۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۴۸۱۳۶۹
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

روح پیشرفت‌های بعد از انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی بوده است

حجت الاسلام آقانظری بیان کرد: کشور بعد از انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف پزشکی، صنعتی و تولیدات کشاورزی پیشرفت های زیادی داشته است و روح همه اینها با اقتصاد مقاومتی میسر شده است.
حجت‌الاسلام آقانظری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام دکتر حسن آقانظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با عملکرد نظام های اقتصادی در سه دهه گذشته ایران متفاوت است، گفت: در دولت قبلی با افزایش درآمد نفتی ۸۰ میلیارد واردات داشتیم و کمتر از ۵۰ میلیارد صادرات داشتیم و این تراز منفی ۳۰ میلیاردی بوده است. این به معنای آن بود که با استفاده از پول فروش نفت، کالا از چین وارد می شود و این کار اشتغالزایی برای کشور دیگر به قیمت فروش نفت کشورمان است.

جلوگیری از خام فروشی منابع داخلی

وی افزود:  دولت قبل ۵۳۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است و نرخ تورم هم ۳۴ درصد شد و واردات کالا از خارج ۸۰ میلیارد دلار رسید پس اگر نفت قیمت مناسب داشته باشد وضعیت اقتصاد روبه راه می شود اما اگر قیمت نفت پایین بیاید نمی توان اقتصاد پویایی داشت در حالی که اقتصاد مقاومتی به دنبال جلوگیری از خام فروشی است. اگر می خواهید سنگ به کشورهای دیگر بفروشید اول آن را به مصالح ساختمانی تبدیل کنید سپس آن را صادر کنید زیرا دیگر کشورها همین سنگ خام را به مصالح تبدیل می کنند و به سه برابر قیمت به ما می فروشند.

آقا نظری ادامه داد: نفت قابلیت تبدیل شدن به هشت هزار کالا را دارد. اگر یک بشکه نفت به سه هزار دلار فروخته شود باز هم ضرر است زیرا این نفت به کالا تبدیل شده و آن کالا با قیمت چند برابر خریده می شود. البته چنین اقتصادی یک شبه شکل نمی گیرد. باید وابستگی اقتصاد ایران به نفت کمتر شود و از آن طرف صادرات هم افزایش یابد و تراز تجاری مثبت شود در این صورت نفت نه به صورت خام بلکه به صورت کالاهای گوناگون به فروش می رسد.

وی در ادامه سخنانش گفت: در اقتصاد مقاومتی باید تولیدات داخلی و مشتقات نفتی آن قدر زیاد باشد که اگر دنیا ما را تحریم نفتی کند در اقتصاد تاثیر گذار نباشد زیرا همه کالاهای مشتق شده از نفت نمی تواند تحریم شود. در این صورت اقتصاد ما از آسیب پذیری نجات پیدا می کند. برای این کار باید آموزش های لازم در دانشگاه به طور عملی ارائه شود تا دانش آموختگان ما توان تولید کالاهای متنوع را داشته باشند و مهندس مکانیک، ماشین قابل رقابت تولید یا مهندس نفت و پتروشیمی تولیدات گوناگونی را تولید کند. همچنین کارشناسان کشاورزی با وجود کمبود آب، استراتژی تولید مواد غذایی را طوری طراحی کنند که به خودکفایی برسیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در زمینه صادرات باید مقررات و دست و پاگیر حذف شوند تا آهنگ اقتصاد ایران، آهنگ صادرات باشد. به جای اینکه ایران از چین کالاهای مختلف را وارد کند، این رویه برعکس شود و از محصولات خام کشور کالاهای مختلفی تولید و صادر شود تا در زمانی که دنیا بخواهد تحریم های اقتصادی بر کشور اعمال کند، موفق نباشد.

عدم وجود سابقه اقتصاد مقاومتی در دیگر کشورهای مسلمان

آقانظری با اشاره به عدم وجود سابقه اقتصاد مقاومتی در دیگر کشورهای مسلمان گفت: در هیچ کشور دیگری اقتصاد مقاومتی وجود ندارد زیرا دیگر کشورهای مسلمان هم وابسته به نفت و تک محصولی هستند مانند عراق عربستان کویت و … اما ایران به دلیل وجود استعدادهای بالای انسانی توانسته در زمینه های دیگر اقتصاد خود را تقویت کند مثلا در بحث گندم به خودکفایی رسید. می توان با برنامه ریزی دقیق و وجود استعدادهای درخشان این دوران گذار را طی کرد.

