۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۴۷۲۳۴۵
استاد و پژوهشگر حوزه:

انتقادات رهبر معظم انقلاب از حوزه ناظر بر تقویت و اصلاح عملکرد مسؤولان حوزه است

حجت الاسلام معظمي با گلایه از این که حوزه چه زمانی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه خواهد کرد، گفت: معظم‌له حوزه علمیه را تنها نهاد و دستگاه متولی امر دین می‌دانند و با توجه به این جایگاه مهم مسئولین حوزه باید تحول ساختاری را در حوزه منطبق بر فرمایشات و راهبرد های رهبر معظم انقلاب محقق کنند.
حجت الاسلام معظمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رحمت‌الله معظمی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم،امروز در سخنرانی بعد از نماز جمعه پردیسان با بیان این که بسیاری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای تحول در حوزه علمیه پیگیری و عملیاتی نشده است، به تشریح و توضیح قسمتی از مطالبات و انتقادات معظم‌له درباره حوزه علمیه و روحانیت پرداخت.

حجت الاسلام معظمي با اشاره و گلایه نسبت به این موضوع که حوزه چه زمانی به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب توجه خواهد کرد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب محور فعالیت های علمی در حوزه را فقه میدانند و از نظر ایشان لازم است طلاب نصاب مشخصی از فقاهت را دارا باشند که این موضوع، در شرایط فعلی عملی نیست.

ترسیم حوزه اید‌ه‌آل، تمهید مقدمات و برنامه مهم‌ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم ترسیم حوزه ایده‌آل، تمهید مقدمات و برنامه را سه‌شاخصه ی لازم  در راستای تحول ساختاری حوزه علمیه از بیان رهبر معظم انقلاب معرفی و تأکید کرد: معظم‌له از عدم ترسیم حوزه ی ایده آل به شدت گلایه دارند و بیانی قریب به این مضمون دارند: «از آنجایی که به مطالبه اول من توجهی نمی‌شود و مسؤولان مقدمات ایجاد حوزه علمیه ایده‌آل را ترسیم نمی‌کنند، به تبع آن دیگر مطالبات نیز محقق نمی‌شود.

وی با بیان این که برخی می‌گویند از شرایط و ساختار حوزه علمیه انتقاد نشود، تصریح کرد: اگر بنا است در ظرفیتی که انقلاب ایجاد کرده است سخنان و انتقادات خود را مطرح نکنیم پس مطالبات حضرت آقا در چه جایی باید مطرح شود؟

حجت الاسلام معظمي با اشاره به این که برخی مطالبات رهبر معظم انقلاب سال‌های سال است که بر روی زمین مانده است، افزود: با وجود مطالبات مکرر از مسؤولان، هنوز اقدام بایسته ای صورت نگرفته.

وی ادامه داد: پس از جلساتی که مسؤولان با رهبر معظم انقلاب دارند، شاهد تشکیل مراکزی با عناوین مختلف هستیم، که پس از گذشت مدتی این مراکز تعطیل شده و فعالیتشان ادامه پیدا نمی کند.
 



افزایش مدت تحصیل در حوزه علیرغم مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش آن

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این که نظر رهبر معظم انقلاب آن است که طلاب با الگویی همگانی و گذراندن 12 الی 15 سال بتوانند به اجتهاد برسند، عنوان کرد: معظم‌له همواره تأکید داشته‌اند تا مدت تحصیل طلاب تا رسیدن به دروس خارج بیش از 4 تا 5 سال نشود درحالی که طلاب در گذشته پس از گذراندن 10 سال به دروس خارج می‌رسیدند اما شنیده‌ایم این 10 سال به 12 سال افزایش یافته است.

وی افزود: چرا در حالی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند سال‌های تحصیلی طلاب در حوزه علمیه کاهش یابد، مسؤولان حوزه بجای انجام این کار، سال‌های تحصیلی را افزایش داده‌اند؟

بنده در تحقیقی که داشته ام به این نتیجه رسیده ام که در شرایط فعلی سن نقش آفرینی طلاب در جامعه در جاهایی که معلق به گذراندن سنوات درسی حوزه است، قریب ۳۵ سال است که تحقق نگاه حضرت آقا یعنی نزدیک کردن راه اجتهاد موجب کم شدن این سن به ۲۵ _ ۲۶ سال یا حدود آن کاهش پیدا می کند.

