۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۴۸۲۷۰۳
طی مراسمی در مرکز فقهی ائمه اطهار؛

کتاب«فقه هنر» رونمایی شد

با برگزاری مراسمی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با حضور آیت الله مقتدایی از کتاب مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر با عنوان«فقه هنر» رونمایی شد.
فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مراسم رونمایی از کتاب فقه هنر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پیش از ظهر پنجشنبه با حضور آیت اله مقتدایی نایب رییس جامعه مدرسین و دبیر دوم شورای عالی حوزه برگزار شد.

این کتاب منتخبی از مقالات ارائه شده در همایش فقه هنر است که سال گذشته و در 6 محور فلسفه فقه هنر، فقه هنر، جنسیت و هنر، هنر و آزادی، هنر و اقتراب و هنر و عرصه بین الملل با تلاش مدرسه اسلامی هنر و با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه قم، پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شده است.

در این نشست آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام سیدمحمدحسین نواب رییس مدرسه اسلامی هنر به ایراد سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام سیدمحمدحسین نواب رییس مدرسه اسلامی هنر در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت تدوین فقه هنر عنوان کرد: بیش از 5 سال است که مدرسه اسلامی هنر پژوهش پیرامون تدوین فقه هنر را آغاز کرده است و با توجه به اهمیت رعایت انضباط فقهی و اشراف و نظارت علما و بزرگان بر روی این مقوله، با حمایت آیت الله علیدوست جرأت ورود به این عرصه را به خود دادیم.

وی افزود: در دوره ای قرار داریم که هنر به عنوان یک سرگرمی نیست بلکه بخشی از زندگی انسان ها شده است و اگر چه می توان سرگرمی را از زندگی انسان ها حذف کرد، اما نمی توان هنر را از زندگی بیرون کرد.

رییس مدرسه اسلامی هنر تصریح کرد: دولت ها و حکومت ها در دنیا از فرصت هنر برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و سعی دارند به واسطه هنر مشکلات اجتماعی، اخلاقی و دینی خود را چاره کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نگاه به مقوله هنر از نوع نگاه تهدیدآمیز است و هیچگاه مسؤولان به این فکر نبوده اند که از این زبان قدسی برای رفع مشکلات دینی و معضلات جامعه استفاده کنند.

حجت الاسلام نواب تأکید کرد: هنر یک زبان قدسی و فرصتی است که می توان احکام شریعت را به وسیله آن ترویج کرده و در خدمت تشیع ناب درآورد و اگر این نوع نگاه به هنر باشد، نه تنها جنبه تهدیدآمیز ندارد بلکه یک فرصت بی نظیر محسوب می شود.

وی افزود: در سبد کالای فرهنگی کشور ما بیشترین مصرف متعلق به موسیقی است که به طور میانگین استفاده 4 ساعته از آن در کشور وجود دارد که این خود یک فرصت مناسب است که می توان از آن بهره برد و مفاهیم دینی را از این طریق منتقل کرد.

رییس مدرسه اسلامی هنر با اشاره به نیاز جامعه به تبیین ابعاد فقهی هنر ابراز کرد: اکنون حکومت شریعت ما به دنبال استفاده از این ظرفیت ها است و نیاز است که حوزه علمیه پاسخ مسائل فقهی هنر را بدهد و باید گفت در طراحی اسناد بالادستی نسبت به هنر و فلسفه آن، فقه باید حدود را مشخص کند که اگر این اسناد بالادستی وجود نداشته باشد نمی توان کار تأثیرگذاری انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد و هنرمندان ما آمادگی دارند که مبانی آماده شده توسط حوزه های علمیه را به کار ببرند و برخلاف بعضی نظرات، باید گفت که هنرمندان ما دغدغه دین و شریعت دارند و مرتباً درباره احکام فقهی سؤال می پرسند و منتظر پاسخ هستند.

حجت الاسلام نواب در پایان اظهار کرد: ما ابتدا باید پاسخ ها را آماده کنیم و طبیعتاً وقتی در این عرصه کاری کرده باشیم، بعد از آن می توانیم اجرای آن را مطالبه کنیم و امیدواریم که با کمک علما و بزرگان و حمایت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، این مسیر ادامه پیدا کند.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این مراسم توسعه فقه را از دستاوردهای حوزه های علمیه پس از انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: به برکت نظام اسلامی حوزه های علمیه ما به دستاوردهای بسیار خوبی در بحث فقه و توسعه آن دست یافته اند ولی متأسفانه اطلاع رسانی خوبی از آن صورت نگرفته است.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست نیز انضباط فقهی را خط قرمز موضوعات فقهی دانست و عنوان کرد: هرکاری که در موضوع فقه صورت می گیرد باید در چهارچوبه انضباط فقهی باشد چرا که اگر یک اثر، بنیان علمی قوی و قابل دفاع نداشته باشد، دردی را دوا نمی کند./872/پ202/ج

ارسال نظرات