۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۸۱۵۰۹
در نشست علمی «قرآن و سینما» تأکید شد؛

تکنیک های داستان نویسی دینی استخراج شود

حجت الاسلام یوسف زاده داستان دینی را برگرفته از مبانی هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی قرآن دانست و قصه های قرانی با هدف هدایت گری بین شده اند و سبک مستقلی ندارند.
غلامرضا یوسف زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا یوسف زاده، استاد دانشکده صدا و سیمای قم، امروز در نشست علمی «قرآن و سینما» که در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما به دنبال نوشتن قصه های دینی هستیم باید بتوانیم سبک قصه های دینی را از قرآن و دیگر منابع دینی استخراج کنیم.

وی با بیان این که یک قصه و روایت سطوح مختلفی دارد، ابراز داشت: سطح اول یک روایت سبک است که متشکل از عناصر ظاهری یک متن است و این عناصر ظاهری در داستان برگرفته از واژه ها و در فیلم برگرفته از نحوه چینش تصاویر است.

حجت الاسلام یوسف زاده سطح دوم هر روایت را نحوه تعریف ماجرا دانست و گفت: تعریف ماجرا به سه شیوه است که اول طرح است به این معنی که شرح ماجرا بر اساس ترتیب بیان مؤلف است؛ دوم داستان که به معنی شرح ماجرا بنا بر سیر تاریخی است و سوم هم جهان داستانی به معنی محیطی پیرامونی که داستان در آن اتفاق می افتد است.

وی با بیان این که سطح سوم در داستان درون مایه است، افزود: انتقال معانی، احساس و تجربه به مخاطب را درون مایه داستان می گویند و باید توجه داشت که نحوه بیان درون مایه در هر داستان بسیار با اهمیت و دقیق است و باید بتواند به خوبی تجربه و معانی را منتقل کند.

استاد دانشکده صدا و سیمای قم سطح چهارم هر داستان را مبانی آن دانست و خاطرنشان کرد: مبانی عبارت از پیش فرض های مؤلف برای ساخت جهان داستانی است و مهم ترین سطح روایت به حساب می آید؛ پیش فرض های مؤلف به معنی هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی مؤلف است.

وی با بیان این که در جهان داستانی قصه های قرآنی خداوند در رأس قرار دارد که با پیامبر خود از طریق ملائکه سخن می گوید، اظهار داشت: جهان داستانی قصه های قرآنی متشکل از جهان مادی و غیر مادی است و وحی از طریق جهان غیر مادی به جهان مادی منتقل می شود.

حجت الاسلام یوسف زاده با اشاره به این که ما دیر وارد داستان نویسی دینی شده ایم، اظهار داشت: در حال حاضر ما مجبوریم از ادبیات و مبانی غربی در داستان نویسی استفاده کنیم و برای این که بتوانیم مبانی دینی را ایجاد کنیم باید به متون دینی رجوع کنیم و از دل قصه های اسلامی و دینی تکنیک های داستان نویسی دینی را استخراج کنیم.

وی با بیان این که قصه های قرآنی تابع سوره های قرآن و سوره های قرآن تابع خود قرآن و قرآن برای هدایت گری بشر است، گفت: در قرآن قصه هدف نیست و در هر جای قصه که هدایتگری حاصل شود قصه را رها می کند.

استاد دانشکده صدا و سیمای قم افزود: هویت هر قصه به مبانی آن است و اگر ما بتوانیم هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی قرآنی را به دست آوریم و آن را بر داستان خود حاکم کنیم خواهیم توانست قصه دینی بنویسیم./843/پ202/س

ارسال نظرات