۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۸۰۳۵۶
معاون حقوقی کمیته امداد خبر داد؛

افزایش دو برابری مستمری مددجویان کمیته امداد

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی(ره) از افزایش دو برابری مستمری خانواده های تحت پوشش خبر داد و گفت: سال آینده حقوق خانواده های تحت پوشش به 180 تا 200 هزار تومان می ‏رسد.
معاون حقوقی کمیته امداد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منصور قمشه در نشست خبری که در محل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم برگزار شد با اشاره به فعالیت های صورت گرفته توسط این نهاد حمایتی، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به افزایش مستمری خانواده های تحت پوشش تأکید شده است که بر این اساس در سال آینده مستمری خانوادههای کمیته امداد دوبرابر شده و براساس 20 درصد پایه حقوق کار، به 180 تا 200 هزار تومان می‏ رسد.

وی افزود: از 2میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار یک میلیون و 50 هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش کمیته هستند که با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی می شود تا این افراد از خدمات جدیدی بهره مند شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: یک میلیون و 650 هزار خانواده با رقمی حدود 4 میلیون نفر تحت پوشش این نهاد هستند و 3 میلیون نفر نیز به شکل موردی از کمک های کمیته امداد بهرهمند هستند.
وی با اشاره به برخی مشکلات حقوقی خانواده های تحت پوشش، خاظرنشان کرد: یکی از اقدامات کمیته امداد، ورود و رسیدگی به امور حقوقی خانوادههای تحت حمایت کمیته است که با توجه به مشکلات موجود در این بخش، دفاتر مددکاری و معاضدت حقوقی در کمیته امداد برای رسیدگی به امور حقوقی به ویژه زنان سرپرست خانوار به جهت مشکلاتی چون نفقه و ارثیه گسترش یافت و نیز فعالیت هایی از قبیل توسعه دفاتر مددکاری حقوقی در دفاتر کمیته امداد استانهای کشور، همکاری صمیمانه با قوه قضاییه و ادارات دادگستری و ایجاد 190 شعبه حل اختلاف ویژه کمیته امداد امام و امضای 80 تفاهمنامه حقوقی و قضایی با حوزه قضایی و حقوقی در کشور جهت تسهیل امور حقوقی کمیته، تا کنون صورت گرفته است.

قمشه توانمندسازی حقوقی خانواده ها را یکی از برنامه های این نهاد دانست و ابراز کرد: ایجاد میز حقوقی در دفاتر کمیته امداد از جمله اقدامات انجام شده است که در همین زمینه 3هزار وکیل و حقوقدان نیکوکار با نهاد کمیته امداد همکاری دارند و مشکلات حقوقی خانواده امداد را پیگیری میکنند.
وی افزود: معافیت هزینه دادرسی خانواده‏های تحت پوشش کمیته امداد در محاکم قضایی و عدم توقیف مستمری خانواده کمیته امداد در محاکم قضایی، یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در این باره است که به تصویب مجلس رسیده و توسط دولت ابلاغ شده است.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: تفاهم نامه هایی با مرکز 187 دادگستری و نیز رئیس کانون وکلای مرکز به امضا رسیده است که برپایه آن، وکلای معاضدتی برای رسیدگی به دعاوی خانواده کمیته امداد ایفای نقش خواهند داشت.
قمشه به بیان برخی فعالیت های صورت گرفته در حوزه مجلس توسط این نهاد، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه مجلس در بهترین شرایط قرار داریم و حمایت های بی دریغ رهبرمعظم انقلاب و رؤسای قوا از کمیته امداد باعث شده است که هدف خود را بر روی توانمندسازی و اشتغال و کارآفرینی خانواده های تحت پوشش متمرکز کنیم.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه کشور اتفاق بی نظیری افتاد که با حمایت دولت، قوانین مؤثری در جهت ارتقای سطح زندگی خانواده ای تحت پوشش امداد در بخش های معیشتی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی و مسکن مورد تصویب قرار گرفت که به طور کلی نزدیک به 16 مصوبه مستقیم در برنامه ششم تصویب شده است که مورد تأیید شورای نگهبان قرارگرفته و مصوبه کمیسیون تلفیق را نیز کسب کرده است که امیدواریم در صحن علنی با حمایت نمایندگان به تصویب نهایی برسد.
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی(ره) تأکید کرد: بیش از 2100 میلیارد قرض الحسنه بانک ها در جهت اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شده که در کنار تحصیل رایگان دانشجویان در دانشگاه ها و معافیت از پرداخت هزینه یک نوبت انشعاب آب و برق و گاز و فاضلاب و نیز تخفیف 50 درصدی جریمه خدمت سربازی و پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش از طریق وام قرض الحسنه صندوق رفاه دانشجویان، از مصوبات سال آینده مرتبط با کمیته امداد است.

وی با اشاره به افزایش 10درصدی بودجه سال آینده این نهاد حمایتی، عنوان کرد: بودجه کمیته امداد امام خمینی(ره) 10درصد نسبت به سال جاری افزایش یافته و به 4هزار 200 میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را که درنظر گرفته شده را به خانواده های تحت پوشش ارائه دهیم.

قمشه در پایان با اشاره به هدف این نهاد در توانمند سازی خانواده های تحت پوشش، خاطرنشان کرد: طبق قانون هرساله باید 10 درصد از خانواده تحت پوشش کمیته امداد خودکفا و از زیر پوشش خارج شوند که این روند امسال نیز انجام می  شود و به همین منظور تا پایان سال جشن اشتغال 100 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار می شود./872/پ202/ج

ارسال نظرات