۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۴۸۸۸۷۵
سردار باقر زاده:

انتقال نگاه عاشورایی دفاع مقدس لازمه حرکت فرهنگی است

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد مشترک نیروهای مسلح گفت: دفاع مقدس مقوله ارزشمند و سرمایه ملی تلقی می‌شود که باید به درستی از آن بهره برداری کرد.
سردار باقر زاده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد مرکزی راهیان نور کشور، همزمان با روزهای آغازین سال 1396 سردار سرتیپ پاسدار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد مشترک نیروهای مسلح در مرکز جهاد رسانه ای شهید رهبر حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

راهیان نور چه نقشی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد؟
سردار باقرزاده: جامع ترین تعبیر فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: «راهیان نور یک فناوری است»؛ این عبارت نشانگر پویای نقش راهیان نور است چرا که فناوری و تکنیک روشی است که به شما کمک می کند چطور از یک پدیده حداکثر استفاده را داشته باشید.
دفاع مقدس مقوله ارزشمند و سرمایه ملی تلقی می‌شود که باید به درستی از آن بهره برداری کرد، لازمه عبور از مرحله جنگ این است که بتوان جنگ را استحصال کرد یعنی تبدیل آن به محصولی که بتوان آن را عرضه کرد که این دارای مراحلی از جمله استخراج، تبدیل و عرضه می‌شود که راهیان نور محصول یکی از این فرایندها محسوب می‌شود، در یک فرآیندی کمک می‌شود تا چگونگی بهره برداری از ذخایر ارزشمند جنگ استخراج و  تبدیل آن به یک محصول حاصل شود.
با سه مقوله در حوزه فرهنگ مواجه هستیم: بینش ها، کشش ها و کوشش ها؛ در جایگاه رفیع شهدا که به آن رسیدند، اگر خواهان فرهنگ سازی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت هستیم باید در سه حوزه معرفتی، حس و حال و حوزه کوشش توجه و در مدار عمل بدان حرکت کنیم، که در این بخش راهیان نور از قابلیت خوبی برخوردار است زیرا به مخاطب کمک می کند تا یک شناخت درستی از جنگ پیدا کند و باید تلاش شود در راهیان نور معرفت نسبت به جنگ در همه ابعاد جنگ، یک معرفت کامل و جامعی باشد و حتی المقدور این شناخت تفصیلی  و از حالت اجمالی خارج شود.
از طریق راه ها و بخش هایی می توان معرفت عمومی نسبت به شهدا را بالا برد که می‌توان به روایتگری، پخش فیلم و مستند و عرضه کتاب هایی مختلف اشاره کرد، حس و حال  جنبه دریافتی دارد بطوری که  فرد باید در یک فضایی قرار گرفته و این حس و حال به او دست دهد و خود را در فضای جنگ مشاهده کرده و مشابه سازی کند. معرفت و حس و حال پشتوانه عمل است تا این فرد در مرام شهدا قرار گیرد، سیره شناسی، سیره نمایی و سیره گرایی و بعد سیره مرامی شهدا در عمل دریافت کند که این فرآیند در مجموعه راهیان نور محسوس است که باید در همه بخش‌ها هماهنگی لازم برای کسب نتایج مورد نظر وجود داشته باشد تا تلاش شود نگاه عاشورایی دفاع مقدس به خوبی به نسل‌های آینده منتقل شود.
نظر خود را درباره شعار سال راهیان نور بیان کنید؟
سردار باقرزاده: امام راحل فرمودند: «ما مرد جنگ هستیم»؛ شعار  امسال راهیان نور در حقیقت از کلام امام راحل و مقام معظم رهبری که فرمودند: «من انقلابی ام» انتخاب شده است، دیروز مردِ جنگِ میدان نبرد بودیم و امروز همان مرد جنگ باید مرد انقلاب باشد یعنی نباید انقلاب فراموش شود و بدانیم مشکلات کشور با انقلابی گری حل می‌شود.
باید بدانیم که با انقلابی بودن و مدیریت جهادی و عمل انقلابی داشتن مشکلات کشورمان حل می‌شود و نباید اجازه تحریف انقلاب و فراموشی آن رخ دهد، شعار امسال من انقلابی‌ام راهیان نور خواستار بیان این موضوع است که چیزی تغییر نکرده چرا که جنگ مقتضیات خاص خود را داشته و امروز حوزه جنگ در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی است که عنصر انقلابی متناسب با شرایط فعلی باید بداند چه رسالتی و تکلیفی دارد و چه عملکردی باید از خود ارائه دهد.
نقش رسانه‌ ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟
سردار باقرزاده: رسانه در اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و شناخت بیشتر دفاع مقدس نقش مهمی ایفا می‌کند در حقیقت رسانه یک جزء مکمل در فعالیت های فرهنگی و انقلابی محسوب می‌شودکه یکی از جبهه هایی آن در حال حاضر از سوی دشمن علیه ما آغاز شده است.
در جنگ رسانه باید پاسخگوی هجمه های رسانه ای باشید؛ رسانه باید عملکردی همچون توپخانه داشته باشد در عین حال که به همه جا آتش می‌رساند خود مستقل است و اگر قرار باشد که قلمرو توپخانه مورد هجمه قرار گیرد از خود دفاع می‌کند.
ما در حوزه فرهنگی باید بر رسانه ابتدا احاطه داشته باشیم یعنی همه فعالیت‌های حوزه مرتبط و از لحاظ فرهنگی مورد رصد قرار گیرد بطور مثال: در حال حاضر به موازات اردوی راهیان نور، اردوهای جهادی در حال برگزاری است و اگر اردوهای جهادی مغفول باقی بماند و کسی از آن اطلاعی نداشته باشد پس از مدتی شاهد افول آن خواهیم بود؛ پس لازم و ضروری است که مورد حمایت قرار گیرد و مستلزم این امر توجه و پوشش رسانه است.
از رسانه سه مسئولیت انتظار می‌رود: یکی عمل به وظیفه ذاتی خود که انجام کار رسانه ای است؛ دوم  پشتیبانی از همه فعالیت‌ها،  سوم نفوذ فرهنگی  است؛ رسانه یک وظیفه سه گانه دارد، در زمینه نفوذ فرهنگی ما هنوز در مقدمات راه قرار داریم و باید آن را توسعه دهیم شخصیتی همچون شهید آوینی یک شخصیت رسانه ای فرهنگی است که باید این فرد را به عنوان الگوی رسانه ای ایران معرفی کنیم. /872/د103/ی

ارسال نظرات