۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۸۰۴۹۹

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر به میزبانی مشهد، تلاش برای راه اندازی بازار مشترک کشورهای اسلامی از پایتخت فرهنگی جهان اسلام و انتشار کتاب «اسلام سياسی در عصر اطلاعات؛ از جنبش تا ديپلماسی» از جمله مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، یوسف امینی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر همزمان با رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، 18 اسفند ماه امسال به میزبانی مشهد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر همزمان با رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، 18 اسفند به میزبانی مشهد برگزار می شود اظهار داشت: امسال افتتاحیه این جشنواره از کاشان آغاز شده و در شهرهای مختلف ادامه یافت و در مشهد نیز با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد.

برگزاری محفل شعر شاعران افغانستانی مقیم مشهد

وی با اشاره به اینکه در قالب اختتامیه این جشنواره در مشهد برنامه‌های متنوعی با حضور شاعران فعال و برجسته این شهر برنامه‌ریزی شده است اضافه کرد: برگزاری محفل شعر شاعران افغانستانی مقیم مشهد از جمله برنامه‌های مهم این مراسم محسوب می‌شود که روز گذشته در فرهنگسرای انقلاب با استقبال بی‌نظیری از این شاعران برگزار شد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی محور مهم همه محافل شعر و ادب را که از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر است، زبان فارسی برشمرد و یادآور شد: در مراسم اختتامیه این جشنواره تاکنون حضور 30 شاعر برجسته داخلی و حدود 20 شاعر فارسی زبان خارجی از کشورهای همجوار و اسلامی قطعی شده است.

امینی افزود: برگزاری محفل شعرخوانی در نیشابور هم‌زمان با 16 اسفند، بازدید از آرامگاه خیام و عطار در نیشابور، برگزاری محفل شعر شاعران مشهدی هم‌زمان با 17 اسفند و برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در 18 اسفند از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محور اصلی برگزاری همه برنامه‌های اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر زبان فارسی است، بنابراین در تلاش هستیم تا از شاعران برجسته کشورهای اسلامی که اشعار خود را با زبان فارسی می‌سرایند و با این زبان آشنایی قابل توجهی دارند را در مراسم اختتامیه دعوت کنیم.

آیین افتتاح دومین نمایشگاه مشهد فجر آفرین با عنوان «مشهد دوست داشتنی»

وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در آیین افتتاح دومین نمایشگاه مشهد فجر آفرین با عنوان «مشهد دوست داشتنی» که در مجتمع فرهنگی کوثر برگزار شد، اظهار داشت: مشهد دوست داشتنی شعاری است که امسال برای نمایشگاه مشهد فجر آفرین 95 انتخاب شده است.

وی افزود: مشهد بزرگ، تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز این لیاقت و قابلیت را دارد که برای جهان امروز یک نمونه و الگوی دوست داشتنی باشد که برای این محبوبیت نیازمند مقدماتی است که مشهد در طول تاریخ پر افتخار خود آن را دارا است.

جلیلی با اشاره به هجوم مغول‌های مدرن به شهر مشهد گفت: در دو دهه اخیر شاهد هجوم مغول‌های مدرن به شهر مشهد با هدف تخریب تاریخ این کلانشهر مذهبی هستیم و با قیافه‌های حق به جانب به دنبال نابودی میراث تاریخی و فرهنگی مشهد هستند تا این شهر زیارتی را تبدیل به شهرهایی همچون دبی و آنتالیا کنند و در واقع این جنگ جدی امروز نیز در جریان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: نمایشگاه مشهد فجر آفرین از سوی هنرمندان و دغدغه‌مندان مشهدی برای احیای یادآوری آن هویت و تاریخ پرافتخار ایجاد شده که البته مشهد امروز نیازمند برگزاری صدها نمایشگاه این چنینی برای یادآوری هویت ما است.