وی اضافه کرد: ما به این نتیجه رسیده ایم که دیگر دوران وابستگی به به نفت به پایان رسیده و باید به گونه ای اقتصادمان را شکل دهیم که بتوانیم متکی به خود بوده و وابستگی به تک محصولی کم شود.

آقانظری با بیان اینکه با اقتصاد مقاومتی از جهت افزایش صادرات نسبت به واردات، سیر تحولی داشته است، گفت: ما به سوی کاهش واردات در حرکت هستیم. طی دو سال گذشته آمار و ارقام بیان گر این هستند که صادرات بیشتر از واردات است.

وی اظهار داشت: در منطقه پارس جنوبی به دلیل کمبود امکانات و توان مالی پایین کشور، قطر از مخازن مشترک نفتی امکان بهره برداری بیشتر را داشت ولی الان میزان بهره برداری مساوی شده است. تحریم های نفتی و اقتصادی زمانی که آغاز شد به سوی بهره برداری از مخازن پارس جنوبی رفت. در این زمان شرکت های قدرتمند دنیا در آن منطقه سرمایه گذاری کردند و سهمم برداشت قطر افزایش پیدا کرد.

این استاد اقتصاد با اشاره به تاثیرات اقتصاد مقاومتی در برنامه توسعه ملی بعد از انقلاب اسلامی گفت: میزان اثرگذاری اقتصاد مقاومتی بسیار چشمگیر بوده است. در سال ۵۷ اقتصاد ایران وابستگی ۹۰ درصدی به خارج داشت. مثلا در آن سال ایران خودرو پیکان تولید می کرد و پیکان وابسته به شرکت تالبوت انگلیسی بود. این ماشین با ۹۴ درصد وابستگی به شرکت تالبوت تولید می شد به طوری که قطعات به ایران وارد و مونتاژ می شد اما بعد از سالها، وابستگی ایران خودرو به تالبوت کمتر شده و بیشتر با شرکت های داخلی که قطعات پیکان را تولید می کردند، کار می کرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: در سال ۵۷ وابستگی به مواد غذایی بسیار شدید بود در حالیکه جمعیت ۳۳ میلیون نفر بود ولی الان این وابستگی بسیار کمتر شده است. این وابستگی نسبت به دارو اکنون بسیار کاهش یافته زیرا در سال ۵۷ نسبت تولید داخلی بسیار کم بود و با وضعیت اکنون قابل قیاس نیست و روح همه این پیشرفت ها، اقتصاد مقاومتی است.

آقانظری بیان کرد: تحول عظیمی هم در پزشکی اتفاق افتاد و اگر این پیشرفت در صنعت و کشاورزی رخ می داد ما شاهد اتفاق چشمگیر اقتصادی بودیم. ما پیشرفت زیادی در صنعت ساخت موشک داشتیم و اگر این تحول را در صنعت ماشین سازی می داشتیم، اکنون ماشین های بی کیفیت تولید نمی شد. هرچند ساخت موشک استراتژی ساخت قدرت است زیرا در صورت نداشتن موشک و تحریم آن، ممکن است کشور با مشکل دفاع مواجه شویم. ساخت موشک استراتژی قدرت است.

رئییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همان طور که کشور در ساخت موشک توانست به پیشرفت دست یابد اگر در تولید خودرو هم برنامه ریزی صورت می گرفت می توانستیم بازارهای منطقه را در دست بگیریم.

تاثیر تحریم های اقتصادی در به کارگیری اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به تاثیر تحریم های اقتصادی در به کارگیری اقتصاد مقاومتی، گفت: تحریم ها دارای دو نتیجه داخلی و خارجی بودند: از یک طرف باعث شدند که ما خود را بهتر بشناسیم و به دنبال به کارگیری اقتصاد مقاومتی باشیم و توان خود را منسجم کردیم. اگر این تحریمها اعمال نمی شد ما همچنان چشم به فروش نفت داشتیم.

آقانظری در پایان سخنانش گفت: نتیجه خارجی تحریم ها این بود که اروپا متوجه شد تحریم ها راه به جایی نمی برند اما آمریکا به این نتیجه نرسیده است. تحریم ها به اقتصاد کشور ضربه وارد می کنند اما نمی توانند کار را متوقف کنند./1325//102/خ

ارسال نظرات