۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۸۸۸۰۶
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

مبارزه با فِرق انحرافی از اقدامات سیاسی امام محمدباقر

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ائمه اطهار سیاسی بودن است، گفت: پیامبر اکرم(ص) اگر به سیاست کاری نداشتند در مدینه تشکیل حکومت نمی دادند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی، چهارشنبه شب در رواق امام خمینی(ره) در ویژه برنامه شب میلاد امام باقر(ع) با اشاره به رابطه ایشان با خدا، با مردم و برخورد با دشمن، اظهار کرد: امام محمدباقر(ع) کثیرالذکر بودند یعنی در همه حال هنگام غذا خوردن، راه رفتن و سایر امور زندگی ذکر می گفتند و یاد خدا بودند حتی گفته شده است که بر پیشانی و بینی ایشان اثر سجده بود.

وی با بیان اینکه عبادت در اسلام گسترده است و منظور از عبادت تنها نماز و روزه و سایر آن نیست، تصریح کرد: فعالیت اقتصادی و تلاش برای تأمین معاش خانواده و بی‌نیازی از مردم نوعی عبادت است، خانه‌داری زن عبادت است اگر کانون خانواده چنان گرم و صمیمی باشد که مرد و فرزندان از زندگی دلسرد نشوند و بنا به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: جوانان خود را با کار که نوعی عبادت است مشغول کنند؛ منظور از کار تنها استخدام دولتی نیست چون در حال حاضر کشور آمادگی پذیرش تمام جمعیت آماده به کار را ندارد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نوع ارتباط امام باقر(ع) ارتباط با مردم بود، ابراز کرد: اسلام دین اجتماعی و برادری است و تا می توان باید بین مردم اصلاح ایجاد کرد، جلوی اختلاف و درگیری را گرفت.

شبکه های اجتماعی و خطرِ بحران فکری

وی ضمن هشدار نسبت به خطر بحران فکری به ویژه در جوانان ادامه داد: ماهواره، شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی شبهات را به سطح عموم کشانده اند، مطرح شدن شبهات بین علما و روحانیان ممانعتی ندارد اما اینکه به از طریق گوشی همراه و نرم‌افزارهایی چون تلگرام به سطح عموم کشانده شود و در این میان جوانانی که اطلاعات کافی مذهبی ندارند ممکن است با شبهاتی که از طریق این فضا القا می شوند دچار بحران فکری شوند.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به وجه سیاسی زندگی امام محمدباقر(ع) بیان کرد: ایشان با فرقه‌های انحرافی چون زیدیه، مُرجئه، قدریه و حَروفیه که سبب بحران فکری اجتماع شده بودند مبارزه کردند.

مبارزه امام باقر با فِرق انحرافی

وی با بیان اینکه فرقه مُرجئه جهنم را سبک جلوه می‌داد، خاطرنشان کرد: امروز نیز برخی با الفاظی چون دل انسان پاک باشد همین کار را می کنند، متأسفانه در فضاهای مجازی عده‌ای حتی در لباس روحانیت این کار را می کنند که اشتباه است، به جوانان القا می کنند که گناه خطری ندارد و جهنم جدی نیست؛ جهنمی که تا اسمش برده می شد رنگ چهره پیامبر خدا تغییر می‌کرد و تا نام قیامت برده می شد ائمه اطهار(ع) اشک می‌ریختند.

حجت الاسلام رفیعی افزود: فرقه قدریه گروهی معتقد به جبر بودند و همه چیز را به خدا نسبت می دادند، اما ارتکاب گناه که جبر نیست زیرا خداوند به انسان اختیار داده است، فرقه حَروفیه گروهی تندرو مثل داعشِ امروز بودند که با یک گناه افراد را کافر می دانستند، که امام باقر(ع) با این گروه‌ها درگیر شدند.

کارشناس دینی رسانه ملی اظهار کرد: انسان کامل کسی است که سه بعدِ رابطه امام با خدا، با مردم و برخورد با دشمن در زندگیش پررنگ باشد؛ ارتباط با خدا یعنی بعد عبادی، ارتباط با مردم که بعد اجتماعی و برخورد با دشمن که بعد سیاسی است.

انسان بدون سیاست کامل نیست

وی با تأکید بر رنگ بودن سیاست در زندگی و مداخله در این امور، متذکر شد: اگر کسی تنها به بعد عبادی اکتفا کرد و با خانواده و مردم خوش خلق نبود فرد کاملی نیست، برخی تنها دو بعد معنوی و اجتماعی دارند یعنی برایشان اهمیتی ندارد به طور مثال در یمن چه اتفاقی می افتد، برخی هنوز در شناسنامه‌‌ خود یک مُهر انتخاباتی ندارند، کاری به انتخابات و سیاست ندارند.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ائمه ما سیاسی بودن است و اگر سیاسی نبودند شهید نمی شدند، مطرح کرد: پیامبر اکرم(ص) اگر به سیاست کاری نداشتند در مدینه تشکیل حکومت نمی دادند و برای دعوت به اسلام به سران کشورها نامه نمی نوشتند.

رجب؛ ماه بازسازی نفس

حجت الاسلام رفیعی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان آداب ماه رجب و برکات آن اظهار کرد: رجب ماه بازسازی، تغییر خلق و ترک از صفات زذیله است به طور کلی سه ماه رجب، شعبان و رمضان فرصت مناسبی برای بازسازی روح، اصلاح شخصیت، توبه و تغییر، سیر و سلوک است.

وی با بیان اینکه رجب ماهِ خدا، شعبان ماهِ حضرت رسول و رمضان ماهِ امت است، بیان کرد: نمازها و عبادت‌های این ماه‌ها فرصتی برای رجوع به خود، بازنگری و بازگشت به سوی حق تعالی است و بنا به تأکید قرآن انسان در وهله اول باید به خود بنگرد سپس خانواده‌اش.

حجت الاسلام رفیعی متذکر شد: کسی که خدا را فراموش کند خودش متضرر می شود خداوند همچون طبیبی است چنانچه بیماری طبق نسخه اش عمل نکند خودش ضرر می کند نه طبیب.

کارشناس دینی رسانه ملی تصریح کرد: کسی که از تحت ولایت خدا بیرون رفت شیطان سریع جذبش می کند و نیروی شیطان می‌شود، شیطان با دروغ انسان را گمراه می کند و از چهار سو چپ، راست، جلو و پشت به ما حمله می کند تا گمراه شویم.

گفتنی است، «بهار رضوان» عنوان ویژه برنامه های نوروزی حرم مطهر امام رضا(ع) است که در قالب‌های متنوعی تا 15 فروردین در جمع زائران برگزار می‌شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات