۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۷۲۰۷۸
جهان اسلام و ظرفیت‌­هایش؛

مروری بر توانایی­‌های جهان اسلام برای غلبه بر جبهه کفر

در این یادداشت قصد داریم مروری بر ظرفیت­‌های جهان اسلام داشته باشیم تا اعتبار این سخن عیان شود که جهان اسلام از جهت ظرفیت­‌های عینیت­‌آوری تمدن نوین اسلامی و دست­یابی به قدرت بین­‌المللی از گذشته تاریخی و تمدنی خود غنی­‌تر است.
جهان اسلام

اشاره: تاریخ جهان اسلام را که می­‌نگریم دوره­‌هایی از قدرت و بروز تمدنی را مشاهده می­‌کنیم؛‌ دورانی که جهان اسلام در عرصه­‌های مختلف علمی،‌ فرهنگی، ‌سیاسی و نظامی سرآمد دوران بود و سایر ملل دست نیاز به سوی جهان اسلام داشتند و آرزو داشتند به آن سطح از رفاه اجتماعی و قدرت سیاسی دست یابند. البته این مراحل با اوج و فرودهایی همراه بوده است.

بررسي تاريخ اسلام نشان مي‌دهد که فرهنگ و تمدن اسلامي مسيري مضبوط و دقيق دارد و بر پايه منطقي قابل درک و بيان‌شدني شکل گرفته که احتمالاً تبلور همان فلسفة تاريخ اسلام است و اين تاريخ تکرار مي‌شود.[1]

در هر یک از این مراحل جهان اسلام از ظرفیت­‌های متعدد سیاسی، جغرافیای و اقتصادی برخوردار بوده است. این ظرفیت­‌ها دستاویزی برای تحقق آرمان­‌های تمدنی مسلمانان بوده است. هر چند امروزه برخی از آن ظرفیت­‌ها موجود نیست ولی بررسی سرانه ظرفیت­‌های جهان اسلام حاکی از آن است که امروزه جهان اسلام از جهت زمینه­‌های تحقق­‌بخشی اوج و قدرت تمدنی از دوران گذشته که ابرقدرتی جهان را در اختیار داشت چیزی کمتر ندارد و چه بسا از این جهت غنی­‌تر از گذشته است.

در این یادداشت قصد داریم مروری بر ظرفیت­‌های جهان اسلام داشته باشیم تا اعتبار این سخن عیان شود که جهان اسلام از جهت ظرفیت­‌های عینیت­‌آوری تمدن نوین اسلامی و دست­یابی به قدرت بین­‌المللی از گذشته تاریخی و تمدنی خود غنی­‌تر است تا خط بطلانی باشد بر هر انگاره­‌ای که جهان اسلام را به ضعف و استضعاف می­‌کشاند و امید و اعتماد به نفس را از آن سلب می­‌کند.

1. ظرفیت­‌های سیاسی

الف) گستره جغرافیایی

جهان اسلام از نظر جغرافیایی شامل سرزمین‌های وسیعی است که بدنه‌ اصلی آن به شکل‌ مستطیلی‌ از‌ کرانه‌های اقیانوس اطلس شروع ‌شده و تا‌ جنوب‌ غربی‌ و شمال شرقی آسیای مرکزی امـتداد مـی‌یابد و در مجموع شامل قسمت عمده‌ آسیای و آفریقا و بخشی از‌ اروپا‌ می‌شود .جهان‌ اسلام در حال حاضر سرزمینی با ترکیبی متنوع از‌ نظر‌ انسانی و طبیعی را شامل می‌شود و با توجّه به توانمندی‌های مهم ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی وژئواکونومیکی آن، دارای قابلیت‌های فـراوانی بـرای تـبدیل‌ شدن‌ به‌ یک ‌قدرت در عرصه نـظارت ژئوپلیـتیک جـهانی است.

به اعتقاد کارشناسان، به لحاظ‌ سیاسی جهان اسلام می‌تواند با همگرایی و وحدت برای خود نقش یک ‌قدرت جهانی راتعریف نماید و بدین ترتیب‌ زمینه‌ای‌ را‌ فـراهم آورد کـه مـنافع کلیه‌ کشورهای اسلامی عضو از ناحیه تعریف‌ و تأسیس «اتحادیه‌ کـشورهای اسـلامی» حاصل آید.

