۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۸۷۶۸۰
آيت‎الله مظاهري:

عاقبت بخيري در سال جديد با دوري از گناهان به دست مي‎آيد

حضرت آيت‎الله مظاهري با اشاره به برخي گناهان در عيد نوروز، گفت: اگر مي‎خواهيم سالمان مبارك و عاقبت به خير باشد بايد در عيد نوروز از گناه دوري كنيم.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهري پنجشنبه شب گذشته در مسجد حكيم اصفهان با اشاره به نزديك شدن عيد نوروز، گفت: عيد نوروز را دين اسلام تأييد كرده است كه در مفاتيح اعمال و دعايي براي اين عيد آمده است، در اين دعا آمده است كه خدايا تو اين روز را گرامي و مكرم داشتهاي و در اين روز حاجات من را در دنيا و آخرت عنايت بفرما، پس اصل عيد نزد شارع مقدس امضا شده است.

وي افزود: مطلب ديگر اين است كه ما اگر بخواهيم عاقبت به خير بشويم و يك زندگي خوش و خرم داشته باشيم و ذلت بعد عزت براي ما به وجود نيايد، كه همه اين را ميخواهيم، اگر ميخواهيم شبهات دشمن روي ما تأثير نكند و اين تشيع ما روز به روز قويتر شود و ولايت ما روز به روز بالا رود و شبهات خناسان اعم از شيطان درون و برون، شيطانهاي انسي و جني نتوانند روي دين ما تأثير بگذارند، آنگاه عاقبت به خير شدهايم.

رييس حوزه علميه اصفهان رسيدن هنگام مرگ در محضر اميرمؤمنان(ع) را عاقبت به خيري دانست و اظهار كرد: اگر مثل گلي كه بو ميكنيم جان از بدنمان برود و همراه امام علي(ع) برويم به عالم برزخ و با ايشان باشيم، اين هم عاقبت به خيري است، بزرگان گفتهاند كه شب قدر از خداوند عاقبت به خيري را بخواهيم، خدا نكند كسي ذلت بعد از عزت داشته باشد، يك كسي جمعي را اداره بكند و بعد به خاطر بيماري زيردست آن عده قرار بگيرد.

وي ادامه داد: مطلب سوم اين است كه قرآن ميفرمايد و اينكه ميگويد اگر ميخواهي عاقبت به خير بشوي بايد متقي شوي، بايد اهميت به واجبات و مستحبات بدهي، مخصوصا خدمت به خلق خدا، اهميت به اجتناب از گناه بدهي، چه گناه كبيره و چه گناه صغيره و خداوند ميفرمايد كه عاقبت براي اهل تقوا است و خداوند ميفرمايد هر كه اهل تقوا شد، از راهي كه گمان ندارد من كارهايش را اصلاح ميكنم.

حضرت آيتالله مظاهري با اشاره به حديثي از امام علي(ع) مبني بر اينكه هر روزي كه انسان در آن گناه نكند، عيد ميشود، اظهار كرد: مفهوم اين جمله آن است كه اگر انسان در عيد نوروز يا عيد پانزدهم شعبان يا عيد غدير گناه بكند، آن روز عيد نيست، بلكه روز عزا و بدبختي انسان است و متأسفانه در اعياد مختلف ما خيلي گناه ميكنيم، در عيد نوروز اين بيبندوباريها و رو نگرفتن زنها و اختلاطها و خندهها و شوخيها با يكديگر و  رفتوآمدها و جلفبازيها گناهش بسيار بزرگ است و براي ما عادي شده است.

وي ابراز كرد: متأسفانه در ميان برخي مردم چادر كهنه و قديمي شده است، وضع حجاب الان يك مصيبت است، الان يك فساد اخلاقي است كه از فساد اقتصادي كه خود هم يك مصيبت بزرگ است، درباره فساد اقتصادي ما حرفهاي زيادي ميزنيم اما درباره فساد اخلاقي هم بايد گفت، اختلاط دختر و پسر در دبيرستانها در دانشگاهها و فساد به وسيله موبايلها، ارتباط نامشروع بين دو نامحرم كه متأسفانه به آن عادت كردهايم و دشمن آنچه را خواسته انجام داده است.

رييس حوزه علميه اصفهان ادامه داد: دشمن بارها گفته است كه ما نتوانستيم با ايران اسلامي با جنگ سخت مقابله كنيم و حالا به دنبال جنگ نرم هستيم، هشت سال جنگ كه همه امكانات براي دشمن فراهم بود و آنان خود اعتراف ميكنند كه هيچ كاري نتوانستند بكنند، اما جنگ نرم كه نتيجهاش بيبندوباري و بيعفتي بود و دشمن در اين زمينه موفق شده است.

وي با اشاره به برخي گناهان در عيد نوروز ادامه داد: اين رفت و آمدها در عيد نوروز نه ميتواند باشد و نه ميتواند نباشد، اگر نباشد فتنهها درست ميشود و اگر باشد گناهاني سختتر از آن به وجود ميايد، ما در يك مضيقه عجيبي گرفتار آمدهايم، اين نگاهها به نامحرم و اين اختلاط وجود دارد.

حضرت آيتالله مظاهري ابراز كرد: متأسفانه در مجالس ديدوبازديد عيد نوروز غيبت، تهمت و آبرو بردن افراد از يكديگر فراوان است، شايعهپراكني ميكنند و آبروي يكديگر را ميبرند و داد بر سر همديگر ميزنند، امام خميني(ره) ميفرمايد كه داد بر سر دشمن بزنيد و نه بر سر خودتان، ما دشمن داريم و بايد مواظب دشمن باشيم، اما اين غيبتها و تهمتها و شايعهپراكنيها و آبروي مردم را بردن بسيار سنگين است.

وي گفت: در روايات داريم هر كس آبروي فردي را ببرد، خداوند آبروي او را در روز قيامت ميبرد، معلوم است هر كس خداوند آبروي او را در روز قيامت ببرد، وضعش چهگونه است، در روايت قدسي ديگر آمده است كه هر كس يكي از دوستان خداوند را اهانت كند، مانند اين است كه به جنگ خداوند آمده است و اعلام جنگ با خدا كرده است، متأسفانه پيش ما اين گناهان سبك شده است و واي به حال ملتي كه گناه پيش او سبك شده باشد.

استاد اخلاق حوزه علميه ابراز كرد: ما در عيد نوروز خيلي از اين غيبتها و تهمتها و شايعهپراكنيها داريم، اگر ميخواهيم سالمان مبارك و عاقبت به خير باشد و اگر ميخواهيم براي خود و ديگران جدا كار بكنيم بايد در عيد نوروز از گناه دوري كنيم، بايد در عيد نوروز اين فلاكتها كه در ميان ما وجود دارد، نباشد، اين وضعي كه پيدا كرديم تقصير خود ما است، خداوند در قرآن ميفرمايد اگر مصيبتي براي شما پيش بيايد از خود شما است و بسياري از آنها را هم گذشته است./914/201/ب2

ارسال نظرات