۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۸۰۴۹۵
سیدنظام‌الدین موسوی:

مردم برای کسب «عزت» انقلاب کردند

آن عامل اصلی که باعث شد انقلاب اسلامی بعد از سالیان سال به سرانجام برسد و مردم ساختار و رژیم آن زمان را برانداخته و حاکمیت جدیدی را ایجاد کنند، "عزت" بود.
موسوی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سید نظام الدین موسوی -مدیرعامل خبرگزاری فارس در همایش بسیجیان حوزه 329 حمزه سیدالشهدا(ع) گفت: سی و هشت سال قبل در چنین ایامی ملت ایران در حال تدارک برای آغاز فصل جدیدی از تاریخ این سرزمین بود. هر چند از مدتی قبل و 26 دی ماه که شاه خائن و اطرافیانش از کشور فرار کردند برای همه تحلیل گران مسلم و مسجل شده بود که شاهنشاهی در سراشیبی سقوط است و در 12 بهمن ماه که حضرت امام(ره) در آن پرواز تاریخی به ایران وارد شدند دیگر شکی وجود نداشت که ملت ایران پیروز این میدان خواهد بود.

سیدنظام‌الدین موسوی افزود: بسیاری تلاش کردند تا  بتوانند مانع از پیروزی انقلاب اسلامی شوند و یا بتوانند از طریق افرادی که در داخل کشور نفوذی و عوامل نفوذی دارند به نوعی این انقلاب را از مسیر اصلی خودش منحرف کنند، اما زمانی که در 19 بهمن ماه همافران نیروی هوایی در محل کار خود اقدام به اعتراض و به حمایت از حضرت امام خمینی (ره‌) شعار دادند،‌ مشخص شد که آمریکایی‌ها  فهمیدند از جانب ارتش نیز دیگر امیدی برای مقاومت در برابر انقلاب و نهضت نیست و باید این تحول بزرگ را بپذیرند.

وی ادامه داد: در شبی مانند 19 بهمن ماه انقلاب اسلامی آخرین حلقه‌های رژیم ستمشاهی را قطع کرد و با ساقط شدن این سلطنت، نظامی نوین بر اساس چارچوب‌های اسلامی و استقلال‌طلبانه به رهبری حضرت امام(ره) به پیروزی رسید.

موسوی گفت: این تحول بزرگ سی و هشت سال قبل در دنیای معاصر به منزله یک پدیده بسیار بزرگ و اساسی و همین طور به منزله یک نقطه امید و زلزله‌ای سیاسی تلقی شد. برداشت بسیاری از اندیشمندان غربی و چهره‌های معروف رسانه‌ای که تحولات سیاسی بزرگ دنیا را دنبال می‌کردند این بود که پدیده نوینی در دنیای ما و در قرن بیستم شکل گرفته که با همه رخدادهای سیاسی روزگاران تفاوت اساسی دارد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: این انقلاب در زمان و دوره‌ای که هیچ تحول، حرکت و برنامه‌ سیاسی خارج از چارچوب بلوک‌بندی سیاسی آن زمان، یعنی سوسیالیست و شوروی و بلوک شرق در برابر آمریکا و سرمایه‌داری غرب وجود نداشت توانست شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و شعار نه شرقی، نه غربی را شکل دهد که پدیده جدیدی به شمار می‌آمد.

وی افزود: حالا پس از 38 سال با توجه به اینکه دشمنی‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و فراز و فرودهای مختلف و متفاوتی از اول انقلاب تا کنون داشتیم شاهد آن هستیم که این انقلاب همچنان پایداری خود را دارد و نسل‌های جدید و نیروهای جوان که حتی امام و انقلاب را ندیدند همچنان به آن اهداف پایبندند و آن اهداف را دنبال می‌کنند.