وی ادامه داد: شاید اشکال از مدیران و مسئولان بوده که امکان فعالیت به هنرمندان را نمی‌دانند تا در یک بستر مناسب خلاقیت‌ها و هنر خود در خدمت تاریخ و آرمان‌های این ملت قرار دهند اما این حرکت امروز آغاز شده که در طی 3 روز گذشته و قبل از افتتاح رسمی مورد توجه ویژه شهروندان از نسل‌های مختلف نیز قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد یادآور شد: البته این نمایشگاه، نقطه شروعی است و مجتمع فرهنگی کوثر قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی و هنری و شهرک سینمایی کوچک شهر مشهد را دارد.

کتاب «اسلام سياسی در عصر اطلاعات؛ از جنبش تا ديپلماسی» منتشر شد

كتاب «اسلام سیاسی در عصر اطلاعات؛ از جنبش تا دیپلماسی» تألیف روح الله اسلامی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی است و در ۱۹۱ صفحه با قطع وزیری توسط انتشارات پژوهشكده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده است.

در این كتاب كه مشتمل بر هفت فصل است به موضوعاتی چون بازگشت اسلام به عرصه عمومی، امواج بیداری در جهان اسلام، سیاست های مقابله با بیداری اسلامی، ریشه های خشونت و تكفیر در جنبش های اسلامی، الزامات دیپلماسی اسلامی در عصر اطلاعات، الزامات دیپلماسی عمومی ایران و چشم انداز جنبش اسلامی غیبت تكنیك در وحدت جهان اسلام پرداخته شده است.

تاب «از خودمان باید شروع کنیم» به چاپ سوم رسید

 در این نوشتار که به تایید دفتر رهبر معظم انقلاب رسیده است، مساله اخلاق و تهذیب طلبگی از نگاه رهبر معظم انقلاب تبیین شده است.

گفتنی است، این کتاب با قیمت ۷۰۰۰۰ ریال و ‌در ۱۱۴ صفحه، در قطع رقعی و جلد شومیز به همت انتشارات تدبر در قرآن و سیره مشهد چاپ و روانه بازار شد.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه کتاب از انتشارات تدبر در قرآن و سیره مشهد با مراجعه حضوری به آدرس میدان ده دی، نبش رازی ۸، تماس با شماره ۳۸۵۵۲۴۰۸-۰۵۱ و یا مراجعه به وبگاه www.book-tadabbor.ir اقدام کنند.

برگزاری نشست اصحاب فرهنگ و هنر

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که در هتل آرمان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت بی‌بدیلی است که همه ما به عنوان یک دین به فرهنگ و تاریخ پر افتخار این مرز و بوم به خصوص مشهد باید از آن استفاده کنیم و در جهت معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، میراث و مفاخر بزرگی که در این سرزمین می‌زیستند و در جهان امروز به دلایل مختلف به جهانیان و مسلمانان معرفی نشدند، تمام سعی و تلاشمان را انجام دهیم.

وی افزود: در شرایط امروز که جهان اسلام از چند دستگی و اختلاف رنج می‌برد و محتاج نگاه حقیقی اهل‌بیت(ع) است، سال2017 بهترین فرصت برای اشاعه ی فرهنگ رضوی و بنیان گذاری گفتمان وحدت توام با اخلاق است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: باید در سال 2017 بتوانیم فرهنگ رضوی را گسترش و با کمک اصحاب فرهنگ و هنر فاصله‌هایی که در جهان اسلام با توطئه بدخواهان رخ داده کاهش دهیم.

رشیدیان عنوان کرد: امیدواریم در سال 2017 بتوانیم اولین جشنواره فیلم‌های دینی را در شهر مشهد برگزار کنیم و به طور کلی امیدوارم در این مسیر از ظرفیت‌های بیشتر هنرمندان استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی بر تداوم و استمرار جلسات دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با حضور شهردار تاکید کرد و افزود: برگزاری این جلسه منجر برآن خواهد شد که اصحاب فرهنگ و هنر بتوانند از ظرفیت موجود در دستگاه ها بهره گیرند .

