۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۸۶۷۶۷
پژوهشگر و محقق حوزوی:

ضرورت مقابله با اباحه گری مدرن در جامعه/ بی حجابی خروج از مدار عقلانیت است

حجت الاسلام میرزا محمدی با انتقاد از بی حجابی و بی حیایی های موجود در جامعه، این مساله را خروج از مدار عقلانیت دانست.
سخنرانی حجت الاسلام میرزا محمدی در مراسم عزاداری حضرت اباعبد الله (ع) در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی در مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین(س) که در مسجد چهارمردان قم برگزار شد یکی از امتیازات مذهب تشیع را تکیه بر نعمت «عقل» معرفی کرد و گفت: این مذهب برخلاف سایر مذاهب همچون اشاعره و اهل حدیث که نعمت عقل را باطل اعلام کرده اند، برای این نعمت الهی جایگاه ویژه ای در نظر گرفته است به گونه ای که از «عقل» به عنوان یکی از منابع مهم معرفتی خود یاد می کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که کتاب اصول کافی با باب «عقل و جهل آغاز» شده است، اظهار داشت: در این کتاب که یکی از مهم ترین منابع مباحث معرفتی شیعه است روایاتی آورده شده که عقل را محبوب ترین چیزها نزد خداوند متعال معرفی می کند؛ بنابراین می توان گفت برای اینکه انسان به توحید برسد باید از نعمت عقل بهره بگیرد.

وی با بیان این که خداوند در قیامت بر اساس معیار «عقل» به انسان ها پاداش و جزا می دهد، عنوان داشت: این نعمت به اندازه ای در هندسه دین جایگاه بالایی دارد که یکی از مأموریت های انبیا و معصومین(ع) شکوفایی این نعمت در وجود انسان ها بوده است.

حجت الاسلام میرزا محمدی با اشاره به این که عقل و نقل دو بازوی توانمند برای فهم معارف نورانی دین است، بیان داشت: عقل معارض با وحی نیست و به ساحت آن راهی ندارد چراکه با استناد به آیه «لا یمسه الا المطهرون» باید گفت وحی منطقه ممنوعه عقول بشری است.

پژوهشگر و محقق حوزوی ادامه داد: امام کاظم(ع) فرموده اند «خداوند برای هر کس دو حجت قرار داد که عبارت از حجت ظاهری و حجت باطنی است»؛ حجت ظاهری همان انبیا و حجت باطنی همان نعمت عقل است که مذهب تشیع بهترین و ناب ترین مذهب برای شکوفایی عقل است.

وی افزود: مؤسس مذهب تشیع پیامبر اکرم(ص) است؛ نباید گفته شود که مذهب شیعه سال ها بعد از حضرت(ص) ایجاد شده است چراکه در روایات بسیاری دیده شده است که «الاسلام هو التشیع و التشیع هو الاسلام؛ اسلام همان تشیع و تشیع همان اسلام است»؛ بنابراین مذهب شیعه از بدو اسلام متولد شده است.

حجت الاسلام میرزا محمدی با اشاره به حدیث امم صادق(ع) «عقل آن نیرویی است که خداپرستان خدا را به وسیله‌ی آن می‌شناسند و می‌پرستند ، و صالحان راه رسیدن به بهشت را به راهنماییِ آن می‌پیمایند» ابراز داشت: یک شخص عاقل گناه نمی کند، عبادت را با عبودیت طاغوت معاوضه نمی کند، به سوی پلیدی ها نمی رود، ارزش های دینی را رها نمی کند، سراغ زینت هایی که شیطان به آنها جلوه داه نمی رود بلکه همواره در مسیر بندگی با عبادات خالصانه به انجام وظایف بندگی خود می پردازد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که از دیدگاه امام علی(ع) همه اشیاء در عالم نیازمند عقل و عقل نیز نیازمند ادب است، گفت: اگر انسان ادب نداشته باشد نعمت عقل هم او را به سعادت نخواهد رساند.

وی اضافه کرد: انبیای الهی به ویژه رسول اکرم(ص) و همچنین اهل بیت(ع) دارای بالاتریت مرتبه ادب بودند به گونه ای که عبادات خالصانه خویش را در برابر خداوند نا چیز می شمردند و در پیشگاه خداوند عرضه می داشتند «ما عبدناک حق عبادتک؛ خداوندا آنچنان که شایسته ای تو را عبادت نکرده ایم»؛ بر این اساس در می یابیم که اولیای الهی با رعایت ادب به مراتب عالیه رسیده اند.

حجت الاسلام میرزا محمدی با انتقاد از بی حجابی و بی حیایی های موجود در جامعه تصریح کرد: نباید در سطح جامعه «اباحه گری مدرن» جلوه داده شود؛ امروزه دیگر نسبت به بی حیایی و بی عفتی حساسیت نشان داده نمی شود و فرهنگ حفظ حجاب رو به فراموشی است در حالی که حفظ حجاب برای زنان یک قاعده عقلی است چراکه زن گوهر بوده و همه عقلا قائلند که گوهر باید در پوشش باشد.

وی ادامه داد: بانوان باید ارزش و جایگاه خویشتن را بشناسند و خود را در صدف حجابی که از سوی خداوند برای آنان طراحی شده قرار گیرند چون بی حجابی نوعی بی ادبی به محضر پروردگار و خروج از مدار عقلانیت است.

پژوهشگر و محقق حوزوی در پایان با بیان این که همه آموزه های دینی دارای آداب است، عنوان کرد: همه ما مردم جامعه اسلامی باید با رعایت آداب دینی در جهت رساندن جامعه اسلامی به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم؛ بنابراین برخی مسؤولان نه تنها نباید برای رسیدن به کرسی های قدرت از نام شهدا و دیگر آرمان های انقلابی سوء استفاده کنند بلکه همواره باید پیرو رهنمودهای ولی فقیه باشند./841/پ202/ج

ارسال نظرات