۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۷۶۴۸۶

گزارشی از همایش حوزه انقلابی در قم

همایش یک روزه حوزه انقلابی و رسالت آن که با حضور هزاران نفر از طلاب سراسر کشور به بررسی چگونگی تحقق حوزه انقلابی پرداخت به کار خود پایان داد.
همایش حوزه انقلابی همایش حوزه انقلابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش یک روزه حوزه انقلابی و رسالت آن که با حضور هزاران نفر از طلاب سراسر کشور در قم برگزار شد، پس از بررسی چگونگی تحقق حوزه انقلابی، عصر روز پنجشنبه به کار  خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، در این همایش حضرت آیت الله نوری همدانی، آیات محمد تقی مصباح یزدی، محسن اراکی، علیرضا اعرافی، عباس کعبی، محمود رجبی و دیگر اساتید و فضلای حوزه سخنرانی کردند.

سخنرانان ضمن تأکید بر ضرورت انقلابی ماندن حوزه های علمیه و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، نسبت به توطئه های دشمن و نفوذ در حوزه برای از بین بردن آن و نظام اسلامی هشدار دادند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به توطئه‌های دشمنان اسلام علیه انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ملت ایران با استقرار انقلاب اسلامی دست آن‌ها را از منافع و ثروت‌های نهفته در ایران کوتاه کرد و آنها دشمن قسم خورده ملت ایران شدند و باید همواره با دشمنان مبارزه کنیم.

وی فرهنگ جهاد و شهادت را از شاخصه‌های انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی در مردم خودباوری ایجاد کرد و مردمی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر آمریکا خود باخته بودند امروز در برابر تمام ابرقدرت‌های جهان ایستاده‌اند و توطئه‌های آن‌ها را خنثی می‌کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخورد شدید با صهیونیسم از دیگر شاخصه‌های انقلاب اسلامی است، افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند که حوزه باید انقلابی بماند یعنی اینکه روح انقلاب در خون و رگ‌های حوزه همیشه جاری باشد و حوزه بایستی هر کجا چیزی خلاف انقلاب مشاهده می کند با جدیت با آن برخورد کند.

استاد برجسته درس خارج علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های گسترده دشمنان در فضای مجازی، تصریح کرد: امروز دشمنان اسلام سرمایه‌گذاری عظیمی در سایت‌ها و فضای مجازی علیه اسلام و تشیع انجام دادند و سعی دارند با شبهه افکنی نسل جوان را از انقلاب خاموش کنند و این رسالت حوزویان است که با تجهیزات کامل به مقابله با این توطئه‌های دشمنان بپردازند.

در ادامه آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه از رسالت های حوزه نگرانی  نسبت به مخاطرات است، بیان کرد:  حوزه انقلابی بایستی آسیب ها را همیشه رصد کرده و اقدام مدبرانه و حکیمانه در برابر آن ها داشته باشد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  با اشاره به ضرورت حفظ  و تقویت روحیه انقلابی در حوزه، بیان کرد:  حوزه باید همیشه موضع حکیمانه داشته باشد و آن جایی که اشتباهی رخ می دهد تذکر داده و جایی که انحرافی مشاهده می کند هشدار داده تا آن انحراف برطرف شود.

وی  اشاره به ضرورت صدور فرهنگ انقلاب اسلامی  و درک آن توسط کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، تصریح کرد:  انقلاب اسلامی برکات بسیار زیادی داشت که متاسفانه هنوز نتوانستیم بسیاری از آن ها را بدرستی تبیین کنیم و حتی  بایستی  بسیاری از این برکات را برای برخی افراد یادآوری کنیم.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: روح انقلاب اسلامی فرهنگی است یعنی تغییری بنیادین برای احیای ارزش های  فراموش شده بوده است و ما باید این فرهنگ را صادر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین نقش را در تحقق انقلاب اسلامی ، روحانیت شیعه ایران و در مرحله بعد سایر فرهیختگان کشور داشتند، اظهار کرد: حوزه و روحانیت بایستی همواره حضوری فعال در صحنه ها داشته باشند و با آگاهی بخشی در جامعه نقش هدایتگری خود را به خوبی ایفا کنند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم  گفت: امروز شیاطین در کمین هستند و همواره بدنبال توطئه افکنی علیه جمهوری اسلامی هستند و حوزه و روحانیت می بایست در خنثی سازی این توطئه ها نقش بسزایی ایفا کنند.

همچنین آیت الله اعرافی در این همایش گفت: حوزه انقلابی در برابر نفوذ حساس، بیدار و آگاه است، در مقاطعی از سرگذشت حوزه ما شکست خوردیم و بزرگانی می بینیم که از جریان انقلاب جدا شدند وقتی عمق قصه را بررسی می کنیم متوجه می شویم که مسأله نفوذ در اشکال گوناگون وجود دارد،کلید واژه نفوذ در سخنان رهبر معظم انقلاب دنیای عظیمی از معارف و معنا را در بر دارد که باید آن را شناخت و توجه کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه نفی تحجر و روشن فکری های غلط را وظیفه حوزه انقلابی دانست و ابراز داشت: حوزه انقلابی راه را برهرگونه تحجر و روشن فکری های غرب گرا را می بندد، نظام فکری و معرفتی حوزه جریانات انحرافی و غلط را می شناسد و در برابر آن مقاومت می کند.