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های بین بخشی دستگاه ها در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: کانون ها و انجمن های هنرمندان نقاط کانونی هستند که هنرمندان حول آن محور شکل گرفته اند.

رشیدیان افزود: ضروری است شهرداری نگاه ویژه ای به انجمن ها و کانون های هنری دارای مجوز این شهر داشته باشد تا بتوانیم شاهد رشد و نمو آثار هنری بیش از گذشته در این خطه باشیم .

استاندار خراسان رضوی از شهرداری درخواست کرد با ارائه لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر مشهد دریافت عوارض از آموزشگاه‌های هنری و فرهنگی را لغو کند.

وی با اشاره به سخن شهردار در خصوص 32 مرکز فرهنگی و هنری تحت عنوان فرهنگسرا و سالن اظهار کرد: اگر این ظرفیت جایی برای خانه شعر و ادب شاعران خراسانی، خانه ای برای نویسندگان و اهل قلم و دیگر رشته ها داشته باشد می توان شاهد رونق بیش از پیش فرهنگسرا ها و نیز رشد استعدادها در این شهر باشیم.

سعید سرابی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در حوزه تئاتر پیشرفت بسیار چشم‌گیر داشته، عنوان کرد: امسال 8 تئاتر استان در جشنواره فجر حضور دارد و این پیشرفت مورد توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار گرفته است.

وی در پایان افزود: امید است شاهد برگزاری جلسات منظم و مستمر با حضور هنرمندان و مسئولین استان برای رفع مشکلات آنان باشیم .

در ادامه این نشست اصحاب فرهنگ هنر به بیان دغدغه ها و مشکلات پیش روی خود از جمله عوارض شهرداری، عدم حمایت شهرداری از هنرمندان، کمک به اجراهای عمومی تاترشهر، نبود خانه شعر و ادب و.... پرداختند.

برنامه‌ریزی شهرداری برای حمایت از فیلم‌های فاخر با موضوع مشهد

شهردار مشهد در نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از اعلام آمادگی فرهنگسراهای شهرداری برای همکاری با انجمن‌های فرهنگی و هنری خبرداد.

سید صولت مرتضوی در نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که در هتل آرمان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ جان مایه توسعه در عرصه‌های مختلف است و برای پیشرفت در هر عرصه‌ای ابتدا باید به فرهنگ توجه کنیم.

وی افزود: اگر فرهنگ یک کشور ساخته نشود در مباحث اجتماعی پیروز نمی‌شویم و حتی بحران‌های اجتماعی در قد و قواره مباحث امنیتی رخ می‌دهد.

شهردار مشهد با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری اصحاب قلم و هنر افسران جنگ نرم هستند، بیان کرد: شما افسران ایده‌هایی دارید که باید بسترش در عمل و اجرا توسط کارگزاران فراهم شود و ما نیز برای پیشرفت و تعالی دست هنرمندان را می‌فشاریم.

مرتضوی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیش از حد وظایف خود را در طی 3 سال گذشته انجام داده در حالی که در کشور وزارتخانه‌های متولی با امکانات و ساختارهای مشخص فعالیت دارند اما با همه این موارد اقدامات شهرداری مشهد بیش از آن‌ها در سطح شهر است.

وی ادامه داد: امروز چندین سالن ورزشی، فرهنگسرا، کتابخانه توسط شهرداری مشهد ایجاد شده که بیش از اقدامات صورت گرفته توسط نهادهای متولی است.

شهردار مشهد عنوان کرد: امروز 20 فرهنگسرا در شهر مشهد داریم که هرکدام از آن‌ها می‌تواند با یک توافقنامه با انجمنی از هنرمندان به صورت تخصصی به فعالیت بپردازد.

مرتضوی اضافه کرد: در دهه فجر سال گذشته 1500 تئاتر خیابانی با حمایت شهرداری مشهد برگزار شد و در بهار فیروزه‌ای در سطح شهر از هنرهای مختلف استفاده شد.