مرکز نخبگان حوزه علمیه مطالبه ی روی زمین مانده

حجت الاسلام معظمی با اشاره به فرمایش و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تأسیس مرکز نخبگان حوزه، این فرمایش رهبرمعظم انقلاب را با درخواست ایشان برای تأسیس مرکز نخبگان در دانشگاه‌های کشور مقایسه کرده و اظهار داشت، امروزه می‌بینیم دانشگاه‌های سراسر کشور مرکز نخبگان ویژه دانشجویان را تأسیس کرده‌اند و فعالیت های زیادی نیز داشته اند، اما لابد این موضوع در حوزه علمیه در حد یک اتاق و یک میز پیشرفت داشته‌ است.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب  پیشنهاد داده‌اند تا کتاب شرایع محقق حلی جایگزین کتاب لمعه در حوزه شود و بجای تحصیل ۳ساله ادبیات عرب، طلاب یک سال یا نهایتاً دو سال به مطالعه پیرامون ادبیات  عرب بپردازند و لزومی ندارد همه طلاب به سوی اجتهاد در ادبیات برنند چرا که در شرایط فعلی با وجود این که طلاب به صورت اسمی کتبی مانند سیوطی را میخوانند، اما متاسفانه کمتر‌ طلبه‌ای می‌تواند متن کتب عربی را به صورت صحیح ترجمه کند. و طبق نظر معظم له این حرف که برای رسیدن به اجتهاد باید در مقدمات هم مجتهد شد حرف محکمی نیست.


 

انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که قرآن کریم در حوزه علمیه منزوی است به کلام رهبر معظم انقلاب درباره قرآن و حوزه استناد و تأکید کرد: معظم‌له فرموده است: «طلبه‌ ما می‌تواند درس را شروع کند، مجتهد بشود بدون آن که یک آیه قرآن بخواند درس ما از قرآن عبور نمی‌کند، قرآن از حوزه ما منزوی است».

وی در ادامه به قرائت دیگر بیانات رهبر معظم انقلاب در مسائل کلام اسلامی و مباحث دروس خارج پرداخت و تصریح کرد: ایشان وضعیت پرداختن به کلام اسلامی در حوزه علمیه را فاجعه می‌دانند و در مورد دروس خارج فرموده‌اند: طلاب پس از گذراندن ۵ سال از دروس حوزه دو درس خارج با عنوان‌های، درس خارج مقدماتی و درس خارج استدلالی و اجتهادی سپری کنند.

اسلام مناسک درون تهی، فرآورده‌ی عدم پرداخت حوزه علمیه به فرهنگ از نگاه حضرت آقا

حجت الاسلام معظمی اظهار داشت: به وجود آمدن اسلامِ مناسک درون تهی، اسلامِ شعائر بی‌مغز، اسلامِ توسعه در عزاداری‌ها، دهه سازی‌های برآمده از جاهلیت مدرن و نگاه صهیونیزم، اسلامِ مراسمی و نیز عرفای خود خوانده‌، فرآورده‌های عدم پرداخت حوزه علمیه به فرهنگ از نگاه رهبر معظم انقلاب هستند، که مخاطب اصلی این بیانات حوزه و روحانیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه زمان روی زمین ماندن مطالبات رهبر معظم انقلاب بسیار طولانی شده و کم کاری برخی از مسؤولان از اشتباهات طبیعی یک نهاد  بیشتر شده است و  برخی از مطالبات معظم‌له بیش از دو دهه از زمان مطرح شدنشان میگذرد و برای جبران زمان‌های فوت شده نیازمند تلاش بیشتر، مستمر و بی‌وقفه از سوی مسؤولان و حوزویان هستیم تا فرمایشان رهبر معظم انقلاب را عملیاتی سازند./878/202/ب3

خبرنگار: اکتای بهمنی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات