۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۷۴۸۴۷

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

بیانیه المصطفی در پی محکومیت شهادت سه جوان بحرینی، برگزاری همایش اعتدال و عقلانیت در اسلام و برگزاری نشست علمی آزاداندیشی دینی از رهیافت قرآنی روایی از مهمترین اخبار جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، جامعه‌المصطفی در پی شهادت سه جوان بحرینی به دست مزدوران آل‌خلیفه، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«و نُرِیدُ أَن نَمُنَ عَلَی الَذِینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَه وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثِینَ» (قصص:۵)

در سالروز شهادت مظلومانه فقیه گران‌قدر مکتب اهل‌بیت(علیهم‌‌‌السلام)،‌ «شهید آیت‌الله شیخ نمر»، به دست مزدوران آل‌سعود، که جرمی جز حق‌گویی نداشت، شاهد بودیم که رژیم سفاک آل‌خلیفه، که سرسپرده زر و زور و تزویر است، دستش را به خون سه جوان بی‌گناه بحرینی آلود که در برابر ستمگری بی‌حد و حصر این رژیم خون‌آشام قد علم کرده بودند و بدین ترتیب، کارنامه سیاه خود را سیاه‌تر ساخت.

ملت مظلوم بحرین، پیش از این هم خون‌های پاک بی‌شماری تقدیم راه آزادی و حق‌طلبی کرده و بی‌شک، از جانفشانی در راه آبیاری درخت پرثمر رهایی از استبداد هراسی به دل راه نخواهد داد، ولی رژیم منفور آل‌خلیفه بداند که چنین ستم‌هایی بی‌پاسخ نخواهد ماند و جهان اسلام و عدالت‌طلبان سراسر گیتی، به تظلم‌خواهی در برابر مزدوران آل‌خلیفه دست خواهند زد. حاکمان بحرین و حامیان آن بدانند اعمالی از این دست، نتیجه‌ای جز نابودی کامل آنان در پی نخواهد داشت.

چنین فجایعی، وظیفه نهادهای بین‌المللی همچون دیدبان حقوق بشر و سازمان‌های اسلامی مانند سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را در دفاع از مردم مظلوم بحرین و مجازات عاملان چنین جنایاتی سنگین‌تر خواهد کرد.

جامعه‌المصطفی‌العالمیه ضمن تبریک و تسلیت شهادت این سه جوان بحرینی به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج)، علمای اسلام به ویژه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و «آیت‌الله شیخ عیسی قاسم»، حوزه‌های علمیه و طلاب، این جنایت نابخشودنی را به شدت محکوم می‌نماید و همگان را به دفاع از حق‌گویی ملت آزادی‌طلب بحرین در مبارزه با ظلم و استبداد رژیم آل‌خلیفه فرامی‌خواند تا مستکبران و ایادی آنان دریابند براساس وعده الهی: «فَأَوْحَی إِلَیهِمْ رَبهُمْ لَنهْلِکَنَّ الظلِمِینَ...؛ خداوند به آنان وحی کرد که ما حتماً ستمگران را هلاک خواهیم کرد...».

برگزاری همایش اعتدال و عقلانیت در اسلام

نشست خبری همایش اعتدال و عقلانیت در اسلام؛ گفت‌وگوی ایرانی- عربی با حضور حجت الاسلام میرزایی و اصحاب رسانه در پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام میرزایی  در نشست خبری با اصحاب رسانه  که در پژوهشگاه المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: شرایط منطقه و جهان اسلام به دلیل "برنامه های هدایت شده بیرونی"، "آسیب های فکری"، "ضعف نگاه راهبردی و استراتژیک" و "تقویت جریان های مهندسی شده تکفیری" شرایط خاصی است.

وی تصریح کرد: آنچه که در جهان اسلام به عنوان آسیب ها، ساختارشکنی ها و منازعات مذهبی و قومی مشاهده می شود، یک جریان رهبری شده و مهندسی شده است؛ اگر به این مسئله باور داشته باشیم برنامه ریزی خوبی برای مواجه با آن خواهیم داشت.