موسوی اظهار داشت: ما در دوره بعد از انقلاب بلافاصله با جنگ تحمیلی مواجه شدیم و هنگامی که از سوی صدام و همسویانش حمله صورت گرفت، جوانان بسیجی و انقلابی به جنگ رفتند و به عشق انقلاب و اسلام در صحنه‌های نبرد حماسه آفریدند. امروز هم در صحنه عراق و سوریه با جنگ نیابتی مواجه هستیم و دشمنان اسلام و تشیع قصد دارند بارگاههای ائمه عصمت و طهارت را غصب و ویران کنند ولی جوانانی که انقلاب و امام را درک نکردند مانند همان جوانانی که در صدر انقلاب بوده‌اند و انقلاب اسلامی را رقم زدند به مقابله با دشمنان اسلام پرداختند و آرمان‌های انقلاب را دنبال و جان خود را نثار می‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: معنا و مفهوم این مسئله این است که فاصله‌ای بین اهداف و آ‌رمان‌های انقلاب اسلامی در مدت 38 سال اتفاق نیفتاده است در حالی که ما می‌بینیم در بسیاری از کشورهای دنیا که نهضت‌هایی در آن اتفاق افتاده بود تب و حرارت انقلاب پس از چند سال فروکش کرده است و نسل‌های جدید آنها چیزی از اهداف و رخدادهای انقلابی خود در ذهنشان نیست و چه بسا در نقطه مقابل انقلاب خودشان قرار مِی‌گیرند؛ اما انقلاب اسلامی این طور نیست و هنوز که هنوز است جریان استکبار جهانی آمریکا، بزرگ‌ترین تهدید خود را جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت می‌داند. آمریکا انقلاب ما را بزرگ‌ترین تهدید خود می‌داند به این دلیل که انقلاب اسلامی فضای جدیدی را خلق کرد و حرف جدیدی را به دنیا  ارائه داد.

موسوی یادآور شد: قطعاً‌ در فضای مجازی با شبهه‌هایی  مبنی بر اینکه این انقلاب قرار بوده به ما مسکن،‌ نان و آب بدهد و یا اینکه آب و برق مجانی شود مواجه شده اید. برخی از طیف ها مغرضانه مسایلی را مطرح می‌کنند که انقلاب اسلامی انگار فقط برای این موارد رخ داده است. ولی باید به این شبهه‌ها پاسخ داده شود.

وی افزود: آیا همه انقلاب ما برای نان،‌ آب و برق مجانی بوده است؟ قطعاً افرادی که در انقلاب بوده‌اند به یاد دارند که گروه‌های کوچک و چپ مارکسیستی که عده اندکی بودند این شعارها را می‌دادند و آب، برق و مسکن مجانی را به عنوان اهداف انقلاب مطرح می‌کردند. در سران انقلاب نیز قطعاً تبعیض‌ها و فقر و فساد در رژیم ستمشاهی یکی از بسترهای قیام و مسائلی بود که مردم نسبت به آن معترض بودند. مردم نسبت به فساد شاه، تبعیض‌های موجود، شکاف طبقاتی و اینکه کشور این همه منابع طبیعی مانند نفت دارد و برخوردار از نعمت‌های الهی است، ولی اکثریت مردم در فقر و فلاکت به سر می‌بردند و ثروت در اختیار قشر اندکی از مردم بود، معترض بودند و این موضوعات یکی از بسترهای انقلاب بود و امام  نیز به این مسائل معترض بودند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: انقلاب اسلامی آمد تا بساط بسیاری از فقرها را از بین ببرد و قطعاً هم رفاه حال مردم و برقراری عدالت در بین طبقات مختلف اجتماعی یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود. اما منحصر کردن ریشه‌ها و زمینه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی صرفاً به رایگان بودن بعضی از موارد یک تحریف بزرگ تاریخی است.

