۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۸۶۲۷۰
با سخنرانی آیت الله سبحانی؛

پیش گنگره نکوداشت آیت الله بروجردی برگزار شد

پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله بروجردی با عنوان «شکوه مرجعیت» در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و با حضور جمع زیادی از علما، فضلا و طلاب برگزار شد.
مراسم گرامیداشت آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله بروجردی با عنوان «شکوه مرجعیت» در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

در این همایش که توسط انجمن اصول فقه حوزه برگزار شد، آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی و نمایندگانی از بیت مراجع تقلید حضور داشتند.

برپایی نمایشگاه عکس و عکس نوشته از زندگی و فعالیت های آیت الله بروجردی، پخش مستند کوتاهی پیرامون زندگی وی و نیز پخش سخنان مراجع تقلید پیرامون عمری مجاهدت این مرجع فقید از دیگر بخش های این همایش بود.

برپایه این گزارش، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، حجت الاسلام سیدصادق محمدی مسؤول انجمن اصول فقه حوزه و دبیر علمی این کنگره و آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه و از نوادگان آیت الله بروجردی در این همایش به ایراد سخنرانی پیرامون شخصیت آیت الله بروجردی پرداختند.

حجت الاسلام سیدصادق محمدی مسؤول انجمن اصول فقه حوزه و دبیر علمی این کنگره به عنوان اولین سخنران به بیان مطالبی پیرامون شخصیت آیت الله بروجردی پرداخت و گفت: این مرجع عالیقدر جهان تشیع، فقیهی سترگ، اصولی متبحر، رجالی کم نظیر، مؤسس و صاحب مکتب در فقه و فقاهت بود.

وی افزود: چهار نشست مقدماتی قبل از برگزاری این همایش برگزار شد که به ابعاد علمی این مرجع فقید در حوزه های فقه، اصول، رجال و درایت اجتماعی، تربیتی و سیاسی پرداخته شد.

در ادامه حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید با اشاره به ویژگی های علمی و شخصیتی آیت الله بروجردی عنوان کرد: سخن گفتن درباره افرادی که دارای ابعاد علمی و شخصیتی گوناگونی هستند بسیار سخت است و مانند جمع کردن دریا در یک ظرف است.

وی افزود: جنبه ادبی عربی، کلامی و فلسفی، رجالی، فقهی، حق شناسی و شناخت از عالم اسلام از مهمترین جنبه های این مرجع بزرگ است که صحبت کردن درباره هرکدام از آنها ساعت ها زمان می برد.

آیت الله علوی بروجردی به عنوان سخنران پایانی این همایش به تبیین موضوع تقریب از دیدگاه آیت الله بروجردی پرداخت و اظهار کرد: یکی از اقدامات بزرگی که توسط این عالم فقیه انجام شد بحث تقریب مذاهب اسلام بود که از این طریق خدمت بزرگی به اسلام و تشیع صورت گرفت.

وی افزود: کار ناتمامی که توسط سیدمرتضی علم الهدی آغاز شده بود، توسط آیت الله بروجردی به نتیجه رسید و مذهب شیعه جعفری اثنی عشری در بزرگترین مجمع علمی اهل تسنن یعنی الازهر مصر به رسمیت شناخته شد.

گفتنی است این همایش در قالب پیش کنگره همایش بین المللی نکوداشت حضرت آیت الله بروجردی که سال آینده با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می شود، در سالن همایش مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد./ 872/پ202/ی

ارسال نظرات