۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۸۳۷۹۷
پ
آیت‎الله جوادی آملی:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با قرائت حدیثی، گفت: تنها اهل‎بیت(ع) حرف پیامبر(ص) را می‎فهمند و پیامبر(ص) با دیگران در سطح آنان سخن گفته است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه نجم، گفت: این سوره در مکه نازل شده و اساسش اصول دین است، منتها در سوره‎های مکی گاهی آیات از توحید شروع و به وحی ، نبوت و معاد ختم می‎شود و گاهی هم از معاد شروع  و به توحید، وحی و نبوت ختم می‎شود و گاهی هم از وحی و نبوت شروع می‎شود، در این سوره از وحی و نبوت آیات شروع شده است.

وی با اشاره به آیه «مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَىٰ، أَفَتُمَارُونَهُ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ»، افزود: مقام ذات که منطقه ممنوعه است و نمی‎توان دید اما فعل خدا را انسان می‎تواند با قلب و با دل مشاهده کند، دل آن‎چه را که دید خلاف ندید، معلوم می‎شود که دل می‎بیند، شما مراء و جدال می‎کنید، خیلی‎ها نمی‎دانستند که حضرت پیامبر اکرم(ص) چه می‎گوید، او با مبدأ عالم تماس گرفته است و خیلی از آن‎ها اطلاع نداشتند از آن‎چه که پیامبر(ص) می‎گوید.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‎فرماید، خدای سبحان در کتابش تجلی کرده است، اگر خدا تجلی کرد چون منطقه ممنوعه نیست، صفات ذات نیست و فعل خداوند است که فعل خداوند را انسان با قلب و با دل مشاهده می‎کند، اگر ذات مقدس پیامبر(ص) به عنوان انسان مطرح است و نه به عنوان عقل کل آن وقت جبرییل(س) یک موجود جدا می‎شود، اما وقتی که پیامبر(ص) به عنوان عقل کل مطرح شد، حضرت جبراییل(ع) شعاعی از پرتو آن می‎شود.

وی ادامه داد: اول کسی که به همه رهاوردهای وحی ایمان دارد خود پیامبر(ص) است، «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ» تمام این امور را باید او معتقد باشد و ایمان داشته باشد و بعد آن را به مردم منتقل کند، نه این‎که پیامبر و مؤمنان با هم در یک مرحله ایمان داشته باشند، این مرحله بعد است، اول کسی که به همه این حرف‎ها یعنی معراج و غیرمعراج باید ایمان داشته باشد خود پیامبر(ص) است.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی در پاسخ به پرسشی درباره جملات دعای ندبه که در آن به معراج پیامبر(ص) اشاره شده است، گفت: در دعای ندبه برخی درباره معراج می‎گویند «عرجت به» و «عرجت بروحه» وارد شده است، دعا هر چه که وارد شده است، آن‎چه که امام معصوم فرموده است، درست است، این مربوط به سند دعا است که باید ببینیم چگونه وارد شده است.

وی ادامه داد: وجود مبارک پیامبر(ص) در تمام مدت عمر با هیچ‎کسی به اندازه عقل خودش حرف نزده است، این عظمت پیامبر(ص) را می‎رساند، پیامبر(ص) با علی حکیم ارتباط دارد، چه کسی کنه حرف پیامبر(ص) را  می فهمد، غیر از اهل‎بیت(ع)، با اهل‎بیت(ع) با کنه عقل خودش صحبت می‎کرد، غرض این است که نیم این قرآن عربی مبین است که ما می‎توانیم بحث کنیم و در دسترس است و نیم دیگر قرآن علی حکیم است که در دسترس نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز کرد: خداوند قرآن را به زمین آویخت و نه انداخت، حبل است که آویخت، بنابراین فرمود قرآن حبل متینی است که باید به آن چنگ بزنید، قرآن باران نیست که نازل کرده باشد، بلکه حبل است که آویخته است، در همان حدیث شریف ثقلین فرمود یک طرف این ریسمان به علی حکیم وصل است، آن حبلی اعتصام به آن اثر دارد که به یک جایی از بالا وصل باشد، این اوایل قرآن را که عربی مبین است ما می‎فهمیم ولی بخش علی حکیم آن را دسترسی نداریم./914/ 202/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید
پربحث
پرطرفدارترین