تشرف ۱۲۰۰ دانشجوی بسیجی زیارت اولی به حرم مطهر رضوی

مصطفی خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از تشرف ۱۲۰۰ دانشجوی بسیجی زیارت اولی به حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: این گروه از دانشجویان بسیجی زیارت اولی از استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین و گلستان در قالب طرح مهر درخشان رضوی به بارگاه منور امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مشرف و برای سه روز میهمان آستان قدس رضوی شدند.

وی افزود: این سفر فرهنگی زیارتی با همکاری سازمان بسیج دانشجویی انجام شده و طی آن زائران زیارت اولی بسیجی، ضمن متنعم شدن از غذای متبرک حضرت رضا(ع) از برنامه‌های متنوع فرهنگی تدارک دیده شده در حرم مطهر رضوی بهره‌مند می‌شوند.

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی تشرف این گروه را در راستای طرح تسهیل تشرف نخبگان زیارت اولی معرفی و اظهار کرد: در قالب این طرح، نخبگان زیارت اولی بدون محدودیت شرایط سنی در قالب کاروان‌های مهر درخشان رضوی به حرم مطهر رضوی مشرف و میهمان آستان قدس رضوی می‌شوند.

وی درباره طرح مهر درخشان رضوی گفت: این طرح ویژه افرادی است که به سبب مشکلات مالی تاکنون توفیق تشرف به بارگاه منور رضوی را نداشته‌اند، که بر اساس آن با همکاری ارگان‌های امدادرسان نظیر کمیته امداد، بهزیستی، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران و خیریه‌های معتبر مردم نهاد این افراد شناسایی و به مشهد مقدس، مشرف می‌شوند و در مشهد به مدت ۳ روز میهمان آستان قدس رضوی هستند.

خاکسار قهرودی در پایان با بیان اینکه از ابتدای تاسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی تا به امروز،‌ افزون بر ۲۱۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر رضوی تشرف یافته‌اند، گفت: به همت و تلاش خدمتگزاران زائران رضوی، در معاونت امداد مستضعفان، از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال تا کنون، بیش از ۲۱۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مشرف شده‌اند و این زائران عموما محرومانی بودند که از مناطق کم برخوردار سراسر کشور، برای اولین بار به مشهد مقدس سفر کرده‌اند

تلاش برای راه اندازی بازار مشترک کشورهای اسلامی از پایتخت فرهنگی جهان اسلام

 محمد مهدی مروج الشریعه ، معاون امور اقتصادی و منابع استاندار خراسان رضوی از تلاش برای راه اندازی بازار مشترک کشورهای اسلامی از پایتخت فرهنگی جهان اسلام خبر داد.

وی گفت: رویداد  مشهد2017 یک رویداد متقابلی ست چرا که مشهد در ادبیات مدیریت شهری ایران و جهان به عنوان یک کلان شهر مطرح بوده، فارغ از اینکه  این شهر پایتخت فرهنگی  2017 باشد یا نباشد.

وی تصریح کرد: دربین کلانشهرهای مذهبی دنیا، مشهد سرآمد همه آنهاست این مهم از آمار زائران آن پیدا بوده و کثرت تنوع مسافر به مشهد این ویژگی ها را بیان می کند، این مهم یک پدیده نادر است و مانند مشهد در کشورهای اسلامی وجود ندارد.

مروج الشریعه بیان کرد: برای آیسسکو هم این نامگذاری یک فرصت است زیرا وجود این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام دربین کلان شهرهای دنیا که دارای بارفرهنگی بالایی هستند، این فرصت ایجاد شده که سازمان وظیفه معرفی آنها را دارد.

 معاون امور اقتصادی و منابع استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این رویداد یک امتیاز برای مشهد است که بتواند پتانسیل های خود را به جهان معرفی کند  و ما عنوان یک میزبان عهده دار این نام و این برند هستیم تا درخور شان مشهد بتوانیم این وظیفه را انجام دهیم./303/934/ب1

ارسال نظرات