از نظر موقعیت جغرافیایی، گستره جهان اسلام را می­‌توان از اندونزی در آسیای جنوب شرقی تا مراکش در آفریقای شمال شرقی امتداد داد. جهان امروز شامل 57 کشور مسلمان است که از لحاظ راهبردی، از سوی غرب با جهان مسیحیت(لائیک و سکولار) مواجه است و از سوی شرق با بودیسم و هندوایسم رو به رو است.

ب) جمعیت

به طور تقریبی یک چهارم جمعیت جهان که معادل 57/1 میلیارد نفر است را مسلمانان تشکیل می­‌دهند که یکی از قطب­‌های جمعیتی دنیا محسوب می­‌شود و در صورت استفاده مناسب از این نیروی انسانی، می­‌توان در جهت تقویت جهان اسلام و تسریع روند هم­گرایی در آن بهره برد.[2] از این جمعیت در حدود 53 درصد کل مسلمانان در آسیا، 24 درصد در آفریقا و 23 درصد باقیمانده در سایر قاره­‌ها پراکنده شده­‌اند.[3]

درصد بالایی از مسلمانان جهان در منطقه خاورمیانه، زندگی می­‌کنند که از این میزان در حدود 20 درصد، کل مسلمانان آسیا را تشکیل می­‌دهد. علاوه بر آن، در حدود یک پنجم کل مسلمانان جهان(حدود بیش از 300 میلیون نفر) در کشورهایی زندگی می­‌کنند که اکثریت آنها غیر مسلمان هستند. به طور مثال هند با حدود 190  میلیون مسلمان به عنوان سومین کشور مسلمان­‌نشین در جهان محسوب می­‌شود. از کل جمعیت مسلمانان در حدود 87-90 درصد سنی هستند و ما بقی را شیعیان تشکیل می­‌دهند.[4]

ج) موقعیت ژئوپلیتیک

موقعیت و گسترش جغرافیایی کشورهای اسلامی موقعیت منحصر به فردی را برای جهان اسلام ایجاد کرده است که از جهت ژئوپلتیک دارای اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک است. به عبارت دیگر موقعیت و گسترش جغرافیایی جهان اسلام برای ان ظرفیت­‌های سیاسی و اقتصادی متعددی ایجاد کرده است که در بسیاری از موارد منحصر به فرد است.

این موقعیت جغرافیایی برای جهان اسلام، در اختیار داشتن بسیاری از منابع طبیعی را به بار آورده است. از این جهت که بگذریم جهان اسلام ظرفیت­‌های ژئواستراتژیک بسیاری دارد. از این لحاظ باید سه قطب جهان اسلام را در آسیای جنوب شرقی، خلیج فارس و شمال آفریقا دانست. این سه منطقه دارای کانال­‌ها و آبراهه­‌های استراتژیک و مهم بین­‌المللی هستند. تنگه­‌ها و آبراهه­‌های استراتژیکی جهان اسلام یعنی تنگه مالاکا بین مالزی و اندونزی، تنگه هرمز در خلیج فارس، باب المندب و کانال سوئز در شمال شرق آسیا و منطقه شاخ آفریقا و همچنین دو تنگه داردانل و بوسفر در ترکیه را باید به عنوان یکی از قابلیت­‌های عظیم ژئوپولتیکی جهان اسلام نام برد.[5]

د) افول نظام تک­‌قطبی

دستورالعمل و برنامه­‌های ژئوپولتیک ایالات متحده آمریکا در قرن بیست و یکم، تمایل به حفظ موقعیت پیشوایی جهانی این کشور بوده است که این موضوع بیش از پیش توسط سیاستگذاران و مجریان سیاست خارجی این کشور پس از سقوط شوروی در سال 1991 دنبال شده است.[6] اگر چه ائتلاف بین­‌المللی علیه عراق برای خروج از کویت در سال 1991، ظاهرا رهبری جهانی آمریکا را درون یک سیستم تک­‌قطبی نشان داد، اما ظهور و پیدایش قدرت­‌های نوظهور دیگر به عنوان رقبای جدی آمریکا برای احراز پیشوایی جهانی، گواه بر تمایل بالقوه جهانی به سمت گذار به یک سیستم چندقطبی در آینده است.[7]

اتحادیه اروپا، چین و روسیه از مهم­ترین رقبای آمریکا هستند که به نظام تک­‌قطبی گردن نمی­‌نهند.