وی توجه به تشیع ناب و تقریب و تعامل با امت اسلامی، همگامی با جریان مقاومت در جهان اسلام، پرهیز از اشرافی گری و تجمل گرایی، استکبار ستیزی و مقابله با سکولاریسم سنتی ومدرن را از دیگر شاخصه های حوزه انقلابی عنوان کرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی در ذات حوزه است و کسانی تلاش می کنند که با منطق های لیبرالیستی در جامعه و گاهی در حوزه های علمیه این استکبار ستیزی را از ما بگیرند؛ ما با تأسی به اندیشه امام و انقلاب، الهام گیری از مراجع و با اقتدای به رهبر معظم انقلاب تلاش می کنیم که اندیشه انقلاب و حوزه انقلابی در نظامات گوناگون برنامه حوزه تجلی پیدا کند.

همچنین آیت الله کعبی افزود: 10 سال آینده در تاریخ انقلاب اسلامی  و حوزه های علمیه تاریخ ساز و سرنوشت ساز خواهد بود، نیاز است که یک هوشمندی راهبردی برای اقدامات بزرگ جهت صیانت، تعمیق و پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی در مسیر امام راحل و در خط رهبر معظم انقلاب داشته باشیم.

وی ادامه داد: آینده صحنه تقابل دو جریان است، یکی جریانی که دنبال جمهوری اسلامی حقیقی جهت حاکمیت اسلام  عدالت، توجه به محرومان و مبارزه با استکبار است و عقیده دارد ایران اسلامی باید پیشرفته بوده و در مسیر تحقق تمدن اسلامی حرکت کند.

آیت الله کعبی با بیان این که جریان مقابلی با خط دهی اتاق های فکر مکر و فریب دشمن یعنی آمریکا و اسرائیل وجود دارد، ابراز داشت: جریانی که از فتنه 88 تشکیل شد برنامه هایی طراحی می کنند و به دنبال ایجاد جمهوری اسلامی بدلی هستند، بقایای فتنه همچنان در حال طراحی هستند.

وی عنوان کرد: این جریان می خواند نام جمهوری اسلامی باقی بماند و ساختار باقی باشد اما محتوای نظام توسط دلبستگان به الگوی توسعه غربی و اندیشه غربی به سمت آمریکا سمت و سو پیدا کند، می خواهند جمهوری آمریکایی را به نام و ظاهر جمهوری اسلامی به وجود بیاورند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دستور کار این جریان خاطرنشان کرد: دستور نخست آن ها از بین بردن حساسیت نسبت به دشمنی با آمریکا و در نهایت عادی سازی روابط است، ادعا می کنند که مردم می خواهند در کشور به نان و نوا برسند اما عده ای نمی گذارند در حالی که صورت مسأله این نیست.

وی  اضافه کرد: این افراد تهمت دشمن تراشی به جبهه انقلاب می زنند؛ کار دوم این ها افزون بر هموار کردن راه برای تسلین در برابر آمریکا، پیشبرد اوضاع کشور از طریق شکل گیری یک دولت غیر انقلابی، تکنوکرات و بلکه دولتی خنثی است تا راه را برای جمهوری بدلی هموار کنند، بحث صرف انتخابات ریاست جمهوری نبوده و این ظاهر قصه به شمار می رود.

آیت الله کعبی با بیان این که دستورالعمل سوم این جریان عبور از ولایت فقیه و رهبری است، گفت: این افراد می گویند که مانع در اجرای برنامه هایشان رهبری و ولایت فقیه است، طراحی دشمن برای آینده جمهوری اسلامی منهای ولایت فقیه است اما چون احساس کردند نمی توانند درصدد عبور از رهبری و رهنمودهای ایشان و عادی سازی اوضاع است تا موانع توسعه غربی و سلطه آمریکا برداشته شود.

وی نسبت به ده سال آینده ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: برای 10 سال آینده جابه جایی نسل اتفاق می افتد، جابه جایی نسل مدیران ارشد نظام اسلامی، مدیران ارشد حوزه های علمیه و روحانیت در سال های آینده صورت می گیرد، در این جابه جایی نسل، آمریکایی ها به عنوان راه اندازی شبکه ای از نخبگان لیبرال و وابسته به غرب و به ظاهر عاقل و معتدل جهت اهداف خود عمل می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که صرف بررسی مبانی نظری و فکری و موضع گیری های کلی کافی نیست، ابراز داشت: رسالت حوزه انقلابی تمهید و ایجاد زمینه برای شکل گیری دولت انقلابی است، دولت انقلابی دولتی است که به فکر استحکام درونی نظام و مأموریت های اصلی انقلاب باشد؛ دولت انقلابی در برابر نفوذ دشمن همانند کوه می ایستد.

وی عنوان کرد: دولت انقلابی درحل مشکلات معیشتی، رکود و بیکاری و گرفتاری های مردم انقلابی عمل کند، دولت انقلابی دولتی است که برنامه کارامد برای مبارزه با فقر داشته و فسادستیز باشد، دولت انقلابی باید عدالت گرا و ساده زیست باشد، این ها صرفا شعار نیست و این شعارها باید محقق شود تا انقلاب محفوظ بماند./1323/202/ص

ارسال نظرات