۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۸۵۹۷۲
دریادار سیاری:

باید مقتدر باشیم تا امنیت منطقه تامین شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما باید اقتدار داشته باشیم تا بتوانیم امنیت را در این منطقه برقرار کنیم؛ برای داشتن اقتدار هم باید قدرت دریایی داشته باشیم.
سخنرانی امیر دریادار سیاری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، امیر دریادار حبیب الله سیاری در دیدار هیات بلند پایه اعزامی دانشگاه جنگ دریایی ارتش پاکستان، ضمن خوشامدگویی به این هیات اظهار داشت: ۸۰ درصد مردم در کنار دریا و یا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آن زندگی می کنند و ۹۰ درصد تجارت جهانی هم از طریق دریا انجام می شود.

وی افزود: ایران و پاکستان بدون واسطه به اقیانوس راه دارند؛ آبهای جهان از طریق ۹ گذرکاه راهبردی به هم ارتباط دارند که ۵ مورد آنها در اقیانوس هند که در مجاورت ایران و پاکستان قرار دارد، هستند.

فرمانده نداجا گفت: وجود چهار گذرگاه مهم در شمال اقیانوس هند، وزن ژئوپلتیکی منطقه را بالا می برد. جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار گرفته که ۶ حوزه ژئوپلتیک مهم در کنار آن قرار دارد.

امیر سیاری ادامه داد: در بیضی انرژی جهان، ایران و پاکستان در حوزه انرژی قرار دارند و این موضوع وزن ژئوپلتیک دو کشور را بالا می برد؛ ایران و پاکستان بازیگران کلیدی منطقه هستند و موقعیت ژئوپلتیکی این دو منطقه بسیار پر اهمیت است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مرزهای پاکستان مرز دریایی است و ۴ حوزه ژئوپلتیک در اطراف پاکستان قرار دارد، به اهمیت دریای عمان و شمال اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: این منطقه برای هر دو کشور ایران و پاکستان با اهمیت است. حدود یک سوم حمل نقل کالا در جهان از طریق همین اقیانوس انجام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدات آن منطقه، دزدان دریایی هستند؛ به گونه ای که بیشترین تراکم دزدی دریایی را در سواحل سومالی و تنگه باب المندب شاهد هستیم.

سیاری با اشاره به اهمیت دریا برای دو کشور ایران و پاکستان، اظهار داشت: مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند، جنبه های اقصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی و گسترش خطوط مواصلاتی دو کشور در این منطقه از موارد مشترک بین ایران و ماکستان است. ما باید اقتدار داشته باشیم تا بتوانیم امنیت را در این منطقه برقرار کنیم. برای داشتن اقتدار هم باید قدرت دریایی داشته باشیم.

فرمانده نداجا با اشاره به ۳ بعد قدرت تصریح کرد: ناوگان نظامی خوب، ناوگان تجاری و صنایع دانش پشتیبان ۳ بعد قدرت هستند.

وی اظهار داشت: در آینده میزبان یکی از ناوگروههای کشور پاکستان هستیم و در گذشته هم تمرینات مشترک دریایی داشته ایم. مدت هاست منتظر میزبانی فرمانده نیروی دریایی پاکستان و آنها منتظر میزبانی ما هستند اما هنوز انجام نشده است.

سیاری با بیان اینکه استکبار جهانی تلاش می کند با ناامن جلوه دادن منطقه حضور خود را توجیه کند، گفت: برای مقابله با این راهبرد باید با ایجاد محیط همکاری و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های موجود، امنیت منطقه را برقرار سازیم./1325//102/خ

ارسال نظرات