۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۴۸۰۹۲۴
کارشناس مهدویت:

ترویج عقلانیت دینی جلوی جریان های انحرافی را می گیرد

حجت الاسلام شهبازیان مبارزه با جهل را در مسیر روشنگری دینی ضروری خواند و گفت: دین اصیل همواره از دست سهل اندیشان مهدوی و جاهلان مقدس آسیب می بیند.
محمد شهبازیان

حجت الاسلام محمد شهبازیان، کارشناس مهدویت و فرق انحرافی، در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری رسا، ابراز داشت: در انحرافات فرهنگی یک سری عوامل مستقیم وجود دارند و یک سری هم مسائلی هستند که بستر سازی میکنند.

وی مهمترین عامل انحرافات فرهنگی را جهل مردم دانست و افزود: تأکید آیات قرآن بر مبارزه با جهل است و تمام انبیا(ص) و ائمه(ع) هم تمام تلاششان این بوده است که از امت خود جهل زدایی کنند؛ جریان مبارزه با جهالت در رابطه با امام حسین(ع) هم مطرح است و همچنین در رابطه با حضرت مهدی(عج) هم در روایتی آمده است که حضرت فرمودند من را احمقها و جاهلان شیعه آزار میدهند.

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که روند جهل در جامعه تبدیل به انحراف میشود، افزود: جهل حاکم بر جامعه یا سبب عدم عبودیت در آحاد جامعه میشود و یا این که جامعه در ظاهر دیندار است ولی حمایت نا آگاهانه از برخی جریانهای مدعی دینداری سبب انحراف از دین میشود برای مثال اکثر افرادی که جذب فرقههای انحرافی شدهاند از افراد دیندار هستند و از روی تقیّد و حب به امام زمان(عج) به این انحراف کشیده شدهاند.

وی تصریح کرد: برخی از جریانات انحرافی در جامعه خود را پیرو ائمه اطهار(ع) میدانند ولی شیطان به گونهای در آنها نفوذ میکند که فرد متظاهر به دینداری، خودش آسیب دین می شود و ما از آنها با عنوان سهل اندیشان مهدوی و یا جاهلان مقدس یاد میکنیم.

کارشناس مهدویت و فرق انحرافی، تطبیقهای ناروا و استفاده از روایات جعلی در نشانههای ظهور و استفاده از ترجمه و تفسیر غلط از نشانه های ظهور را مصادیق انحرافات جامعه مهدوی دانست و گفت: مهم ترین راهکار برای مقابله با این جریانات تأکید بر عقلانیت دینی است.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) عقل را حجت باطنی انسان دانست و افزود: عقلانیت دینی برگرفته از دو شاخه عقل طبیعی و قرآن و عترت است و فهم متون دینی باید از طریق یک متخصص انجام بگیرد و به همین خاطر اهل بیت(ع) تأکید زیادی بر فقاهت و پیروی از فقیه دارند./843/ت302/س

 

ارسال نظرات