۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۴۸۷۷۴۱

محافظت از خانواده با«زلال عفت»

کتاب« زلال عفت» نوشته حجت‌الاسلام اخوی ضمن بررسی آیات و روایات در مورد پاکدامنی و حیا، داستان هایی واقعی و جذاب دارد.
کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، بی‌تردید عفت و پاکدامنی تنها یک ارزش اخلاقی مرتبط با اخلاق فردی نیست، بلکه این صفت ارزشمند زمینه ساز امنیت و حفظ خانواده ها از آسیب های فراوان است. جامعه خالی از حیا و عفت جولانگاه جنایتکارانی است که آرامش و امنیت مردم را به قتلگاه هوس‌های نفسانی خود می برند. کتاب " زلال عفت " نوشته حجت‌الاسلام رضا اخوی ضمن بررسی آیات و روایات مربوطه، داستان هایی واقعی و جذاب دارد. این کتاب در آستانه سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، دخت نبی اکرم (ص) برای پنجمین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

کتاب " زلال عفت " که دارای 64 صفحه است، مشتمل بر 5 فصل با عناوین نکات مقدماتی، رابطه عفت و غیرت، ارزش پاکدامنی، داستان هایی درباره پاکدامنی و راهکارهای پیشگیری از بی عفتی است. در این کتاب به مباحثی چون معنی عفت، معنای غیرت، ارزش غیرت، رابطه عفت و غیرت از نگاه امیر کلام، آمار و فواید عفت‌ورزی، تقویت ایمان، پرهیز از خلوت با نامحرم، کنترل خیال و توجه به پیامدهای منفی بی عفتی اشاره شده است.

نویسنده کتاب " زلال عفت " معتقد است، پیروی از هواهای نفسانی یکی از اصلی ترین عوامل شکست و خواری انسان در طول تاریخ بوده است که انسان های بسیاری را به دام خود افکنده و از اوج عزت و کمال به حضیض ذلت کشانده است. به همین دلیل در آموزه های آسمانی و حیات بخش اسلام توجه ویژه ای به بحث عفت و نقطه مقابل آن یعنی بی عفتی شهوانی و مسایل مرتبط با آن شده است.

حجت الاسلام اخوی در مقدمه کتاب " زلال عفت " اظهار داشته است: نکته قابل تامل این است که در عصر ارتباطات و در فضای رسانه ای امر وز که زمینه گناه و آلودگی به صورت گسترده ای فراهم است،داشتن جامعه ای عفت مدار نیازمند بستر سازی های فراوان مذهبی، علمی، فرهنگی و خانوادگی است. در عصری که دشمن تلاش می کند به هر طریق ممکن فکر و ذهن بشر را در اختیار گرفته و با وعده های رنگین و تهی از حقیقت آنان را از فضای ایمان و دینداری و نیز فضایل و سجایای اخلاقی باز دارد، تلاش در جهت ارتقای عفت و پیشگیری از شیوع منکر ، تلاشی شایسته و بایسته است.

در قسمتی از این کتاب " زلال عفت " آمده است: یکی از سنت های الهی این است که برخی از کارهای خوب و بدی که انسان انجام می دهد، نتایج مثبت یا منفی آن در همین دنیا جلوه گر می شود. برای مثال بی احترامی به پدر و مادر موجب می شود که فرزندان انسان نیز به او بی احترامی کنند. پخش کردن عیب مردم و مسخره کردن دیگران موجب می شود که انسان به همان عیب مبتلا گردد و ... ؛ در واقع دنیا همانند کوهی است که انسان هرچه در آن فریاد می زند، انعکاس صدا به مباحثی باز می گردد. اعمال و رفتار انسان نیز به کوه دنیا برخورد کرده، نتیجه اش به خود او بازمی گردد. به قول مولوی " اين جهان كوه است و فعل ما ندا / سوي ما آيد نداها را صدا ".

در بخش دیگری از کتاب " زلال عفت " می خوانیم: غیرت همچون پلیس مخفی و پاسبان در روح و روان انسان است که از مرزها، حدود و خط قرمزها مراقبت می کند و انسان را به نظارت قاطع در این مسئله وا می دارد تا به نگهبانی و پاسداری از حریم و ناموس خود پرداخته از عفت افراد خانواده، محافظت و حراست نماید. شهید مطهری در این باره می نویسد:« غیرت نوعی پاسبان است که آفرینش برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها در وجود بشر قرار داده است و سر اینکه مرد حساسیت فوق العاده ای دارد، این است که خلقت ماموریتی به او داده تا نسبت را در نسل آینده حفظ کند و این احساس مانند علاقه به فرزند است. اگر حس غیرت در مرد نمی بود رابطه نسل ها با یکدیگر قطع می شد و هیچ پدری فرزند خود را نمی شناخت و با قطع این رابطه، احساس اجتماعی بودن بشر متزلزل می شد.

گفتنی است، کتاب " زلال عفت " نوشته حجت الاسلام اخوی در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) برای پنجمین بار در شمارگان 5000 نسخه با قیمت 2000 تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ شده است./1325//102/خ

ارسال نظرات