در این شرایط هم جهان اسلام می­‌تواند خود را به عنوان یک کنشگر فعال معرفی کند؛ زیرا جهان به سوی چند قطبی شدن پیش می­‌رود.

ه) بیداری اسلامی

تحولات اخیر جهان اسلام که موجی از جنبش­‌های سیاسی اجتماعی را به راه انداخت نشان داد جهان اسلام از حالت رکود و انفعال خارج شده است و نشانه­‌هایی از حیات سیاسی را بروز داد. در این فضا می­‌توان از اصلاح جهان اسلام و رفع نقاط ضعف سخن گفت. به عبارت دیگر بیداری اسلامی فضایی را در جهان اسلام ایجاد کرد که در بستر آن می­‌توان سخن از بازآفرینی تمدن اسلامی سخن گفت و از مبارزه با غرب و انتقام­‌گیری از آن سخن گفت.

و) نهادها و سازمان­‌های بین­‌المللی جهان اسلام

جهان اسلام از دو نوع نهادها و سازمان بین­‌المللی برخوردار است:

نهادهای بین­‌اللملی غیررسمی

به نظر می­‌رسد مهم­ترین نهاد غیررسمی بین­‌المللی جهان اسلام حج است. هر چند مراسم بزرگ حج به عنوان بزرگ­ترین تجمع مسلمانان شناخته می­‌شود، اما یک سازمان رسمی بین­‌المللی به شمار نمی­‌رود. در واقع، این مراسم، بزرگ­ترین گردهمایی در حدود دو میلیون مسلمان در سال، به منظور شرکت در مراسم حج می­‌باشد. در حقیقت این گردهمایی را می­‌توان به عنوان یک سازمان غیررسمی که دارای پتانسیل قدرت نرم عظیمی است یاد کرد که ایدئولوژی، هنجارها و ارزش‌­های اسلامی را بیش از پیش به جهان گسترش می­‌دهد و می‌­تواند با ایفای نقش سیاسی دینی، بستر همگرایی جوامع مسلمان را فراهم آورد.

نهادهای بین­‌المللی رسمی

در ارتباط با نهادهای رسمی بین‌­المللی در جهان اسلام باید از سازمان همکاری اسلامی یاد کرد که به عنوان دومین سازمان بین­‌المللی جهان پس از سازمان ملل متحد با حدود 57 عضو مطرح است و در سال 1969 با حمله اسرائیل به مسجدالاقصی شکل گرفت. این سازمان سیاسی ایدئولوژیک، همواره ارزش­‌ها و هنجارهای اسلامی را محور صلح و همکاری­‌های بین­‌المللی قرار داده است و بر گفت و گو میان تمدن­‌ها و مذاهب مختلف اشاره دارد. همچنین این سازمان معتقد به حل و فصل مسالمت‌­آمیز منازعات بین اعضاست و کشورهای عضو را از استفاده از زور و خشونت در روابطشان باز می­‌دارد.

2. ظرفیت­‌های فرهنگی-اجتماعی

الف) پشتوانه‌­ها و ذخائر معرفتی

فرهنگ اسلامی، با توجه به ذخایر معرفتی امکانات انسانی و خصوصا با نظر به بحران معرفتی رقیب، هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی نه تنها توان برون رفتن از مشکل را برای خود داراست، بلکه توان پاسخگویی به نیاز بشر امروز را نیز دارد. فرهنگ اسلامی مشکل درون‌­معرفتی برای بسط جهانی خود ندارد. این فرهنگ خود را مقید به خاک و خون و نسل یا عصری خاص نمی‌­داند و پیام خود را به تاریخ، جغرافیا و یا نژادی خاص محدود نمی­‌گرداند و بلکه همه انسان­‌ها را شایسته خطاب خود می­‌داند.

