۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۸۱۸۴۱
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

دموکراسی آمریکایی در سوریه با چاشنی اورانیوم/ محکومیت ده ساله عنصر اصلی تشیع انگلیسی

یک مجله آمریکایی از اعتراف دولتمردان آمریکایی به استفاده از مهماتی حاوی اورانیوم ضعیف شده در مناطقی از سوریه خبر داد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: "جهان اسلام در هفته ای که گذشت" یک بسته خبری است که در آن مهم ترین مواضع علمای شیعه و سنی جهان اسلام و برجسته ترین حوادث طول هفته در کشورهای اسلامی را انعکاس می‌دهد. 

لبنان: تهدیدهای اتمی سید حسن نصرالله
شیخ عباس زغیب عضو مجلس اعلای اسلامی لبنان از عملکرد دولت در مناطق محروم و حامی مقاومت انتقاد کرد و بیان داشت: برخی مناطق که با قدرت در برابر دشمن ایستاده اند، در اوج محرومیت قرار دارند و دولت و گروه های سیاسی هیچ توجهی به آنها نمی کنند. مردم این مناطق نیز اعلام کرده اند که با محرومیت ها همانند اشغالگری مبارزه خواهند کرد.

ماهر حمود، رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با انتقاد از تلاش حاکمان عرب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مقاومت در برابر دشمن را مساله ای ثابت عنوان کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، نگرانی رژیم صهیونیستی از حمله ذخایر آمونیاک خود در حیفا را نشانه باور این رژیم به توانایی مقاومت دانست. وی تصریح کرد که اگر ترامپ، بنیامین نتانیاهو را به جنگ علیه ما تشویق و تحریک کند، هرگز از این اقدام او نخواهیم ترسید؛ چرا که ما فرزندان مقاومت را داریم.

شیخ ماهر عبدالرزاق، دبیرکل جمعیت وحدت و اصلاح لبنان نیز در این باره تصریح کرد: مواضع سیاسی نصرالله نیز روشن و شجاعانه به شمار می آید و اعلام کرد که مساله فلسطین، اولویت فعالیت ها در نزاع با دشمنان امت است.

حزب الله لبنان خبر منتشر شده به نقل از یک منبع نزدیک به این حزب در خبرگزاری رویترز را تکذیب کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی که آن را نزدیک به حزب‌الله توصیف کرده، اعلام کرده بود: نصرالله با این سخنان خود اقدام به ترسیم خطوط قرمز در برابر هر تهدید علیه لبنان یا حضور حزب الله در سوریه کرده است.

شیخ علی یاسین، رییس جمععیت علمای صور لبنان، هم سخنان اخیر دبیرکل حزب الله را عامل حفظ لبنان در برابر خطر صهیونیستها و تکفیریها خواند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به حمایت های مستمر جمهوری اسلامی ایران از مقاومت اسلامی، ارتباط با این کشور را افتخاری برای حزب الله دانست.

آیت الله عفیف نابلسی، امام جمعه صیدای لبنان محافظت رژیم صهیونیستی از نیروگاه های هسته ای در برابر حملات نیروهای مقاومت را بحران جدید رژیم توصیف کرد.

سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت با انتقاد از سنگ اندازی گروه های سیاسی در راستای تصویب قانون جدید انتخابات، نسبت به بروز خلأ قانونی در لبنان هشدار داد.

آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان گفت: امت اسلامی به تلاش و جهاد برای رسیدن به راه حقیقت نیاز دارد تا با اراده ای قوی به تربیت نسل های آینده بپردازد.

گستاخی شبکه تلویزیونی «الجدید» لبنان در توهین به امام موسی صدر با واکنش شدید مسؤول پیگیری پرونده ربوده شدن امام صدر و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

شیخ احمد زین رییس هیأت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان بر لزوم وحدت مسلمانان زیر پرچم یک رهبر و تشکیل شورای جهان اسلام تأکید کرد.

سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان از سنگ اندازی برخی گروه های سیاسی در برابر تصویب قانون جدید انتخابات به شدت انتقاد کرد.

شیخ صهیب حبلی، یکی از روحانیان اهل تسنن لبنان در دیدار سفیر اندوزی، مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیستی را حق مسلم آنان توصیف کرد.

عراق: مشارکت کشورهای اسلامی در طرح آشتی ملی
شیخ محمد مهدی الناصری امام جمعه ناصریه اظهار داشت: نیروهای امنیتی باید مانع تیراندازی بی رویه و غیر قانونی مردم شوند زیرا استمرار این گونه اقدامات عواقب وخیمی برای این کشور درپی خواهد داشت.

 سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق خاطرنشان کرد که کشورهای همسایه باید در طرح آشتی ملی به عراق کمک کنند تا ثبات به منطقه بازگردد.

حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی، امام جمعه نجف با اشاره به پیشروی نیروهای نظامی و بسیج مردمی در استان موصل، از تلاش برخی کشورهای عربی جهت نجات تروریستها خبر داد.

آیت الله سید تقی مدرسی، یکی از علمای عراق در قبال درخواست برخی گروه ها جهت دخالت آمریکا در مسائل داخلی این کشور، تأکید کرد که این مساله تنها سبب ضرر و زیان به عراق می شود.

حجت الاسلام همام حمودی، عضو ارشد پارلمان عراق خواستار بر لزوم خروج نیروهای ترکیه و عدم دخالت این کشور در مسائل داخلی عراق تأکید کرد.

قاسم الاعرجی وزیر جدید کشور عراق تنها پس از 10 روز از تصدی این پست، برادر خود را بازداشت کرد.

حجت الاسلام سید هاشم الحیدری، یکی از رهبران بسیج مردمی عراق، رژیم صهیونیستی را نطفه نامشروع آمریکا خواند و این رژیم با وجود کمک های آمریکا رو به زوال است.

مصر: تنش بر سر طلاق شفاهی بین الازهر و دولت
شوقی علام، مفتی مصر تصریح کرد که همه احکام و قوانین مصر به گونهای تنظیم شده است که بر حفظ بنیان خانواده تاکید بسیاری دارد. او با تاکید بر استفائات بسیار مردم از الازهر و دارالفتاء درباره طلاق، گفت: طلاق مسئله ای شرعی است اما آخرین راهکار است.

شیخ جواد ریاض از علمای الازهر مصر در گفت و گو با رسا تاکید کرد که طلاق شفاهی در فقه مذاهب اربعه اهل سنت اجماعی است و حضور شاهد به هنگام طلاق شرط وقوع طلاق شرعی نیست. این اظهارات او در واکنش به اختلاف نظر الازهر با دولت مصر در مورد طلاق شفاهی طرح شده است.

احمد الطیب، شیخ الازهر تصریح کرد که این مرکز به زبانهای مختلف فعالیتهای جریانهای تکفیری و تروریستی را رصد میکند و پاسخهای مناسب را به آنها میدهند.

مرکز رصد فتواهای تکفیری و افراطی وابسته به دارالافتای مصر به فتوای داعش در ترور علمای اسلامی در کشورهای مختلف واکنش نشان داد. دار الافتاء تصریح کرد که تروریستها به خوبی میدانند که علمای اسلام در خط مقدم نبرد با افکار افراطی و غلط آنها هستند و اجازه نمیدهند که با برداشتهای غلط از متون اسلامی به اهداف شوم خود برسند.

بحرین: آل سعود به دنبال محاکمه شیخ عیسی قاسم
آیت الله غریفی، یکی از علمای ارشد شیعه بحرین با تأکید بر اینکه کشور در مرحله بسیار سختی قرار دارد، دولت را به فراهم کردن زمینههای پایان بحران فراخواند.

حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق از روحانیان بحرینی در گفت و گو با خبرگزاری رسا با اشاره به اصرار مردم برای تحقق خواسته هایشان، تاکید کرد که موضع فعلی شیخ عیسی قاسم ادامه تظاهرات مسالمت آمیز است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه الوسط بحرین، دادگاه تجدیدنظر این کشور 5 تن از معارضان را به حبس ابد محکوم کرده است.

حجت الاسلام علی کربابادی یکی از روحانیان بحرینی تأکید کرد که مزدوران آل خلیفه در زندان ها به توهین علیه مقدسات شیعیان پرداخته و از توهین به امام زمان(عج) و امام خمینی(ره) دریغ نمی کنند.

عصام العماد، یکی از اندیشمندان شیعه یمن به بیان ویژگی های ملت بحرین پرداخت و تأکید کرد که مردم این کشور با سلاح ایمان در برابر آل خلیفه ایستاده اند.

سید مرتضی السندی، سخنگوی جنبش الوفاء بحرین اقدامات اخیر آل خلیفه را موجب تقویت گفتمان سرنگونی رژیم دانست و افزود: آل سعود خواستار محاکمه شیخ عیسی قاسم در بحرین است.

شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین تعرض به رهبر شیعیان این کشور را به معنای تجاوز به خطوط قرمز دانست.

شیخ محمد خجسته، یکی از اعضای مجلس اسلامی علمای بحرین از اعطای تابعیت این کشور به بیش از 120 هزار مزدور بیگانه با هدف برابری اهل تسنن با شیعیان خبر داد.

فلسطین: خالد البطش، یکی از رهبران بارز جنبش جهاد اسلامی فلسطین با ستایش از حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مسئله فلسطین از سایر کشورهای عربی خواست تا از این کشور در حمایت از فلسطینی ها الگوبرداری کنند.

شیخ عکرمه صبری، رییس هیئت اسلامی عالی بیت‌المقدس و خطیب مسجدالاقصی با گفت: ما به قانون نژادپرستانه و ظالمانه پخش اذان پایبند نمی‌مانیم.

سوریه: بشار جعفری نماینده دائم سوریه درسازمان ملل متحد و رییس هیات دولت این کشور در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان گفت: ترکیه نمی تواند همزمان آتش افروز و مسوول آتش نشانی جنگ در سوریه باشد.

کویت: دادگاهی در کویت، «یاسر الحبیب» روحانی لندن‌نشین را به اتهاماتی در خصوص «فتنه‌انگیزی» به 10 سال حبس محکوم کرد.

یمن: شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیهای جنایت جدید عربستان در شمال استان صنعاء و بمباران مراسم عزاداری در منطقه «ارحب» را بشدت محکوم کرد.

آمریکا: مجله معتبر فارن پالیسی درگزارشی فاش کرد:ارتش آمریکا اواخر سال 2015 در نبردهای میدانی شرق سوریه و درحمله به تانکرهای نفت داعش، از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده و به این مسئله اعتراف کرده است.

گردهمایی ۴ روزه گروه امت اسلام در «دیترویت» در ایالت «میشیگان» آمریکا با هدف تثبیت حضور مسلمانان آفریقایی‌تبار برگزار شد. این گردهمایی بزرگ ترین گردهمایی مسلمانان میشیگان است.

هند: آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: هدف اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی جلوگیری از شکل گیری امت واحده قدرتمند اسلامی است.

پاکستان: علما و روحانیان پاکستان با محکومیت حمله تروریستی در شهر لاهور این کشور، بر لزوم مبارزه با گروه های تکفیری و وهابی جهت برقراری آرامش در این کشور تأکید کردند.

سید شفقت شیرازی، معاون بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان، از انقلاب ملت بحرین به عنوان یکی از انقلاب های ماندگار و الگویی برای جهانیان یاد کرد.

روسیه: مفتی مسکو که به لبنان سفر کرده است، اهتمام به مشکلات ‌آوارگان سوری موجود در این کشور را خواستار شد./983/ب952/ک

ارسال نظرات