۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۷۶۶۹۵
جهان اسلام در هفته ای که گذشت:

از شیعه‌ستیزی در ترکیه و آذربایجان تا جنون ضداسلامی ترامپ در آمریکا

هم زمان با اقدامات ضداسلامی دونالدترامپ، دولت های ترکیه و آذربایجان فشارهای خود علیه شیعیان را افزایش داده اند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ بین الملل: جهان اسلام در این هفته هم شاهد اتفاقات و تحولات بسیاری بود که موضع گیری علمای اهل تسنن و شیعه را به دنبال داشت. انتقاد از تلاش ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، افزایش فشارها علیه شیعیان در کشورهای ترکیه و آذربایجان، آزادسازی کامل شرق موصل و تاکید علمای لبنان بر لزوم تغییر قانون انتخابات از مهم ترین اتفاقات هفته اخیر بوده است.

عراق: هشدار مقتدی صدر به ترامپ
دولتمردان عراقی خبر آزادسازی کامل شرق موصل را اعلام کردند. در همین راستا سید عمار حکیم در پیامی این دستاورد را تبریک گفت و افزود: اگر رشادت، جانفشانی، اصرار مجاهدان، خون شهدا، مجروحان و حمایت مردم، راهنمایی و فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی نبود چنین پیروزی را نمیتوانستیم بدست بیاوریم.

حجت الاسلام سید علاء موسوی رییس سازمان اوقاف شیعیان عراق امروز از پروژه حفر خندق در اطراف نجف اشرف بازدید کرد.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد که هرگونه تصمیم دولت جدید آمریکا در خصوص انتقال سفارت این کشور به قدس به منزله اعلام جنگ علنی علیه اسلام است.

شیخ خالد عبدالوهاب الملا رییس مجمع اهل تسنن عراق بیان داشت: طرح آشتی ملی در مرحله اول باید بین علمای اهل تسنن برگزار شود و علمایی که به کشورهای مختلف مهاجرت کردهاند به عراق بازگردند و اختلافات را حل و فصل کنند.

طلاب و مبلغان حوزه علمیه از سوی آستان مقدس علوی به مناطق عملیاتی بیجی اعزام شدند.

حضرت آیت الله شیخ محمد یعقوبی از مراجع تقلید عراق تصریح کرد: اثر تخریب عقیدتی، فکری، اجتماعی و اخلاقی که جریانهای تروریستی در شهرهای که تحت سلطه انجام دادند بیشتر از تخریب مادی و اشغال نظامی است.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف از تعطیلی شبکه های ماهواره ای شیعیان در ترکیه با وجود 20 میلیون شهروند شیعه به شدت انتقاد کرد.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق از دولتمردان عراق، ایران و ترکیه برای تشکیل کنفدراسیون بین المللی دعوت کرد و اظهار داشت: این سه کشور باید کنفدراسیون تشکیل بدهند و سایر دولتها را برای عضویت در آن دعوت کنند تا در نهایت یک ایالات متحده اسلامی در منطقه تشکیل شود.

حجت الاسلام اکرم کعبی، دبیرکل نُجَباء نیز در این دیدار با اشاره به وضعیت اسفبار اهالی مردم دو شهرک محاصره شده «فوعه» و «کفریا» در ادلب سوریه تصریح کرد: این دو شهرک شیعه نشین که در شمال شرقی استان ادلب سوریه واقع شده‌اند، هدف جنایات فجیع گروه‌های تروریستی قرار گرفته و باید فوراً این محاصره شکسته شود.

لبنان: لزوم تغییر قانون فعلی انتخابات پارلمان لبنان
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با تأکید بر اینکه صیدا هیچگاه پایگاه تروریسم نبوده است، اظهار داشت: برخی منابر و تجمع ها در راستای تسخیر ذهن جوانان فعالیت می کنند اما ما موفق شده ایم تا حد زیادی از نفوذ فکر تکفیری میان جوانان جلوگیری کنیم.

شیخ هشام منقاره رییس شورای رهبری جنبش توحید اسلامی لبنان با اشاره به تأکید آمریکا بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس، گفت: قدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود.

حجت الاسلام نبیل قاووق معاون رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان از قانون کنونی انتخابات به عنوان بدترین گزینه برای این کشور یاد کرد  و افزود: برگزاری انتخابات آینده پارلمان بر اساس قانون کنونی سبب شکست پروژه های دولت و پیچیده تر شدن بحران سیاسی شده و فرصت به وجود آمدن فضای جدید را می گیرد.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان گفت: توطئه علیه سوریه ناکام مانده و کسانی که فریاد سرنگونی دولت سوریه را سر می دادند، یکی پس از دیگری از قدرت کنار می روند.

پاکستان: علما خواستار اعدام تکفیری ها و تروریست ها شدند
حجت الاسلام میرزا یوسف حسین یکی از روحانیان برجسته شیعه پاکستان در پی افزایش کشتار شیعیان در این کشور گفت: اعدام تروریست ها تنها راه برقراری امنیت در کشور است.

