۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۴۸۵۰۵۰

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

تبیین سبک زندگی فاطمی توسط 1500 مبلّغ در استان خراسان رضوی، برگزاری دوره های آموزشی مهارت‌های زندگی درخراسان رضوی و تجلیل از سه فعال حوزه فرهنگ رضوی از مهمترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام مرویان حسینی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اعزام مبلّغ به محافل و مجالس ایام فاطمیه ابراز کرد: مبلّغان و مبلّغات فعال در فاطمیه سال 95 در استان خراسان رضوی بالغ بر 1513 نفر هستند که توسط ادارات شهرستان های سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی اعزام و توزیع شدند.

وی افزود: از این مجموع 900 نفر در قالب طرح استقرار و هجرت در روستاها و شهرهای کوچک به طور دائم در مناطق تبلیغی حضور دارند و 420 برادر روحانی و 193 خواهر مبلّغه بدین مناسبت اعزام شدند.

حجت الاسلام مرویان حسینی خاطر نشان کرد: روستاهای بزرگ، شهرستان ها، مناطق تلفیقی برادران و خواهران شیعه و سنی، شهرهای مرزی، حاشیه شهر مشهد و 6 استان همجوار مناطق تبلیغی در فاطمیه 95 می باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: عزیزان مبلّغ در مساجد، حسینیه ها، هیئات مذهبی، مدارس آموزش و پرورش، مجالس خانگی و محافل عمومی، حداقل پنج روز به بیان سیره و سبک زندگی فاطمی، تبیین ارزش های اخلاقی،اجتماعی مورد تأکید فاطمه زهرا سلام الله علیها می پردازند.

حجت الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: حجاب و عفاف، تربیت فرزند، دفاع از امامت و ولایت، جایگاه ارزش زن در فرهنگ اسلامی و رسالت های ویژه بانوان در اخلاق مداری نکاتی است که مورد تأکید مبلّغان می باشد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری اجتماع عظیم عزاداران فاطمی افزود: در روز شهادت حضرت فاطمه که 5 شنبه 12 اسفند مصادف با سوم جمادی الثانی که تعطیل رسمی است، در همه شهرستان های استان خراسان اجتماع عظیم عزاداری فاطمی با حضور همه دلدادگان به مکتب اهل بیت (ع) برگزار شد که از سخنرانی خطبا و مداحی ذاکران بهره مند شوند.

  برگزاری دوره های آموزشی مهارت‌های زندگی درخراسان رضوی

 مریم کاری، کارشناس فرهنگی بانوان این اداره‌کل گفت: در راستای کاهش آمار طلاق و به منظور تحکیم بنیان خانواده‌ها، دوره های آموزشی مهارت‌های زندگی در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ دوره آموزشی مهارت های زندگی در استان در حال اجراست افزود: دوره های آموزشی در هر شهرستان متناسب با جمعیت آن سهمیه داده شده است که در حال حاضر دو هزار زوج از این دوره های آموزشی استقبال کرده و هر روز نیز به تعداد متقاضیان افزوده می‌شود.

کاری عنوان کرد: این جلسات آموزشی با پشتیبانی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و به صورت کاملاً رایگان برای زوجینی که پنج یا شش سال از آغاز زندگی‌شان گذشته است، در سطح استان در حال برگزاری است.

کارشناس فرهنگی بانوان اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی در رابطه با اهداف برگزاری این کلاس‌های آموزشی، گفت: آشنایی زوجین با وظایف و مسئولیت‌ها در زندگی مشترک، نحوه مدیریت بحران‌های زندگی و کاهش آمار طلاق از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی است.

وی افزود: این کلاس‌ها دارای هفت سرفصل آموزشی از جمله آشنایی با مؤلفه‌های ارتباط مؤثر بین همسران، تفاوت بین زن و مرد، مهارت حل تعارض، مهارت‌های جنسی، مسائل اقتصادی در خانواده، وظایف و حقوق متقابل زوجین نسبت به یکدیگر، خانواده و مراقبت‌های جنسی فرزندان است.

کارشناس فرهنگی بانوان اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به معضل بلوغ زودرس فرزندان، عنوان کرد: ما باید تمام توان را به کار بگیریم تا فرزندانمان دچار بلوغ زودرس نشوند، زیرا این اتفاق اثرات منفی زیادی با خود به‌همراه دارد.

وی ادامه داد: تنها عامل رسیدن به بلوغ زودرس ماهواره‌ها نیست، بلکه گاهی اوقات رفتار‌های والدین موجب به وجود آمدن این معضل می‌شود.

کاری با بیان اینکه دوره دوم این کلاس‌های آموزشی در سال آینده برگزار خواهد شد، گفت: ما سعی می‌کنیم با برگزاری تربیت مربی در سه ماه اول سال و تدوین یک کتاب آموزشی واحد، در تابستان سال آینده، آموزش یکسانی را به مخاطبان ارائه کنیم.

