرومین وجود دارد، از واشنگتن تا تاشکند و از تاشکند تا واشنگتن کمک به محرومان و بیبضاعتان همه جا وجود دارد، به بیبضاعت و افتاده کمک کردن یک کار عاطفی است و همه آن را دارند، اما این را دین نگفته، بلکه گفته است که کمر فقر را باید بشکنید و با فقر مبارزه کنید، اشتغال ایجاد کنید و کمر فقر را بشکنید.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»، اظهار کرد: فقر را هم فقر گفتند چون کمرشکن است و اگر کمرِ یک ملتی شکسته باشد، چگونه میتواند اقتصاد مقاومتی داشته باشد، ما با اینکه فارسی هستیم و فرهنگ ما یک فرهنگ قوی است، باز هم نمیتوانیم آیه را با الفاظ مختلف ترجمه کنیم، به همین دلیل قرآن کتاب مبین است، ملت فقیر یعنی ملتی که ستون فقراتش شکسته باشد و دیگر قدرت قیام ندارد، کسی که دست و جیبش خالی است، فقیر است، این آیه در مکه نازل شد و در مکه زکات و خمس نبود، این آیه به طور کلی اشاره میکند که نباید فقیر در جامعه وجود داشته باشد، این دین نمیگذارد کسی فقیر باشد.

وی با قرائت آیه «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» از سوره اسراء، ادامه داد: اگر از چشم و از گوش سؤال میشود از حال فقرا هم سؤال میشود، «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»، این کتاب بسیار زیبا است و بسیار شیرین است، اینکه اهلبیت(ع) وقتی به قرآن میرسند به قرآن با تمام وجود مشتاق هستند، همین است، باید حضرت بیاید تا قرآن را تفسیر کند.

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اهلبیت(ع) در برابر قرآن این همه خضوع میکنند، ای کاش به ما میگفتند هر شب قرآن به سر داشته باشید، آن روز در جاهلیت و نه در شرق و نه در غرب این حرفها بود، الان در سوره ذاریات سخن از این است که اگر میخواهید بهشت بروید باید در مالتان سهمی برای فقرا داشته باشی، این غیر از خمس و زکات است، چون هنوز حکومت تشکیل نشده است، این قرآن بوسیدنی نیست؟ فرمود متقی کسی است که اجازه ندهد در اطرافش کسی فقیر باشد.

وی با اشاره به اینکه در جامعه اقتصاد زیربنا نیست و اعتقاد زیربنا است، اظهار کرد: اعتقاد به اقتصاد سامان میدهد، وگرنه اگر اعتقاد نباشد میشود نظام کمونیستی که مثل آدمبرفی آب شد، نه کودتا و نه جنگ و نه شورشی بود، همه هم تعجب کردند، آمریکا و اسرائیل هم امیدواریم این طور شود، هیچ کس فکر نمیکرد اتحاد جماهیر شوروی از بین برود، اصل اعتقاد است و در کنار اعتقاد، اقتصاد است، دین گفت هم خودت روپا باش و هم نگذار دیگران ستون فقراتشان شکسته شود، آن بانکهای ربوی را قرآن دیوانه میداند و میگوید او مخبطانه حرکت میکند و خون مردم را میمکد، قرآن یک چیز تازه آورده است، همیشه تازه است و الان هم تازه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: از وجود مبارک امام صادق(ع) پرسیدند که ما همیشه سالها است قرآن میخوانیم ولی خسته نمیشویم؟ فرمودند شما تا به حال شده است که من الان شصت سال است که هر روز آفتاب را میبینم و آیا از آفتاب خسته شدم؟ این نه کهنه میشود و نه خستگی دارد، هر روز تازه است و هر روز پیام دارد و هر روز قابل نورگیری است، این ربا را دیگران تیزهوشی و زیرکی میدانند و قرآن آن را کار مخبطانه عنوان میکند، در صورت عمل به قرآن ما نه کارتنخواب خواهیم داشت و نه فقیر خواهیم داشت و نه دیگر زندانهای ما پر خواهد بود./914/پ202/ج1

ارسال نظرات