۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۸۴۳۳۹
آیت‌الله ری شهری:

فلسفه دین رسیدن به مقام یقین است

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه معرفت شهودی دلیل برتری یقین از ایمان است، گفت: فلسفه دین رسیدن به مقام یقین است.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه هفتگی تفسیر آیه چهارم سوره بقره که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: انسان‌های با تقوا به انبیای الهی ایمان داشته و نسبت به قیامت یقین دارند.

وی با بیان اینکه فلسفه دین رسیدن به مقام یقین است، بیان داشت: اگر معاد از دین حذف شود چیزی از دین باقی نخواهد ماند چرا که فلسفه‌ معاد امر و نهی الهی برای انجام تکالیف است.

آیت‌الله محمدی ری شهری در تبیین اینکه یقین در مقابل ایمان بسیار قوی‌تر است، ابراز کرد: مشکل مشرکان در برابر انبیای الهی عدم پذیرش معاد بود در غیر این صورت آنان خدا را قبول داشتند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معرفت شهودی گفت: شناخت‌های انسان گاهی براساس استدلال عقلی و گاهی هم بر مبنای دیدن حاصل می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: انسان اگر به علم‌الیقین برسد عالم آخرت را خواهد دید سپس با عین‌الیقین خواهد دید؛ هر دوی این دیدنها با معرفت شهودی حاصل می‌شود اما در علم‌الیقین انسان با چشم دل آخرت را می‌بیند و در عین‌الیقین انسان با چشم سر آن مشاهدات را خواهد دید.

وی افزود: خداوند به مستکبران می‌فرماید: «نه تنها شما با چشم دل بلکه با چشم سر نیز جهنم را خواهید دید».

آیت‌الله محمدی ری شهری اضافه کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر شما به علم الیقین رسیده بودید در این عالم بهشت و جهنمتان را مشاهده می‌کردید.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه معرفت شهودی دلیل برتری یقین از ایمان است، تصریح کرد: انسان نخست مسلمان سپس مومن می‌شود مومن شدن ثمره اعتقادی است که در دل وجود دارد.

وی افزود: تقوا درجه بالاتری از ایمان است و  اگر انسان از مرز تقوا عبور کند به مقام یقین خواهد رسید. عبادت انسان را به یقین می‌رساند.

رییس دانشکده علوم حدیث در پایان خاطر نشان کرد: انسان باید تا آخر عمر عبادت کند تا به مقام یقین برسد./202/813/ب1

ارسال نظرات