کارشناس فرهنگی بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درخصوص برنامه‌های در دست اجرا، اظهار کرد: کلاس های آموزشی خانواده و مراقبت‌های جنسی با سه سرفصل نوزادی، نوجوانی و جوانی در قالب سه جلسه کاربردی برای مخاطبان برگزار شده است که توانسته است رابطه خوبی را میان فرزندان و اولیاء ایجاد کند و تأثیر مثبتی بر نهاد خانواده داشته باشد.

وی با بیان اینکه این کلاس‌ها در سال گذشته در ۱۶۰ مدرسه برگزار شد و حدود هفت هزار نفر از اولیاء در این کلاس‌ها شرکت کردند، اظهار کرد: با توجه به احساس نیاز آموزش و پرورش در خصوص برگزاری این کلاس‌ها، تصمیم داریم اگر بودجه کافی از سوی سازمان‌ها به دست بیاوریم، این طرح را در سال آینده به صورت استانی برگزار کنیم.

ایجاد و اجرای «گفتمان ملی فرهنگ حماسه»

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنیت و آرامش کشور را مرهون خون شهدا و رشادت های ایثارگران و جانبازان دانست و گفت: یک سوم کارمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی را خانواده شهدا و یا ایثارگران هشت سال دفاع مقدس تشکیل می دهند.

سعید الفتی ضمن ارائه گزارشی از تلاش و فعالیت دفترامورایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در حوزه خدمت‌رسانی به ایثارگران، اظهار داشت: دفتر امور ایثارگران با هدف تقویت فرهنگ ایثار و انتقال مفاهیم ارزشی چون؛ فداکاری و ازخودگذشتگی از دهه شصت به دهه نود اقدام به راه اندازی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کرد.

الفتی گفت: با توجه به دسیسه‌ها و نیرنگ‌های متعدد دشمنان در تضعیف فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به روحیه ایثار و فداکاری و نیز خلق و پاسداشت حماسه نیاز دارد و خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌هایی همچون؛جایزه ایثار و رسانه،نگارش و انتشار کتاب مردمی ایثار، کتابخانه مهربانی و مجمع نکوداشت ایثار، به موضوع فرهنگ ایثار به خصوص ایثار اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته است.

سعید الفتی با اشاره به مراسم اختتامیه جایزه ایثار و رسانه که چندی پیش در تالار وحدت برگزار شد گفت: در اجرای جایزه ایثار و رسانه به دنبال ایجاد فضای مناسبی برای ترویج و توسعه ایثار اجتماعی بودیم و اینکه رسانه ها و اهالی قلم را هر چه بیشتر به پرداختن به این موضوع ارزشی دعوت کنیم.

مشاور وزیر، ایجاد و اجرای «گفتمان ملی فرهنگ حماسه» را یکی دیگر از دغدغه‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ ارشاد خواند و در این باره اذعان داشت: ما بر این اعتقاد هستیم که فرهنگ حماسه می‌تواند مقوم شرایط اجتماعی جامعه باشد و ما با کمک فرهنگ حماسه می‌توانیم روح سلحشوری، نشاط و همدلی ملی را در جامعه تقویت کنیم و شاهد ظهور حماسه های جدید باشیم.

سعید الفتی در ادامه با اشاره به توانمندی‌ جامعه ایثارگران کشور اعم از جانبازان،آزادگان و خانواده معظم شهدا گفت: این سرافرازان و دلسوختگان انقلاب، ظرفیت بالایی برای خدمت‌رسانی و خلق حماسه در عرصه‌های مختلف کاری، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی دارند و می‌توانند در بسیاری از عرصه‌ها خوش بدرخشند و راهگشا باشند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایثارگران که شامل؛ فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان می‌باشند به عنوان سرمایه‌های ملی یاد کرد و اظهار داشت: فرزندان ایثارگران باید همچون پدرانشان در صحنه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی حضور داشته باشند و به معنای واقعی کلمه جهادگر باشند.

الفتی خاطر نشان کرد: فرزندان شاهد و ایثارگر ما در دستگاه های دولتی باید در کنار کارکردهای فرهنگی در فعالیت های اداری نیز به گونه ای رفتار کنند که در صف اول خدمتگذاری به مردم قرار گیرند. انان باید کم توقع و تلاشگر و با همت و سخت کوشی، رسالت پدرانشان را بر دوش بکشند و در جهت خدمت‌رسانی به مردم گام بردارند و در صحنه کار و کوشش و خدمت صادقانه دین خود را به جامعه ادا کرده و راه پر فروغ پدرانشان را ادامه دهند و با اراده‌ای محکم و پابرجا حماسه بی‌آفرینند.

