۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۷۷۶۷۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی تهران:

ایجاد مرکز مدیریت پژوهشگاه های حوزوی ضروری است

حجت الاسلام نبوی ایجاد مرکز مدیریت پژوهشگاه های حوزوی را برای جلوگیری از موازی کاری پژوهشگاه ها از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه ضروری دانست.
کتابخانه پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی

حجت الاسلام محمدحسن نبوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تصریح بر اینکه برخی پژوهش های حوزوی با نیازهای جامعه فاصله فراوانی دارند، گفت: نیازهای پژوهشی در سه بخش مردم، فرهیختگان و حکومت تقسیم می شوند.

عضو گروه مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی تهران ادامه داد: پاسخ گویی به نیازهای مردمی وظیفه حوزه علمیه است که شامل اعتقادات، اخلاقیات و مسائل شرعی است و تمام این موارد نیز در بخش های مختلف مانند کودکان، نوجوانان و بازاریان متفاوت است.

وی با بیان اینکه پاسخ گویی به نیازهای فرهیختگان جامعه نیز وظیفه پژوهش های حوزوی است، اظهارداشت: غالبا در دانشگاه ها علوم غربی آموزش داده می شوند بنابراین برخی آموزش های دانشگاه متناسب با وضعیت فرهنگی جامعه در عمل بی فایده هستند  که حوزه علمیه باید به مبحث علوم انسانی از نگاه دین نیز ورود پیدا کند.

حجت الاسلام نبوی ادامه داد: برای جهت دادن به پژوهش ها شناسایی نیازهای اساسی جامعه و پژوهش بر اساس نیازها از سوی مراکز پژوهشی حوزوی ضروری است در حالی که امروزه بسیاری از پژوهش های این مراکز با نیازهای جامعه تناسبی ندارند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی تهران با بیان این که در بحث های حکومتی نیز اعم از قانون اساسی و آزادی های مدنی نیازهای پژوهشی فراوانی احساس می شود؛ تصریح کرد: از حوزه علمیه انتظار می رود در زمینه آزادی های مدنی که امروزه از سوی غرب و لیبرالیسم بسیار تبلیغ می شوند نیازهای حکومت را پاسخ دهد.

وی ادامه داد: امروزه امر قضا نیز که از بخش های مهم یک حکومت محسوب می شود با جرم هایی مانند فضای مجازی روبه رو است که در گذشته وجود نداشته اند و این حوزه علمیه است که باید از نظر فقهی این موارد را بررسی و پاسخ دهد.

حجت الاسلام نبوی ایجاد مرکز مدیریت پژهشگاه های حوزوی را از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه جهت جلوگیری از موازی کاری پژوهشی ضروری دانست و افزود: معاونت پژوهش باید بودجه های پژوهشگاه ها را در یک مرکز جمع آوری کند و سپس آنها را هدفمند در اختیار پژوهشگاه ها قرار دهد./1324/ت302/ی

ارسال نظرات