رایزن سابق فرهنگی ایران در لبنان با بیان اینکه ایران و جهان عرب از مهم ترین بازیگران عرصه جهان اسلام هستند، گفت: امروز در زمینه مطالعات راهبردی منطقه و جهان اسلام برای استفاده از ادبیات خاص و واژگان هدایت شده برنامه ریزی هایی صورت گرفته و عبارتی نظیر "دوگانه ایرانی عربی" از چنین واژگانی است که به جای اصطلاحات "اخوت ایمانی" "امت اسلامی" "کشورهای اسلامی" ملت های اسلامی به کار گرفته می شود.

وی افزود: دوگانه عربی ایرانی بیانگر رویکرد زبانی، قومی و گاهی نژادی است که جایگزین اصطلاحات اشاره شده قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه ای المصطفی تصریح کرد: به طور کلی هنگامی که درباره دوگانه ایرانی و عربی صحبت می کنیم، در حقیقت به عوامل نژادی، زبانی و قومی دامن زده ایم اما در حال حاضر برای بیان ادبیات سیاسی منطقه ناچار به استفاده از چنین واژگانی هستیم.

حجت الاسلام میرزایی افزود: از مهم ترین اهداف دشمنان در ترویج قالب های قومی و مذهبی به حاشیه بردن کلید واژه های اندیشه امام خمینی(ره) در جریان نهضت است؛ حضرت امام با نگاهی "راهبردی"، "نهضت طلبانه"، "توسعه محور"، "احیاگرایانه" و "تمدنی"از ادبیات و واژگان خاص قرآنی نظیر "امامت"، "وحدت" و "امت" استفاده می کردند.

وی تصریح کرد: اگر امروز ابتکار عمل گفت وگویی در جهان اسلام طرح می شود، متاسفانه از محور ایرانی عربی صحبت می شود و بنده منتقد این ادبیات هستم زیرا اگر قرار است در حوزه استراتژیک و توسعه انسانی اسلامی در جهان سخن بگوییم باید با ادبیات متفاوت تری صحبت کنیم؛ در کشورهای اسلامی نباید عوامل قومی و زبانی به عنوان شاخصه های اصلی و محوری تلقی شود.  

مشاور رئیس جامعه المصطفی در ادامه افزود: طرح های "اسلام هراسی"، "ایران هراسی" و "شیعه هراسی" به عنوان سه ضلع مثلث کانونی طرح جهانی علیه کارآمدی اندیشه اسلامی به کار برده می شود و علاوه بر تضعیف انقلاب اسلامی، به دنبال تخریب "چهره تجربه انسانی، عقلانی، اخلاقی و توسعه محور اسلامی" در راستای خنثی کردن ظرفیت های تمدن ساز، نهضت طلبانه، توسعه بخش و رشد دهنده امت اسلامی است.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: این گونه نیست که دشمنان از ظرفیت های اسلام غافل باشند و به دنبال آسیب زدن به ایران باشند؛ آنها تنها نقطه جدی امیدبخش جهان اسلام در ساختن الگوی تمدنی از اسلام را در ایران می دانند و بر این اساس به دنبال آسیب زدن به ایران هستند.

موسس مرکز توسعه تمدنی اسلامی در لبنان افزود: جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی کنش گر و فعال در عرصه نرم افزاری جهان اسلام برای توسعه فرهنگ و ادبیات هم اندیشی و گفت وگو میان جریان های بزرگ فرهنگی جهان اسلام برنامه راهبردی دارد.

