۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۷۹۰۷۵
بررسی تحولات اخیر یمن؛

ریاض در تیررس؛ نقطه‌عطفی به نام برکان 2/ سیلی انصارالله به ترامپ و همپیمانان سعودی

سخنگوی ارتش یمن در حالی خبر هدف قرار دادن پایگاهی در غرب ریاض را منتشر کرده است که مقامات سعودی در این باره سکوت محض اختیار کرده اند.
موشک انصار الله یمن موشک انصار الله یمن موشک انصار الله یمن

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: پرتاب موشک برکان 2 به ریاض از سوی انصارالله یمن را باید نقطه عطفی در تاریخ جنگ نامشروع عربستان سعودی علیه ملت مظلوم یمن دانست. دیروز بود که خبرگزاری رسمی یمن به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که موشک بالستیک حوثی‌ها وابسته به ارتش یمن و کمیته مردمی تجربه موفقیت آمیزی را به اجرا گذاشته و توانسته پایگاه نظامی را در منطقه المزاحمیة در غرب ریاض مورد هدف قرار دهد. 

مخازن تسلیحاتی یمن صحیح و سالم هستند
سرتیپ شرف لقمان سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن با افزایش شایعات در برخی رسانه‌ها مبنی بر اصابت موشک به غیر نظامیان خاطر نشان کرد که موشکی که از سوی یمنی‌ها به غرب ریاض اصابت کرده به هیچ یک از غیر نظامیان آسیبی نرسانده است.

وی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری المیادین افزود: سعودی‌ها هیچگاه به دنبال راهکار مسالمت آمیز سیاسی برای پایان دادن به جنگ در یمن نبوده و پروازهای نظامی را به هر راه حل دیگری ترجیح می‌دهند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادامه داد: سعودی‌ها به دنبال آن هستند که ما تسلیم آنان شویم اما هرمقدار که تجاوزگری افزایش یابد پاسخ ما کوبنده‌تر خواهد بود. نیروهای مسلّح یمنی مخازنی از تسلیحات نظامی دارند که تا کنون از آن رونمایی نکردند و سعودی‌ها برای روزهای آتی منتظر غافل‌ گیری‌های جدیدی باشند.

سکوت پادشاه در قبال هدف قرار دادن پایتخت سعودی ها
این دومین باری است که موشک بالستیک یمنی‌ها توانسته به مناطقی در داخل عربستان سعودی وارد شود. پیشتر نیز فرودگاه ملک عبدالعزیز مورد اصابت موشک یمنی‌ها قرار گرفت. از سویی شلیک این موشک تنها چند روز قبل از دومین سالگرد حمله سعودی‌ها با نام «طوفان قاطعیت» به یمن و به فاصله اندکی پس از حادثه حمله به ناوچه جنگی سعودی و کشته و زخمی شدن پنج نظامی رخ داده است. هرچند سعودی‌ها مدعی بودند که قایق‌های انتحاری به ناوچه سعودی حمله کردند اما مجاهدان یمنی تاکید کردند که موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی به این ناوچه اصابت کرده و رسانه‌های وابسته به خاندان آل سعود به دنبال کاستن از عمق این فاجعه هستند.

با این حال ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه پس از نشست مجلس وزیران صادر و از سوی عادل الطریفی وزیر فرهنگ و رسانه عربستان قرائت شد، تنها به محکومیت حمله به ناوچه جنگی سعودی بسنده کرده و هیچ اشاره‌ای به شلیک موشک به سمت ریاض نکرده است.

اهمیت این اقدام زمانی است که بدانیم در موارد مشابه مانند شلیک موشک به سمت پایگاه نظامی طائف و یا اصابت موشک به فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده، خاندان سعودی، رسانه‌ها و بسیاری از کشورهای اسلامی را تشویق کردند تا با موضع گیری جدی، این اقدامات را به شدت محکوم کنند زیرا آنان با سیاه نمایی، هدف از شلیک موشک به سمت عربستان را تعرّض به مکه مکرمه دانستند.

