۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۸۵۷۶۰
حجت الاسلام عرب:

استفاده از نیروهای خارق العاده، علت گرایش به عرفان های کاذب است

کارشناس عرفان های کاذب گفت: مهمترین علت گرایش افراد به عرفان های کاذب استفاده این فرقه ها از نیروهای خارق العاده است و افراد نمی توانند این امور را تحلیل کنند و تبدیل به لغزش گاه اساسی برای جامعه متدین ما شده است.
حجت الاسلام حسین عرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین عرب، کارشناس عرفان های کاذب، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی سحر و علوم غریبه که در معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم برگزار شد، در رابطه با علوم غریبه اظهار داشت: یکی از علت های اصلی گرایش به سمت این جریان ها کارهای خارق العاده ای است که در این جریان ها دیده می شود.

استفاده فرق انحرافی از امور خارق العاده، لغزشگاه متدینان است

حجت الاسلام عرب خاطرنشان کرد: مهمترین علت گرایش افراد به عرفان های کاذب هم استفاده این فرقه ها از نیروهای خارق العاده است و افراد نمی توانند این امور را تحلیل کنند و تبدیل به لغزش گاه اساسی برای جامعه متدین ما شده است.

وی یکی از بیشترین سؤالات مردم را در مورد فالگیری و شیاطین و این قبیل مطالب دانست و گفت: در این موارد غیر از قرآن و روایات نباید به چیز دیگری اتکا کرد و به صرف این که فلانی شاگرد فلان آیت الله بوده و به زعم ما با عالم بالا ارتباط دارد را باید به کلی کنار گذاشت وگرنه به خطا خواهیم رفت.

کارشناس فرق انحرافی خاطرنشان کرد: سه کلیدواژه شیطان، ابلیس و جن در قرآن در بیش از 150 آیه تکرار شده است و در روایات هم حجم عظیمی از این سه کلیدواژه وجود دارد و دست طلاب خالی نیست و باید برای این موارد از آیات و روایات استفاده کنند.

تبیین نیروهای ماورائی به لحاظ منبع صدور

وی با بیان این که نیروهای ماورائی از لحاظ منبع صدور به چهار دسته تقسیم می شوند، اظهار داشت: دسته اول نیروهای الهی از قبیل معجزات انبیا(ص)، کرامات اولیا و امدادهای غیبی است که با هدف هدایت بشر صورت می گیرند.

مدیرعامل مؤسسه بهداشت معنوی نوع دوم نیروهای ماورائی را نیروهای نفسانی دانست و افزود: نفس انسان قابلیت هایی مانند هیپنوتیزم، تله پاتی و انرژی درمانی دارد و حرکت های خارق العاده و کارهای مرتاضان هم از این شاخه است که در نفس هر انسانی وجود و نیاز به تقویت دارد.

وی با بیان این که نوع سوم نیروهای ماورائی نیروهای طبیعی است، ادامه داد: این نیروها شامل خواص مواد و پدیده های موجود در طبیعت است که برای ما خارق العاده مانند سنگ درمانی و خواص برخی از گیاهان و مواد روان گردان و پدیده های نجومی است.

کارشناس عرفان های کاذب تصریح کرد: برخی از گروه های عرفانی سرخ پوستی از مواد روانگردان استفاده می کردند تا به گمان خود باطن عالم را ببینند و امروزه حتی در کشور ما هم معرفت های روانگردان شکل گرفته است.

کارهایی که جنیان می توانند انجام دهند

وی نوع چهارم نیروهای ماورائی را از طریق استفاده از نیروهای شیطانی و جنیان برای کارهای خارق العاده دانست و گفت: فالگیرهای شیاد که مکانیزم خاصی از روان خوانی دارند و شعبده بازهای حرفه ای مانند دیوید کاپرفیلد که خودش صراحتا می گوید یک نوع فن دارند از این دسته جدا هستند.

حجت الاسلام عرب به استفاده هایی که می شود از جنیان برای انجام کارهای خارق العاده انجام داد اشاره و خاطرنشان کرد: انتقال اشیاء از جایی به جای دیگر، تصرف در افکار به معنی سحر حواس انسان، تصرف در عواطف انسانی، ایجاد بیماری، اخبار از امور مخفی، معماری، غواصی و صنعتگری از قابلیت های شیاطین و جنیان بنا بر آیات قرآن است.

وجه تمایز کرامات اولیا از کارهای خارق العاده دیگر

وی به وجه تمایز امور شیطانی و کرامات اولیا اشاره کرد و افزود: کرامات اولیای خدا برای اثبات حقانیت آنها نیست و نباید حقانیت امام را به انجام امور خارق العاده نسبت داد زیرا ایمان برخی از افراد با دیدن موارد مشابه و عدم توانایی تحلیل آن ضعیف می شود./843/پ202/ب1

ارسال نظرات