وی بیان داشت: کسانی که فضای انقلاب اسلامی را درک نکردند و در آن شور و حرارت زمان انقلاب نبودند، آن فضا را به خاطر ندارند و قیاس با وضعیت موجود می‌کنند و این مقایسه غلط ممکن است موجب خطای تحلیلی شود آیا فضا در آن شرایط به شکلی بود که ما می‌بینیم؟ خیر،‌ متفاوت بود و فضا بسیار تفاوت داشت. آن عامل اصلی که باعث شد انقلاب اسلامی بعد از سالیان سال به سرانجام برسد و مردم به این نتیجه برسند که ساختار و رژیم آن زمان براندازی شود و حاکمیت جدیدی را ایجاد کنند  مسئله اساسی  "عزت" بود.

موسوی خاطر نشان کرد:‌ انسان تا زمانی که در آن شرایط قرار نگیرد نمی‌تواند مفهوم عزت و آزادی را درک کند. ما امروز در شرایطی هستیم که مردم انتخاب می‌کنند و در آزادی سیاسی قرار دارند و در پای صندوق‌های رأی مسئولان خود را انتخاب می‌کنند. خیلی وقت‌ها اختلاف سلیقه‌های زیادی وجود دارد و راهکارهای مختلفی بین طبقات مختلف مسئولین و نوع نگاه به مسئله وجود دارد و ما احساس نمی‌کنیم که در کشور ما فردی از جایی دیگر ما را هدایت می‌کند. انسان در ذات و فطرت خود عزت‌طلب و آزادی‌خواه است و دوست ندارد از بالا به آن نگاه کنند و کسانی که خوبی آن را نمی‌خواهند به آن ظلم و زور بگویند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: زمانی است که معلم و یا پدر و مادر فشاری بر ما می‌آورند که باید به عنوان مثال درس بخوانید و یا مدرسه بروید و یا دارویی را بخورید ولی این موضوع با آنکه برای ما سخت است ولی می‌دانیم که معلم و یا پدر و مادر خیرخواه ما هستند اگر چه می‌دانیم آن حرف تلخ و یا از نگاه ما حرف زور است اما اطمینان داریم که خیرخواه ما هستند و نهایتاً نیز هر جا با مشکل مواجه می‌شویم به پدر و مادر خود و معلم پناه می‌آوریم.

وی بیان داشت: اما اگر فرد دیگری بخواهد به ما زور بگوید که ما آن را نمی‌شناسیم و بخواهد به ما در خیابان صدمه بزند قطعاً احساس زور و ظلم می‌کنیم و مانند فشار پدر و مادر و معلم که از روی خیرخواهی است، آن را تلقی نمی کنیم و بر نمی تابیم.

موسوی اظهار داشت: آنچه که مردم ایران را نهایتاً به انقلاب اسلامی رساند و به این نتیجه رساند که باید بدنشان را در مقابل گلوله‌های رژیم غاصب سپر کنند، عزت آنها بوده است، مردم در آن خفقان 200 سال تحت ظلم و ستم بودند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: 300 سال قبل ایران یک کشور بسیار بزرگ و جزء امپراطوری‌های بزرگ دنیا به شمار می‌آمد ولی از اوایل دوره قاجاریه ایران به دلیل استعمار خارجی تبدیل به یک کشور تو سری خور می‌شود که هر کشور خارجی که اراده می کرد می آمد و بر سر مردم می زد و اموالشان را به تاراج می برد و بخش‌هایی از کشور را جدا می کرد.

وی گفت: در عهدنامه‌های ترکمانچای، گلستان و ... و در زمان شاه ستم‌گر نیز همین کشور بحرین که امروز مردم آن تظاهرات می‌کنند و دنبال یک نهضت هستند تا خودشان را از چنگال استبدادی آل‌خلیفه خارج کنند، جزء کشور ما بوده است که توسط شاه جدا شد.

موسوی ادامه داد: امام هنگامی که در زمان 1341 اولین مباحث را شروع کرد مطرح کرد که عزت مردم باید باز گردد و خود مردم مسائل مربوط به کشور را پیش ببرند ولی مسئولان آن زمان می‌گفتند ما بدون آمریکا و  غربی‌ها اصلاً نمی‌توانیم ادامه دهیم و زندگی کنیم.

