۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۴۷۶۲۵۱
استاد اخلاق:

متقیان با دوری از هوا و هوس به واجبات الهی عمل می‌کنند

استاد اخلاق گفت: هر چه یقین انسان کامل شود با دوری از هوا و هوس به واجبات الهی عمل می‌کند.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق شامگاه چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، درباره اعتقادات انسان، گفت: بعد از مرگ یک درجه از اعتقادات انسان مورد قبول است.

وی درباره اعتقادات یقینی، عنوان کرد: اعتقاد بر مبنای یقین که با دل گره خورده باشد حداقل چیزی است که سبب عدم لغزش انسان از دین است.

آیت‌الله جاودان عنوان کرد: اگر اعتقادات یقینی با دل انسان گره بخورد در قیامت بسیار ارزشمند است.

استاد اخلاق درباره مفهوم سجده کردن به هوی و هوس، اظهار داشت: منظور از سجده بر هوی و هوس اطاعت از آن است که درجه دارد، در طول زمان و به مرور مقداری از هوی و هوس انسان‌های مؤمن کاسته شده و بر خداپرستی آنها افزوده می‌شود اما هنگامی که اختیار دارد از هوی و هوس گذشت کرد باارزش است.

وی با بیان اینکه هر چه بر خداپرستی انسان افزوده شود یقین او افزایش می‌یابد، ابراز کرد: در قیامت برای هر کدام از اعمال، اعتقادات و اخلاق انسان به طور جداگانه ترازو قرار می‌دهند.

آیت‌الله جاودان افزود: کسانی که طبق واجبات الهی عمل کرده باشند نجات خواهند یافت چرا که شیطان جایی برای لغزاندن آنها ندارد، اما اگر با بخشی از هوی و هوس خود زندگی کند ممکن است بخشی از دین او دچار لغزش شود، انسان‌های بزرگی بودند که با هوی و هوس لغزیدند.

استاد اخلاق گفت: ارتباط سالم با امام حسین(ع) کمک می‌کند که انسان از هوی و هوس رهایی یافته و عاقبت بخیر شود، انسان باید همواره از عاقبت خود ترسان باشد چرا که این خطر برای همه هست که شیطان با ابزار هوی و هوس بر او حمله کند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه یقین انسان افزایش یافته و کامل شود با ترس و دوری از هوی و هوس تلاش می‌کند بر اساس واجبات الهی عمل کند./807/202/ب2

ارسال نظرات