الفتی در ادامه ضمن تأکید بر جدی گرفته شدن ظرفیت بالای ایثارگران در دستگاه‌های دولتی از مدیران خواست که: از توانمندی فرزندان شهدا و ایثارگران به عنوان یادگاران شهدا و دفاع مقدس در جهت احیای ارزش‌های والای ملی و دینی جامعه استفاده کنند.

وی در پایان افزود: ایثارگرانی که حماسه هشت سال دفاع مقدس را راهبری کردند و در راه دفاع از سرزمینشان جنگیدند‌ و سخنی کشیده این انقلاب هستند بدون تردید امروز هم توانایی مدیریت در بخش‌های مختلف را دارند بشرط آنکه به آنها اعتمادکنیم و به آنان میدان بدهیم و نگذاریم بروکراسی اداری مانع پیشرفت این عزیزان شود.

 دومین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان ویژه نوروز برگزار شد

با حضور اعضاء ، دومین جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد تسهیلات سفر استان برای ایام عید نوروز سال 1396 برگزار شد

ناصر نبی زاده، قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ظهر در دومین جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد تسهیلات سفر استان که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد اظهار کرد: این کمیته مانند سنوات گذشته با همکاری دستگاه های عضو سعی دارد خدمات ارزشمند ی را ارائه نماید .

وی با تاکید برآنکه کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد تسهیلات سفر استان با برنامه های پیش بینی شده آماده خدمات رسانی است گفت : ضروری است اعضا ستاد برنامه های فرهنگی و هنری خود را در قالب جدولی گردآوری نمایند تا بتوانیم این خدمات را در اختیار زائرین و مجاورین بارگاه منور رضوی قرار دهیم .

بهره گیری از فرصت مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام

وی بر بهره گیری از فرصت مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تاکید کرد و افزود: ضروری است در تمامی محصولات و انتشارات که از سوی دستگاه هامنتشر می شود از عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام استفاده کنیم .

نبی زاده  تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب، محصولات فرهنگی و هنری ،آثار هنری و صنایع دستی، تهیه وتوزیع بروشور های متنوع فرهنگی، ایجاد پایگاههای اطلاع رسانی ویژه مسافرین در ایام نوروز استان، فعال سازی مراکز فرهنگی هنری تحت پوشش جهت ارائه  خدمات فرهنگی و هنری از جمله برنامه های پیش بینی شده دراین ستاد است .

وی تصریح کرد : تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر در اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرستان های استان،اجرای مسابقات فرهنگی هنری، اجرای تئاتر های خیابانی و صحنه ای از دیگر برنامه های پیش بینی شده است .

قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر لزوم عملیاتی کردن مصوبات جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر استان توسط دستگاه های اجرایی ذیربط تأکید و اظهارکرد: با توجه به اهمیت سفر در ایام نوروز می توان ابراز امیدواری کرد با تلاش دستگاه های حاضر بتوانیم  تصویر مثبتی از مهمان نوازی مردم استان که به آن شهرت داریم رابه نمایش بگذاریم .

وی بیان داشت: زحمات دستگاهها در ایام نوروز بسیار ارزشمند است و جای تقدیر دارد، اما همدلی و همکاری تمام دستگاهها برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران را می طلبد.

زیباسازی نمازخانه ها و ایستگاه های خدمات فرهنگی و اجتماعی در نوروز

نبی زاده گفت : انتظار می رود سپاه امام رضا(ع) با تعریف برنامه ویژه نمایش با موضوعات دینی و فرهنگ رضوی مانند دوره های قبل، برای زائرین بستر مناسب هنری را در کنار دیگر دستگاه ها مهیا کند .

وی در پایان بر زیباسازی  نمازخانه ها و نیز ایستگاه های خدمات فرهنگی و اجتماعی در این ایام تاکید کرد .

در ادامه این جلسه هریک از دستگاه های عضو به بیان برنامه های پیش بینی شده خود پرداختند .

 تولید محتوا برای ترویج فرهنگ دینی در فضای مجازی

طرح رایحه رضوی در آیینی باشکوه با اجرای دکتراسماعیل آذر مجری شناخته شده برنامه های مشاعره، سرود خوانی مجید اخشابی خواننده برجسته کشور در مدح امام رضا(ع)، شعر خوانی سعید بیابانکی و محمد جواد شرافت از شاعران آیینی کشور و با قرالئت پیام وزیر ارشاد و با حضور و سخنرانی کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور مقامات کشوری و استانی در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینای در همدان برگزار شد.