حجت الاسلام میرزایی با ابراز تاسف از اینکه غفلت قابل توجهی در محوریت بخشی به فرهنگ در تعاملات جهان اسلام مشاهده می شود، گفت: مسلمانان از ظرفیت جایگزین ناپذیر فرهنگ غافل هستند و معادلات خود مسلمانان در تقابل، تعامل و ارتباط با یکدیگر براساس نقش کانونی فرهنگ نیست و لذا محور مناسبات فرهنگی جهان اسلام در قیاس با محورهای استراتژیک سیاسی، اقتصادی، نظامی و ژئوپلیتیکی از کم اولویت ترین محورها می باشد و این مسئله سبب نگرانی و تاسف است.

وی تصریح کرد: نقش فرهنگ و تولید دانش و نرم افزاری در راستای تحقق مفهوم "امت تمدن" جایگزین ناپذیر، بی نظیر و اجتناب ناپذیر است و دریافت این حقیقت نیاز به بازنگری در مدیریت استراتژیک فرهنگ بین المللی ایران و جهان اسلام دارد.  

برگزاری نشست علمی آزاداندیشی دینی از رهیافت قرآنی-روایی

نشست پژوهشی موسسه الحکمه با موضوع آزاداندیشی دینی از رهیافت قرآنی- روایی، صبح امروز با سخنرانی حجت الاسلام قیوم زاده، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، برگزار شد.

حجت الاسلام قیوم زاده در این نشست، پیشرفت علمی را لازمه اقتدار ملی و شخصی دانست و اذعان داشت: تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جهت پیشرفت و توسعه علمی، بیانگر اهمیت فوق العاده این مهم است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها در فرمایشات خود تاکید فرموده اند کشور برای سال ها در عرصه های علمی عقب نگه داشته شده است و این خلأ، باید با نهضت علمی جبران گردد.

وی، اهتمام به برگزاری کرسی های نظریه پردازی در سال های اخیر که به تصویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است را یکی از راه کارها و زمینه های راه اندازی نهضت علمی در کشور برشمرد و افزود: مبنای توسعه علمی در حوزه های علمی و تجربی، تولید علم و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی است.

عضو هیأت علمی مدعو موسسه الحکمه، دستیابی به پیشرفت های علمی در حوزه علوم تجربی را بر مبنای توسعه علوم انسانی خواند و تاکید کرد: در حوزه علوم تجربی، ابتدا نیاز مشاهده می شود و سپس تلاش برای رفع این نیاز موجب تولید علم می گردد؛ اما در علوم انسانی، پیشرفت علمی از طرح سوال حاصل می گردد.

وی، پدید آمدن فضای آزاد ابراز اندیشه، داشتن روحیه و فرهنگ ارائه نظریه و تولید علم و یادگیری چگونگی ارائه اندیشه را از مهم ترین پیش نیازهای دستیابی به توسعه علمی در یک جامعه دانست و تصریح کرد: ایجاد فضای مناسب علمی جهت ارائه آزادانه اندیشه ها، لازمه رشد علمی در جامعه است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز بدان تاکید دارند. همچنین فرهنگ سازی و آموزش برای ایجاد فرایند آزاداندیشی  در سطح جامعه و پرهیز از عافیت طلبی در این عرصه، یکی دیگر از بایسته های نهضت علمی به شمار می آید.

حجت الاسلام قیوم زاده، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که فضای آزاد محقق را به اندیشیدن دعوت می نماید، خاطرنشان ساخت: در قرآن و سیره اهل بیت(علیهم السلام)، فضای آزاد برای اندیشیدن ترسیم شده است. در آیات متعددی از قرآن کریم، بر آزاداندیشی و ایجاد فضای آزاد برای اندیشیدن تاکید شده است از جمله اینکه خداوند در زمان خلقت بشر، به فرشتگان اجازه می دهد با طرح سوال نقادانه، درباره فلسفه خلقت انسان بیاندیشند. این آیه نشان دهنده لزوم وجود فضای آزاد طرح سوال است که از آزاد اندیشی سرچشمه می گیرد.

نشست علمی تخصصی "حقوق بشر در اسلام و غرب"

نشست علمی تخصصی حقوق بشر در اسلام و غرب با ارایه دکتر عابدین سیاحت اسفندیاری معاون پژوهش دانشگاه مجازی جامعه المصطفی در سالن کنفرانس مجتمع ادارات استان قم برگزار شد.