وی افزود: در آن دوران جوانان ما احساس خفقان می‌کردند، و این سفارت انگلیس بود که تعیین می‌کرد چه کسی سرکار باشد یا چه کسی نباید مسئولیتی داشته باشد و آن ها بودند که تعیین می‌کردند چه کسی شاه باشد یا چه کسی نخست وزیر این کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقام معظم رهبری به راحتی در پاسخ به یاوه گویی دولت مردان آمریکایی مردم را به حضور در راهپیمایی 22 بهمن دعوت می‌کند و می‌گوید مردم با حضورشان جواب یاوه‌گویی های شما را خواهند داد، این موضوع در حالی است که در گذشته شاه این کشور حتی جرات حرف زدن نداشت.

موسوی افزود: شما می دانید لایحه کاپیتالیسون یکی از دلایل بوجود آمدن انقلاب اسلامی بود و حضرت امام خمینی (ره) در تعبیر این لایحه فرمود: اگر حتی یک آشپز آمریکایی شاه ایران را با ماشین خود زیر بگیرد ایران حق محاکمه آن شخص را نخواهد داشت و اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد آمریکایی‌ها باید بتوانند شاه ایران را محاکمه کنند.

وی تصریح کرد: 28 مرداد یک دولت قانونی با نخست وزیری دکتر مصدق بر روی کار بود که آمریکا و انگلیس با یک کودتای برنامه ریزی شده دولت را سرنگون کردند. به راحتی نفت ما توسط شرکت های آمریکایی و غربی غارت می شد، آن زمان مردم حق حضور در عرصه‌های سیاسی و حق رای نداشتند. با جوانان برخوردهای نا مناسب صورت می‌گرفت. همین روند باعث شد تا مردم و جوانان احساس حقارت کنند و به این باور برسند که کشته شدن بهتر از تحمل این اوضاع نامناسب است.

وی افزود: یکی از شعارهای امام خمینی(ره) در زمان شروع انقلاب حفظ عزت و استقلال ملت ایران بود، و معتقد بود این ملت توان حل و پیشبرد مشکلات و مسایل خود را دارا است. 

موسوی تاکید کرد: در آن دوران هم جریانی در داخل کشور حاکم بود که به وابستگی به آمریکا و غرب اعتقاد داشتند و می‌گفتند بدون حضور آمریکا و کشورهای غربی توان اداره کشور را نداریم. زمانی که نفت کشور در آستانه ملی شدن بود، سپهبد رزم آرا در مجلس گفت، ایرانی‌ها حتی توان ساخت آفتابه را ندارند، چگونه می‌خواهند نفت را ملی کنند؟ ادبیات و تفکر نخست وزیر کشور در آن دوران این بود که ایرانی‌ها بدون حضور کشورهای خارجی توان انجام هیچ کاری را ندارند.

موسوی گفت: خوشبختانه صنعت نفت کشور به دست متخصصان و جوانان همین کشور ملی شد، و آمریکایی ها زمانی که دیدند جوانان این مرز و بوم در حال اداره صنعت نفت هستند به فکر کودتا افتادند. و بعد از کودتا شرکت‌های نفتی به دست آمریکایی ها و انگلیسی‌ها افتاد که این موضوع برای جوانان و مردم کشور به یک بغض تاریخی تبدیل شده بود.

وی بیان کرد: ارتش کشور ما فقط اسم ارتش را یدک می‌کشید، در آن زمان هیچ اجازه‌ای به ارتش برای ساخت تجهیزات نظامی داده نمی‌شد، همچنین در آن دوران بین 40 تا 60 هزار مستشار آمریکایی در ارتش ایران حضور داشتند که حتی به خلبان‌ها و سربازان ایرانی اجازه فراگیری تکنولوژی را نمی‌دادند. اما اکنون با گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی ایران به قدرت نظامی و موشکی منطقه تبدیل شده و قدرت نظامی ایران لرزه بر اندام کشورهای استکبار ستیز انداخته است.