ترس سعودی ها از التهاب و ناآرامی در ریاض
از سوی دیگر رسانه‌ها و شبکه‌های خبری اعلام کردند که دیروز یکشنبه عبدربه منصور هادی رییس جمهور فراری یمن با محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی دیدار و از آنچه که «حمایت عربستان از مردم و حکومت رسمی یمن و تلاش برای بازگرداندن حکومت شرعی یمن به قدرت» نامید، کمال تقدیر و تشکر را کرد. با آنکه منصور هادی نامه‌ای را به پادشاه عربستان تحویل داد اما از محتوای این نامه تاکنون اطلاعی در دست نیست.

سوال بسیار مهم آن است که چرا پادشاه عربستان در برابر اصابت موشک به غرب ریاض هیچ واکنشی نشان نداده است؟ چرا از کشورهای هم پیمان با سعودی درخواست موضع گیری رسمی علیه این اقدام را نکرد؟ چرا در نشست وزیران هیچ سخنی از این حادثه دهشتناک بر زبان نیاورد؟ علّت این سکوت و تجاهل چیست؟

تفسیرهای متعدّدی از رفتار نادیده انگارانه ملک سلمان می‌توان ارائه داد اما به نظر می‌رسد که مهمترین دلیل تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن موفقیت جبهه مقاومت و پیشرفت نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در دستیابی به انواع موشک‌های بالستیک و دوربرد است تا بتواند با ژست بی‌خیالی، نگرانی و ترس شهروندان سعودی را مهار کرده و به آنان اطمینان خاطر دهد که هنوز ابتکار عمل در جنگ به دست ائتلاف سعودی است.

عدم تحقق هیچ یک از اهداف عملیات طوفان قاطعیت
روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با اشاره به این تفسیر می‌نویسد: «ایران باتجربه‌ترین وموفق‌ترین کشور خاورمیانه در تکنولوژی تولید موشک‌های بالستیک است و این تکنولوژی را تا کنون در اختیار سوریه، حزب‌الله و حرکت حماس قرار داده و همانطور که برخی کارشناسان سیاسی معتقدند، بعید نیست که تکنولوژی ساخت موشک‌های بالستیک رادر اختیار حوثی‌های یمن قرار داده باشد. البته نباید از این امر غافل ماند که ارتباط علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن با کره شمالی و روسیه نیز بسیار خوب بوده که ممکن است این تکنولوژی را از آنان در اختیار گرفته باشند.»

انتخاب ریاض از بین شهرهای عربستان برای حمله موشکی از سوی حوثی‌ها و وارد نشدن به حیطه جده و یا طائف شاید به جهت دور ساختن اتهام‌های واهی عربستان باشد تا به کشورهای حلقه به گوش خاندان سعودی اثبات کند که ملت یمن هیچگاه به دنبال حمله موشکی به مکه مکرمه نبوده و این سخن تنها اشک تمساح سعودی‌ها برای همراه ساختن کشورهای عربی با خود بوده است.

در پایان به نظر می‌رسد که امسال دیگر شاهد جشن آغاز سومین سالگرد «طوفان قاطعیت» در ریاض نباشیم و باید منتظر بود و دید که حکام سعودی چه زمان دست از حمله نظامی کشیده و به شکست خود اعتراف می‌کنند چرا که هیچ یک از اهدافی که عربستان با دستاویز قرار دادن آنها وارد جنگ با ملت مظلوم یمن شد تا به امروز متحقق نشده است. نه حکومت هادی توانسته به صنعا برگردد و نه قدرت موشکی انصارالله متوقف شده و نه حتی ذره‌ای شکاف در جامعه یمنی پدیدار نشد بلکه هر روز شاهد اتحاد، همدلی و انسجام و وحدت بیشتر مردم یمن و انزجار از سعودی‌ها و حامیان استکباری آن هستیم./981/ب954/ک

 

ارسال نظرات