در این نشست پس از تلاوت آیات کلام الله مجید آقای دکتر عابدین سیاحت اسفندیاری معاون پژوهش دانشگاه مجازی جامعه المصطفی ابتدا به تبیین سه دستگاه حقوقی پرداخت.

وی سه دستگاه حقوقی اسلام؛ طبیعت گرایان و پزیتویست ها را از دستگاه های مشهور حقوقی دانست و ابزار هریک و مبانی آنها را متفاوت خواند.

وی در ادامه گفت: در دستگاه اسلامی هم به فرد و هم به اجتماع توجه می شود و البته در تعارض بین حقوق بشر و حقوق جامعه حقوق جامعه و اکثریت مقدم می شود.

سیاحت ابراز داشت: ضمانت اجرایی حقوق بشر اسلامی اخلاق، ایمان و اعتقاد است که پس از تشکیل حکومت اسلامی این حقوق تبدیل به قانون می شود.

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند توجه به معارف ناب قرآنی است

علمای اخلاق حوزه، همواره بر طلب قوه و ظرفیت طی مسیر الی الله تأکید می کردند، مشاهده بزرگان و تقوا پیشه کنندگان طی الی الله به انسان آرامشی معنوی اعطا می کند.

حجت الاسلام علی مویدی در درس اخلاقی که در کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، با بیان این که قرب به خدای سبحان، بالاترین ارزش هاست، اظهار داشت: معاد شناسی و قیامت شناسی یکی از ملزومات تقرب به سرچشمه همه عوالم وجود است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توجه به معاد شناسی قرآنی، خاطرنشان کرد: خدا شناسی در سیر و سلوک حقیقت وجودی انسان روی می دهد که در آن وجود، حقیقت معاد موج می زند.

این محقق و پژوهشگر حوزه با بیان این که اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند توجه به معارف ناب قرآنی است، یادآور شد: همچنان بسیاری از عرصه های معارف قرآنی، بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ احصای اندیشه های ناب الهی، نیازمند کوششی خستگی ناپذیر است.

وی با بیان این که صالح بودن دل در گرو حرکت به سمت قرب الهی و انجام امورات برای کسب رضای باری تعالی است، اظهار داشت: قرب انسان به ذات اقدس الهی، قرب ملکوتی است که در آن انسان با تمام وجود حقایق عوالم را درک خواهد کرد.

حجت الاسلام مویدی علم به الله و معرفت الله را هویت تقرب به ذات اقدس الهی عنوان کرد و ابراز داشت: انسان باید سیر حرکت تعالی خود را از ظلمات به سمت نور سوق داده در این مسیر ثابت قدم باشد.

سخنران این نشست اخلاقی افزود: تا انسان از ظلمات رهایی نیابد، شک ها، وسوسه ها و تردید ها به آدمی هجمه آورده، برای انحراف از مسیر، انسان گرفتار را با سوالات متعددی مواجه می کند.

وی کمرنگ شدن انکار، شرک، کفر، وسوسه و نفاق در وجود آدمی را نشان دهنده، حرکت رو به تعالی آدمی عنوان کرد و یادآور شد: آیات الهی و روایات اسلامی همواره بر ثبوت قدم در سیر الی الله تاکید نموده، در این میان خطبه حمام یکی از کامل ترین دستور العمل ها برای قدم نهادن در مسیر قرب الهی است.

کتاب «مشق عشق؛ الگوی رفتاری علما در خانواده» منتشر شد

موسسه آموزش عالی علوم انسانی، وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، کتاب «مشق عشق؛ الگوی رفتاری علما در خانواده» را منتشر کرد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، در این مجموعه 37 نکته اخلاقی از علما در برخورد با همسر و فرزندان ارائه شده است./1325/ت303/ب1

ارسال نظرات