موسوی گفت: به برکت این انقلاب امروز جوانان ما توانایی ساخت و تولید ماهواره‌ها را پیدا کرده‌اند، جوانان ما امروز توانایی غنی سازی انرژی هسته ای که یکی از پیشرفته ترین علوم در دنیا است را دارند. اکنون به برکت انقلاب و استعداد شهدایی چون شهید تهرانی مقدم توانایی ساخت موشک‌های دور برد و ناو را دارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: متاسفانه شاه ایران عزت ملت را زیر سوال برده بود، و ما باید برای انجام هرکاری از آمریکایی ها اجازه می‌گرفتیم که بدترین شرایط برای یک ملت همین است. درست است که در آن زمان شاه توان فروش نفت را داشت اما در ازای آن ایران مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس اجازه ساخت هیچ چیز را نداشت و در صورت نیاز باید آن را وارد می‌کرد.

وی گفت: شاهزاده‌های صعودی با سوار شدن بر اتومبیل‌هایی از جنس طلا سعی در نشان دادن قدرت خود دارند؛ اما کسانی که به عربستان سفر کرده باشند دیده‌اند که در مسیر برگشت از منا کودکان با دست و پاهای قطع شده در حال گدایی و دریافت کمک از مردم هستند. عامه مردم آن مناطق در فقر به سر می‌برند که این نشانه ظلمی است که از طرف حاکمان به مردم این مناطق خصوصا شیعیان عربستان وارد می شود.

موسوی ادامه داد: در فیلم‌هایشان نشان می‌دهند که مردم کشور ما در آسایش و رفاه کامل زندگی می‌کنند در حالی که پشت و عقبه این صحنه سازی مردمی فقیر و تهیدست وجود دارند. در این ایران هم همین فضا حاکم بود و طبقه کوچکی از اشراف و شاهان غرق در رفاه بودند و اکثریت مردم به دلیل استبداد این افراد در فقر بسر می‌بردند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: متاسفانه در آن دوران کشور ما حتی توان مقابله با تهدید ها را نداشت و کشوری که توان مقابله با تهدیدها را نداشته باشد بیشتر نقش برده را دارد. دلیل اصلی انقلاب مردم به دست آوردن عزت بود.

وی توضیح داد: آمریکاییها به اسم بوجود آوردن رونق اقتصادی و پیشرفت به کشورها حمله می‌کنند؛ اما اکنون بعد از گذشت سال‌ها از حمله به افغانستان مردم این کشور در فقر به سر می‌برند و فقط طبقه ای که به این کشور وصل هستند، ثروت دارند. کشت مواد مخدر در افغانستان بعد از حمله آمریکا به این کشور چندین برابر افزایش پیدا کرده است. مردم این کشور به دلیل فقر مجبورند کشور خود را رها کرده و برای کار و امرار معاش به سایر کشورها مهاجرت کنند، و این موضوع نشان می‌دهد حضور آمریکا هیچ دستاوردی برای مردم این کشور نداشته است.

موسوی در خصوص حمله آمریکا به کشور عراق گفت: به اسم بوجود آوردن دموکراسی به کشور عراق حمله کردند اما اکنون اوضاع اسفناکی را برای مردم این کشور بوجود آوردند. این در حالی است که عراق یکی از کشورهای نفت خیز جهان است. وضعیت این کشورها نشان می‌دهد بوجود آمدن رونق و رفاه جز در سایه عزت و تکیه بر شعار ما می‌توانیم بوجود نخواهد آمد. متاسفانه تعدادی از افراد داخل کشور بعد از گذشت 38 سال از انقلاب بر این باورند که برای پیشرفت کشور باید نگاهمان به دست آمریکا و غرب باشد که این طرز تفکر ظلمی به ملت و انقلاب اسلامی است. تاریخ نشان داده هرچه در برابر آمریکایی ها و دشمن نرم عمل کنید آن‌ها یک قدم جلوتر خواهند آمد.

