۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۸۶۹۰۶
معاون پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب:

شخصیت بانوی تراز اسلامی معاصرسازی شود

حجت‌الاسلام گلزاده با بیان این که ویژگی‌های بانوی تراز اسلامی باید معاصرسازی شود، گفت: صیانت از ساحت زن در جامعه وظیفه دولت است.
محمد صادق گلزاده

حجت‌الاسلام صادق گلزاده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که یکی از اولویت‌های نظام اسلامی تعیین تراز اسلامی برای تمام جامعه برای حرکت به سمت کمال است، ابراز داشت: در ارتباط با زنان جامعه اسلامی هم تعیین تراز اسلامی یکی از ضرورت‌ها است.

معاون پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که ما باید همسر و فرزند و دختر و مادر تراز اسلامی را تعریف کنیم، افزود: برای تعریف تراز ارائه الگو لازم است و اگر بتوانیم الگویی را شناسایی کنیم آنگاه ابعاد رفتاری آن الگو تراز را برای ما مشخص خواهد کرد.

وی حضرت زهرا(س) را الگوی بی‌بدیل زن اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: بعد از ایشان ما مقاماتی مانند حضرت آسیه(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و یا مانند حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) و حضرت ام‌البنین را به عنوان جلوه‌های برجسته بانوی نمونه و تراز اسلامی داریم.

حجت‌الاسلام گلزاده اظهار داشت: اگر ما بخواهیم الگوهایی از زمان معاصر را الگو قرار دهیم شخصیت‌هایی مانند بانو مجتهده امین و همسر امام خمینی(ره) و دیگر بانوان بزرگوار نمونه‌ها و الگوهای حرکت به سمت بانوی تراز اسلامی هستند.

وی در تعریف بانوی تراز اسلامی ابراز داشت: بانوی تراز اسلامی بانویی است که فرزندی شایسته، دختری برازنده، همسری تکلیف مدار و مادری فرزند پرور و عفیف است؛ اسلام زن را مظهر عاطفه و محبت قرار داده است و زن تراز اسلامی باید بامحبت و محور تجمع خانواده باشد.

ویژگی‌های بانوی اسلامی معاصرسازی شود

معاون پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: بانوی تراز اسلامی در زمان خودش زندگی می‌کند و روزآمد است ولی در عمل به اصول کاملاً ملتزم، سنت‌گرا و تجدد آفرین است؛ در یک جمله بانوی تراز اسلامی اصول‌گرا، زمان محور و شرایط محور است و همان‌طور که تربیت نسل و تبلیغ و تدریس و تحصیل خود را انجام می‌دهد ملتزم به حجاب و عفاف و دیگر اصول اسلام است.

وی تصریح کرد: در عصر انقلاب اسلامی بانوی تراز اسلامی ایثارگر، انقلابی، ولایت مدار و ولایت باور و دلبسته به دین است؛ این که برخی از بانوان ما می‌گویند ما که نمی‌توانیم مانند حضرت زهرا(س) باشیم به خاطر این است که ما الگوی زن تراز اسلامی سطح او را معرفی نکرده‌ایم؛ باید ویژگی‌های بانوی اسلامی معاصرسازی شود تا نسل معاصر در سطوح مختلف جامعه بتواند با او خود را منطبق کنند.

صیانت از ساحت زن در جامعه وظیفه دولت است

حجت‌الاسلام گلزاده وظیفه دولت را صیانت از ساحت زن در جامعه دانست و افزود: برای کسی پذیرفته نیست که در نهادهای نظام مانند ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس حجاب رعایت نشود؛ دولت موظف است مجموعه مقرراتی را برای بانوی تراز اسلامی داشته باشد و وقتی قانون تعریف شد همه باید در راستای اجرای قانون حمایت کنند و نباید ما شاهد این باشیم که کسی به جرم امربه‌معروف جان خود را از دست بدهد.

وی افزود: دولت تکلیف دارد در ساحت‌های گوناگون از جمله مطبوعات، خبرگزاری‌ها، فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها از اطلاع‌رسانی بانوی تراز محور پشتیبانی کند تا فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد.

معاون پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که انقلاب اسلامی در دو حوزه اندیشه‌ای و عملکردی برای بانوی تراز اسلامی جایگاه تعریف کرده است، گفت: در نگاه اندیشه‌ای قانون اساسی با عقبه دین ظرفیت بالایی دارد ولی در ساحت عمل چه در بحث آموزش و چه در مشاغل و دیگر عرصه‌های حضور بانوان کمبودهای زیادی داریم که دولت باید در این زمینه بیشتر تلاش کند./843/ت302/س

ارسال نظرات