حجت الاسلام دکتر عیسی امینی عضو ارشد مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با تاکید بر آغاز موج جدیدی از کشتار شیعیان از سوی داعش در پاکستان، تصریح کرد: دولت نواز شریف به شیعیان اجازه دفاع از خود را نمیدهد.

حجت الاسلام مقصود علی دومکی دبیر ایالتی مجلس وحدت مسلمین پاکستان هم وهابیت را دلیل اصلی ناامنی پاکستان دانست.

حجت الاسلام سید شاھنشاہ حسین نقوی امام جمعه شھر کراچی پاکستان هم با انتقاد از بی تفاوتی دولت نسبت به کشتار شیعیان از سوی تکفیری‎‌ها خواستار تقوف حمایت دولتمردان پاکستان از تروریسم شد.

حجت الاسلام سید سبطین حیدر سبزواری دبیر ایالتی مجمع علمای شیعه پاکستان از عربستان سعودی به عنوان منبع اصلی فساد در جوامع اسلامی یاد کرد.

بحرین: حمله به طرفداران شیخ عیسی قاسم
حضرت آیت الله حائری در دیدار با نماینده شیخ عیسی قاسم در قم گفت: ملت بحرین باید تا پای جان از آیت الله شیخ عیسی قاسم دفاع کنند.

حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در پیامی، حمله نیروهای امنیتی آل خلیفه به تحصن دفاع از آیت الله شیخ عیسی قاسم در منطقه الدُراز را به شدت محکوم کرد.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین نسبت به حمله خونین نیروهای امنیتی آل خلیفه به شرکت کنندگان در تحصن دفاع از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور واکنش نشان داد. این ائتلاف تأکید کرد که اگر لازم باشد ما جان خود را در راه دفاع از وی خواهیم داد.

مصر: انتقاد از رفتار ترامپ در قبال مسلمانان
شوقی علام مفتی مصر تصریح کرد: تروریستها هیچ گونه حرمتی برای مساجد قائل نبوده و مصداق کامل مفسد فی الارض هستند.

دار الافتای مصر طی گزارشی نسبت به دیدگاه منفی رییس جمهور جدید آمریکا نسبت به مسلمانان ابراز نگرانی کرد و خواستار تغییر دیدگاه اسلام ستیزانه ترامپ شد.

دارالافتای مصر برای حمایت علمی از مسلمانان چین اعلام آمادگی کرد.

نیجریه: صدها تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه به‌صورت مسالمت‌آمیز مقابل ساختمان «مجلس ملی» در ابوجا، پایتخت این کشور، تجمع و اعتراض کردند  و در ادامه پلیس نیجریه با گاز اشک آور به آنها حمله کرد.

پایگاه خبری نیشن نیجریه گزارش داد که اتحادیه اروپا از دولت نیجریه خواست هرچه سریعتر شیخ ابراهیم زکزکی رهبر شیعیان آن کشور را آزاد کند.

یمن: عبدالرحمن راجح کارشناس مسائل یمن، در گفت و گو با خبرگزاری رسا از بی توجهی رسانه ها نسبت به جنگ یمن انتقاد کرد و گفت: رسانه های سعودی در سایه کم کاری رسانه های وابسته به جریان مقاومت به شانتاژ خبری می‌‌پردازند. او تصریح کرد که نزدیک شدن نیروهای سعودی به صنعا خیالبافی است.
محمد عبد السلام سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد که حیثیت و جایگاه سازمان ملل در یمن از بین رفت و آنچه که برای این نهاد بین المللی مهم است، «سانسور جنایات عربستان در یمن است.»

عمان: عبدالله مبارک از اندیشمندان عمان، تکفیر و عدم پذیرش اعتقادات دیگران را از مهمترین مشکلات جهان اسلام توصیف کرد.
عبدالعزیز العوضی، استاد عمانی دانشگاه الازهر مص در تبیین مفهوم جهاد خاطرنشان کرد که مجاهدانی که در راه خدا مشغول به جنگ هستند، مفهوم واقعی جهاد را اجرا می کنند، نه آنهایی که در زیر پرچم طاغوت مشغول به فعالیت بوده و مدعی جهاد هستند.

تونس: راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه تونس پس از دیدار با عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر اظهار داشت: تنها راه حل مشکلات در لیبی، یمن، سوریه و جهان عرب اصل اجماع است.

سوریه: دوازدهمین اجلاسیه علمای اسلام و مسیحیت در سوریه زیر نظر دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری با حضور علما و وشخصیت های مختلف از هشت کشور دنیا در سوریه برگزار شد.

اردن: شیخ «احمد هُلیّل» قاضی القضات اردن بعد از خطبه شدید اللحن خود در نماز جمعه که از کشورهای عرب خلیج فارس انتقاد کرده بود، از تمامی مناصب خود استعفا داد.

فلسطین: مصیب النعیمی سردبیر روزنامه عرب زبان الوفاق در گفت و گو با رسا تاکید کرد که در صورت انتقال سفارت آمریکا به قدس شاهد افزایش چشم گیر عملیات شهادت طلبانه خواهیم بود.

آذربایجان: دادگاه جرایم سنگین باکو، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان را که از فعالان شیعه این کشور است به 20 سال حبس محکوم کرد./983/ب952/ک

ارسال نظرات