هم چنین علی اصغر کاراندیش مروستی، معاون وزیر ارشاد، در مراسم افتتاحیه برنامه «رایحه رضوی» در همدان، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: فرهنگ، زیرساخت توسعه های دیگر است و اگر توسعه فرهنگی نداشته باشیم در سایر حوزه‌ها هم با مشکل مواجه می شویم.

کاراندیش مروستی ترویج فرهنگ دینی را یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و افزود: اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیات، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و... اقدامات مختلفی در این راستا انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های وزارت در راستای فرهنگ سازی در چارچوب احکام دینی بوده است، تأکید کرد: ١٥ سال پیش جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) پایه گذاری شد و با فعالیت مستمر بنیاد و برگزاری جشنواره های مختلف، امروز شاهد حضور شخصیت های داخلی و خارجی بسیاری در جشنواره های رضوی هستیم.

کاراندیش مروستی با بیان اینکه مشهد در سال ٢٠١٧ به عنوان پایتخت جهان اسلام انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس برنامه بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از محدوده دهه کرامت خارج و در طول سال استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بنیاد از اسفند ٩٥ تا ٩٦ برگزار خواهد شد، گفت:  برای ترویج فرهنگ دینی و برگزاری برنامه ها به نحو مطلوب، باید در فضای مجازی تولید محتوا داشته باشم.

از سه فعال حوزه فرهنگ رضوی تجلیل شد

در مراسم افتتاحیه طرح گسترش برنامه‌های حوزه فرهنگ رضوی به طول سال(رایحه رضوی )معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه فعال حوزه فرهنگ رضوی تجلیل کرد.

 عسگر شاهی شاعر ونویسنده، سید جواد حجازی خیر و خدمتگذار فرهنگ رضوی و بستر ساز زیارت آسان و علی سلیمانی شاعر وترانه سرا  به پاس خدمات ارزنده در حوزه فرهنگ رضوی با اهدا لوح تقدیر تجلیل شدند.

سومین دفتر خبرگزاری فرهنگ رضوی در همدان افتتاح شد

همزمان با مراسم افتتاحیه طرح گسترش برنامه‌های حوزه فرهنگ رضوی در طول سال «رایحه رضوی» که با حضور مقامات کشوری و استانی در همدان برگزار شد، دفتر خبرگزاری فرهنگ  رضوی در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی افتتاح شد.

پیش از این دفاتر خبرگزاری فرهنگ رضوی در سمنان و فارس افتتاح شده و همدان سومین استانی است که دفتر خبرگزاری فرهنگ رضوی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون توسعه و مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و اعضاء هیأت مدیره این  بنیاد، گفت: طبق مصوبات هیأت مدیره بنیاد بین المللی امام رضا(ع) دفاتر خبرگزاری فرهنگ رضوی در چهار استان افتتاح شد و در سال آینده نیز دفاتر خبرگزاری سایر استان ها آغاز به کار خواهد کرد.

تشکیل پاتوق های فرهنگی و هنری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آینده نزدیک

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد از تشکیل پاتوق های فرهنگی و هنری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد.

 محمدکاظم دبیری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد اظهار کرد: رویکرد اصلی این نهاد در پیگیری تشکیل پاتوق های فرهنگی و هنری در این شهر توانمندسازی، موضوعی و تخصصی کردن فعالیت های فرهنگی و هنری است.

معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در تشکیل این پاتوق ها از مشارکت اهالی فرهنگ و هنرمندان در ایده پردازی و اجرا استقبال می کنیم، تاکید کرد: هدف اصلی از تشکیل این پاتوق ها حضور هنرمندان، شناسایی استعدادها و تلاش برای شکوفایی آنها می باشد، شناسایی و نقش آفرینی سرمایه های اجتماعی و ایجاد هم افزایی در سطح جامعه می باشد.

وی عنوان کرد: در گام اول تشکیل پاتوق های کودک و نوجوان، شعر آیینی و معاصر، نمایش و تعزیه، شعر آزاد، نقد تئاتر، نقد فیلم نامه، نقد فیلم و ... پیگیری خواهد شد.

دبیری همچنین بر ضرورت تشکیل پاتوق های فرهنگی، هنری با محوریت نهادهای فرهنگی و هنری شهر تاکید و خاطرنشان کرد: نقش نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و به ویژه تشکل های فرهنگی و هنری در این زمینه بسیار محوری بوده و در این راستا تشکیل پاتوق های کتابخوانی، شاهنامه خوانی، داستان، عکس و ... از سوی موسسات و انجمن های فعال در این زمینه ها به جد دنبال می شود.

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در واگذاری امور پاتوق ها، فعالیت های تخصصی و توانمندی نهاد مربوطه در موضوع خاص شرط اصلی خواهد بود، تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس از همه پیشنهادات و نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این راستا استقبال می نماید./934/303/ب1

 

 

ارسال نظرات