۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۷
کد خبر: ۴۸۷۳۱۰
فعال سياسي فلسطین در گفت‌و‌گو با رسا؛

جمهوری اسلامی الگوی موفق ارتباط دین و سیاست است/ نظریه ولایت فقیه ریشه در تاریخ اسلام دارد

اندیشمند اهل سنت فلسطین تاکید کرد که ایران به مجرّد پیروزی انقلابش و پذیرفتن نظام ولایت فقیه توانست با وجود تمامی جنگ‌ها و تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی روز به روز پیشرفت کرد.
امام خمینی

ایاد زقوت فعال سیاسی فلسطین در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا در پاسخ به این سوال که «آیا تشکیل حکومت اسلامی به اختلافات و جنگ‌های دینی منجر خواهد شد؟» گفت: اگر حکومت دینی به آزادی دینی و مذهبی و فراهم ساختن بستر مناسب برای ابراز عقیده هر گروهی در چهارچوب مسالمت آمیز جامه عمل بپوشاند هیچ دلیل و توجیهی برای درگیری‌های دینی و مذهبی وجود نخواهد داشت. یهودیت و مسیحیت در ایران در کنار مسلمانان به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند. هرکدام از این گروه‌ها در پارلمان دارای نماینده دینی هستند. حکومت اسلامی نیز زمینه را برای انجام اعمال دینی سایر ادیان فراهم ساخته و خدمات رفاهی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

زقوت افزود: در جمهوری اسلامی هر دینی منطبق با شریعت خود در احکامی مانند ازدواج، وفات، ارث و ولادت عمل می‌کند. مذاهب دیگر اسلامی نیز دارای مساجد و مراکز دینی مختص به خود هستند. علوم دینی آنها در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. حقوق شهروندی آنان کمتر از حقوق شهروندی سایرین نیست. خب این یک مصداق حکومت اسلامی است کجا در این نظام درگیری‌های مذهبی یا دینی را مشاهده می‌کنید؟ اگر هم درگیری در این ساختار باشد مطمئن باشد در راستای تحقق عدالت نبوده و هدف از آن پیشرفت مردم و نظام نیست بلکه این درگیری‌ها با هدف ایجاد فتنه و فساد است و باید از سوی تمامی مردم با اینگونه جریان‌ها مقابله شود.

مقبولیت مردمی از مولفه های مهم حکومت اسلامی است
فعال سیاسی فلسطین با بیان آنکه شکست یک جریان سیاسی برخاسته از دین یا یک حکومت دینی همواره به معنای ضعف در مبادی دینی نیست، خاطر نشان کرد: پذیرش یا رد حکومت دینی مبتنی بر چند نکته است. ابتدا طبیعت این حکومت و مقدار ارتباط آن با اسلام صحیح و اجرای دستورات آن را باید مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال شما نمی‌توانید اقدامات داعش را به عنوان یک حرکت اسلامی یا یک حکومت اسلامی به شمار بیاورید زیرا این گروه ابتدائیات اسلام صحیح را نمی‌داند و مهمتر آنکه از سوی جریان‌های صهیونیستی و غربی حمایت شده است.

وی ادامه داد: نکته دوم در رد یا پذیرش یک حکومت مقدار مقبولیت حکومت اسلامی در نزد مردم است. اگر از نظر ایدئولوژی قائل به حکومت اسلامی باشیم اما در نزد مردم مقبولیت و اقبالی به حکومت دینی نباشد واضح است که هیچگاه چنین حکومتی به صورت مسالمت آمیز به موفقیت دست نخواهد یافت و اگر به صورت اتفاقی نیز حکومتی تشکیل شود هیچگاه استمرار نخواهد یافت زیرا با مخالفت و انتقادات همیشگی جمهور مردم مواجه می‌شود که نمونه آن را در حکومت اخوان المسلمین بر مصر شاهد بودیم. کوتاه سخن آنکه موفقیت یا شکست حکومت دینی مبتنی بر شیوه تطبیق اسلام صحیح و مقبولیت مردم است.

زقوت با تشریح ابعاد نظریه تعهد و تخصص اظهار داشت: هرچند که شاید در نظر برخی‌ها اینطور به نظر برسد که تخصص اهمیت بیشتری داشته باشد اما تخصص و تعهد هر دو برای یک حکومت ضروری است. حاکمان اسلامی باید نیروهای متخصص و کاردان همراه با شایستگی و تعهد و نیز فعال و دغدغه‌مند تربیت کنند به گونه‌ای که این تعالیم در تضاد با تعالیم اسلام اصیل نباشد.

واکاوی اقدامات سیاسی پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله نظریه جدایی دین از سیاست اشاره و تصریح کرد: ایجاد همخوانی و توافق میان دین و سیاست مساله مشکل و سختی نیست البته به شرط آنکه دین مد نظر اسلام اصیل باشد. پیامبر اکرم(ص) یک حکومت اسلامی مقتدر و مبتنی بر تعالیم اسلامی در عرصه مدیریت تشکیل داد. پیامبر که تنها امام جماعت مردم یا گوشه نشین مسجد نبود بلکه مقام فقاهت، رهبری و تشریع را نیز در اختیار داشت. برقراری صلح یا انجام جنگ نیز با فرمان ایشان بود. برقراری ارتباط با کشورهای همسایه نیز با دستور ایشان بود. با این رویکرد دین از سیاست نه تنها جدا نیست بلکه ایشان اولین کسی است که ولایت فقیه را مطرح کرده است.

این کارشناس اهل تسنن فلسطینی با تببین دیدگاه خود پیرامون ریشه‌های تاریخی ولایت فقیه در صدر اسلام گفت: پس از پیامبر نیز در همین مسیر قدم برداشته شد. نظام ولایت فقیه با روی کار آمدن معاویه به پایان رسید زیرا آنان در دین خدا فساد کرده و دین الهی را به بدعت‌هایی آلوده کردند که هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و همین مساله سبب تعارض میان دین و سیاست شد. بله ما هم قبول داریم که اگر دین غیر از اسلام باشد میان دین و سیاست همخوانی وجود نخواهد داشت.

زقوت در پایان با اشاره به نظام جمهوری اسلامی به عنوان مصداق بارز حکومت اسلامی تاکید کرد: ایران به مجرّد پیروزی انقلابش و پذیرفتن نظام ولایت فقیه و تطبیق اسلام محمدی به اندازه توان و ظرفیت توانست با وجود تمامی جنگ‌ها و تحریم‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای روز به روز پیشرفت کند. من مدّعی نیستم که ایران نمونه کامل یک نظام دینی است یا نظامی است که تماما توانسته اسلام را در جامعه پیاده کند اما شکی نیست که نظام اسلامی در ایران نزدیک‌ترین حکومت به اسلام اصیل محمدی است که از آغاز شکل‌گیری این انقلاب بر مساله ولایت فقیه تاکید داشته و ما تجمّع دین و سیاست و همخوانی میان این دو را در این نظام دیدیم./981/ب913/ک

ارسال نظرات