ب) ظرفیت­‌های متعدد گردشگری

در حال حاضر گردشگري، فعاليتي پراهميت و حرفه‌اي بزرگ در سطح جهان است‌. به نحوي كه ابتدا قبل از نفت‌، بلافاصله هم رديف آن و سپس فراتر از آن قرار گرفت‌. سال 1992، از هر 15 نفر شاغل در جهان‌، يك نفر در بخش گردشگري فعال و كل شاغلان اين بخش در همان سال، 130 ميليون نفر بوده است‌. در حال حاضر، ميزان 10 درصد از شاغلان دنيا در مشاغل وابسته به بخش گردشگري فعاليت دارند‌. ميزان درآمد فعاليت گردشگري از سال 1950 تا 1992‌، 132 برابر شده است و طبق برآوردهاي قبلي‌، سال 2005 بيش از 150 ميليون نفر در اين بخش مشغول به كار شده‌اند‌. از سال 1990 تا 2005، حدود 40 ميليون شغل در اين بخش ايجاد شده است. درآمد گردشگري سال 2005 حدود 6/5 درصد از درآمد ناخالص جهان بوده است‌. بر اساس آمار سازمان جهاني گردشگري، سال 2010 حدود يك ميليارد و 18 ميليون نفر به گردشگري پرداخته‌اند و درآمد ناشي از گردشگري بين‌المللي در همان سال به حدود يك هزار ميليارد دلار شده است.

 دبيرکل سازمان پيشين جهانگردي، در سال 1998 نيز اعلام کرد که جهانگردي، در پايان قرن‏ حاضر، به صنعت شماره يک جهان تبديل مي‌شود.

ج) سابقه و پشتوانه تمدنی

به دلیل تأکیدی که دین مبین اسلام بر کسب علم و دانش دارد، مسلمانان در چندین قرن پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) فراگیری علم را چنان در دستور کار خود قرار دادند که در اندک زمانی، توانستند دروازه‌­های علوم و فنون را فتح کنند و در روزگاری که غرب در عصر تاریکی به سر می­‌برد، این اندیشمندان مسلمان بودند که به کشفیات نوینی در عرصه­‌های علمی دست یافتند و آرام آرام این حرکت علمی مسلمانان تا آندلس و قلب اروپا پیش رفت. اندیشمندان غربی از دستاوردهای علمی مسلمانان بهره گرفتند و توانستند پایه‌­های تمدن امروز خویش را با استفاده از کشفیات و تولیدات علمی جهان اسلام بنا نمایند.

 اوج تمدنی اسلام در قرن چهارم است. امام حمله مغول و جنگ‌های صلیبی دو هجمه گسترده‌ای بود که تمدن اسلامی را با رکود مواجه کرد اما جهان اسلام به زودی خود را بازیافت و سه حوزه تمدنی ایرانی(صفوی)، هندی(گورکانیان) و ترکی(امپراطوری عثمانی) شکل گرفت.

این موج جدید تمدنی اسلام با روند استعمار زمین‌گیر شد و امروز در فضای جهانی شدن در حال تلاش برای بازآفرینی خود است.

3. ظرفیت­‌های اقتصادی

 منابع طبیعی متعدد

75 در صد کل ذخایر نفت و 50 در صد کل ذخایر گاز جهان در اختیار جهان اسلام است. جهان اسلام بیش از نیمی از نفت و گاز مورد نیاز جهان و مخصوصا دولت‌های غربی و صنعتی را تأمین می‏‌کند. 75 درصد کل ذخایر نفت و 50 درصد کل ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد. از یازده عضو سازمان اوپک فقط یک‏ عضو - یعنی و نزوئلا - کشوری غیر اسلامی‏ است و نیجریه نیز که اکثریت جمعیت آن‏ مسلمان هستند، جزو مناطق مسلمان نشین‏ محسوب می‏‌شود. با توجه به عملکرد این‏ سازمان در 37 سال گشته و با عنایت به‏ وضع موجود می‏‌توان نتیجه گرفت که حتی‏ این سازمان اوپک اسلامی هم به علت‏ اختلاف‌ها و وجود سیاست‌های نامتناسب بین‏ اعضاء نتوانسته است حقوق ملل اسلامی‏ را به نحو شایسته تأمین کند.

از یازده عضو سازمان اوپک فقط یک‏ عضو - یعنی و نزوئلا - کشوری غیر اسلامی‏ است و نیجریه نیز که اکثریت جمعیت آن‏ مسلمان هستند، جزو مناطق مسلمان نشین‏ محسوب می‏‌شود.

نفت وزن‌ه‏ای است که اختلاف سطح سیاسی موجود بین کشورهای‏ اسلامی و غرب را تا حدودی جبران می‏‌کند. و نیز زمین‌ه‏ای است که‏ کشورهای اسلامی می‏‌توانند همکاری‏‌های خود را از آنجا آغاز کنند. می‏‌توان با روحیه‏‌ای جدید، برگرفته از موفقیت امیدبخش و به‏ یادماندنی اجلاس تهران اوپک اسلامی را از حالت رؤیایی و انفعالی‏ درآورد و آن را به صورت یک طرح جدی و فعال به اجرا گذاشت. مسلم است که این خیزش بر سرنوشت این کشورها، و حتی بر سرنوشت کل جهان تأثیر خواهد گذاشت.