وی گفت: رییس جمهور جدید آمریکا، بلافاصله بعد از روی کار آمدن به سخن گفتن از تهدید و تحریم روی آورده است و حتی مردم کشور خود را تهدید می‌کند. رییس جمهور آمریکا به دنبال کشیدن دیوار بین مرز مکزیک و آمریکا است، سیاست تهدید یک سیاست تکراری است که آن را در  اوباما و بوش هم دیده بودیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: کشوری که جوانان آن توانایی تولید انرژی هسته‌ای را دارند بدون شک توانایی تولید خودرو و سایر محصولات را نیز دارند و برای پیشرفت نیازی به وابسته بودن به کشورهای آمریکایی و غربی ندارند. درست است که در مسیر پیشرفت مشکلاتی وجود دارد اما اگر بخواهیم می‌توانیم. نباید همه مسایل را به سیاست خارجی گره بزنیم. همانطور که همه دیدند در سیاست خارجی نرمش کردیم و برجام امضا شد، قبل از برجام برخی گفتند اگر برجام امضا شود رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد و قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد اما اکنون بعد از امضای برجام خبری از آن وعده ها نیست و زورگویی همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه یادآور شد: زمانی می‌توانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم که به شعار ما می‌توانیم پایبند باشیم. اصلی ترین شعار ترامپ نیز خریدن محصولات آمریکایی و ایجاد شغل برای مردم آمریکاست. زمانی که از مدیرعامل شرکت بویینگ سوال می‌شود که چرا قرار است به ایران هواپیما فروخته شود در پاسخ می‌گوید: این قرارداد برای صدهزار جوان آمریکایی اشتغال ایجاد می‌کند. ولی متاسفانه کماکان ما به دنبال خرید بویینگ هستیم.

موسوی گفت: ما نمی‌گوییم کشور به هواپیما نیاز ندارد بلکه این خرید باید با اولویت انجام شود. در حالی که بیکاری در کشور افزایش یافته است و 95 درصد مردم از حمل و نقل عمومی و خطوط ریلی استفاده می‌کنند، بهتر است این سرمایه‌گذاری در آن بخش ها انجام می‌شد.

وی افزود: در گذشته هر کشوری که به ما اخم می‌کرد گوشه ای از این کشور را تصاحب می‌کرد به طوری که با فشار کشور انگلیس بحرین از کشور جدا شد. اما به برکت انقلاب اقتدار ایران به جایی رسیده است که کشورهای همسایه برای مقابله با تروریسم از ایران طلب کمک می‌کنند. در حلب تروریست‌ها به کمک پیشرفته ترین تسلیحات حضور داشتند اما با تلاش و شجاعت جوانان ایرانی و افغانستانی حلب آزاد شد.

برخی فکر می‌کنند ایران هزینه کشور لبنان را می‌دهد در حالی که این‌گونه نیست و ساخت و سازهای این کشور با تلاش خودشان انجام می‌شود. ایران فقط عزت را به شیعیان این کشور داده است و به آن ها فهمانده که اگر عزت داشته باشند توان نابودی اسراییل را نیز خواهند داشت. همانطور که در جنگ 33 روزه اسراییل با تمام توان نظامی خود حاضر شد و نتوانست وجبی از خاک لبنان را اشغال کند. ایستادگی و عزت را انقلاب اسلامی ایران به کشورهای لبنان و نیروهای مردمی عراق صادر کرد.

وی در پایان گفت: امیدوارم همه ما در مسیر انقلاب اسلامی ثابت قدم بمانیم و با تکیه بر شعار ما می‌توانیم روز به روز بر عزت کشور بیافزاییم./1325//102/خ

ارسال نظرات