مجموعه این شرایط ژئواکونومی جهان اسلام را رقم می­‌زند. به طوری که جهان اسلام نبض اقتصاد جهان را در اختیار دارد. اکثر احتیاجات و نیازهای نفتی جهان از حوزه جهان اسلام، به ویژه منطقه خلیج فارس تامین می‌شود. منطقه خلیج فارس به تنهایی 55 درصد ذخایر شناخته شده نفت و 40 درصد ذخایر شناخته شده گاز جهان را در خود جای داده است و از نظر حج ذخایر انرژی با هیچ منطقه دیگری از جهان قابل مقایسه نیست.[9]

975/702/ر


منابع

[1]. اصولاً تحولات انديشه سياسي در اسلام را از لحاظ زمان شناسي و ادوار تاريخي نبايد با سه مرحله تاريخ غرب‌(عهد يونانيان، قرون وسطي و رنسانس) منطبق کرد. فلسفه تاريخ و نمودار ادوار اساسي تحول در تمدن اسلامي، مختصات خاصي دارد که عمدتاً در پنج دوره تاريخي‌(سه دوره رشد و اعتلا و دو دوره زوال و انحطاط) قابل بررسي است.

«تمدن اسلامي از قرون اول تا قرون پنجم قمري روبه‌ ترقي گذاشت. سپس رفته‌رفته تنزل کرد و با حمله مغول به حضيض مرگ‌باري در افتاد و آثار عمده عظمت سياسي و فرهنگي آن يکسره ويران شد. با اين همه اين تمدن از ميان نرفت و بار ديگر اوج گرفت. در مرحله دوم ترقي که از آخرين دهه قرن هفتم تا پايان قرن يازدهم ادامه يافت، در سرزمين اسلام سه امپراتوري از بزرگترين امپراتوري‌هاي جهان يعني امپراتوري عثماني، ايران دهند استقرار يافت. اين مرحله از اعتلا، بار ديگر از آغاز قرن دوازدهم تا اواسط قرن سيزدهم رو به افول گذاشت و اينک تقريباً در همه سرزمين‌هاي اسلامي، نشانه‌هايي از سومين موج به چشم مي‌خورد.‌(تاريخ فلسفه در اسلام، م.م. شريف، ج1، ص 3، مرکز نشر دانشگاهي، تهران، 1362؛ همچنين ر.ک: آينده‌نگري بيداري اسلامي، احمد رضايي، صص 25 ـ 29؛ نهضت نرم‌افزاري‌(وابسته به انتشارات انقلاب اسلامي)، تهران، 1391.(

[2] . اسلام­‌گرایی در نظام بین­‌الملل: رهیافت‌­ها و رویکردها، رضا سیمبر، ارسلان قربانی شیخ­نشین، ص268، تهران، دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1389.

[3] . "غرب؛ هویت و اسلام سیاسی: تصورات و پنداشت­‌های غرب از اسلام"، اشرف­‌نظری، ص20-25، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره سی و هشتم، شماره 1.

[4] . Pew Research Center, 2009, Mapping the Global Muslim Population; A Report on the Size and Distribution of the World`s Muslim Population. Washington, D.C.: Pew Forum on Religion& Public Life.

[5] . تنگه‌­ها و آبراهه­‌های جهان، محمدحسن نامی، ص26، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، 1386.

[6] . شناخت و درک مفاهیم جفرافیای سیاسی، سوفی شوتار، ص247، ترجمه سیدحامد رفیئی، تهران، سمت، 1386.

[7] . Kegley.Jr,Charles.W & Blanton,Shanonl, 2012-2013, World politics: Trend and Transformation, p109, Canada, Wadsworthcen gage learning.

[8] . اسلام­‌گرایی در نظام بین‌­الملل: رهیافت­‌ها و رویکردها، رضا سیمبر، ارسلان قربانی شیخ‌­نشین، ص266، تهران، دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1389.

[9] . "بررسی دسته­‌بندی بزرگ­ترین بازیگران نفت جهان"، سعید میرترابی و مصطفی اسماعیلی، ص131، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، سال نوزدهم، شماره 3، 1391.

 

ارسال نظرات