۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۸۸۸۹۳
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

نهضت علمي امام محمدباقر دين اسلام را احیا کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: امام باقر(ع) دانشگاه بزرگ اسلامي را تأسيس و شاگردان بزرگي را تربيت كرد و اگر نهضت علمي ایشان نبود امروز ما از دين اسلام بي خبر بوديم و احكام اسلام را نمي شناختيم.
حجت الاسلام علي محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمین علي محمدي پنجشنبه شب در ويژه برنامه شاديانه جشن ميلاد امام محمدباقر(ع) در كنار فرزندش سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال كاشان، گفت: امام باقر(ع) در دوره خفقان كه هيچكس جرأت نداشت سخنان پيامبراكرم(ص) را نقل و بيان كند و بنويسد، آمد و دين اسلام را دوباره احيا كرد.

وي افزود: امام باقر(ع) در دوران خفقان آمد و احكام واقعي قرآن و معارف واقعي قرآن را و حقيقت اسلام را به مردم معرفي كرد و در اين راه شاگرداني را تربيت كرد و يك مجموعه مهم علمي و آموزشي را داير و فقيه شيعه و فقيه واقعي و حقيقي اسلام را به مردم معرفي كرد.

به گفته وي، امام باقر(ع) در دانشگاه اسلامي كه تأسيس كرد، شاگرداني را تربيت كرد كه هر يك از شاگردان حضرت داراي جايگاه علمي و فقيه و مجتهدي بودند كه مردم به آنها مراجعه مي‌كردند.  

حجت الاسلام والمسلمین محمدي با اشاره به اينكه امام باقر(ع) در حقيقت يك مجموعه حوزه علميه جامعي كه بتواند خواسته هاي ديني و اعتقادي مردم را پاسخگو باشد داير كرد، اظهار داشت: امام باقر(ع) در واقع دانشگاه بزرگ اسلامي را تأسيس و شاگردان بزرگي را تربيت كرد كه اگر نهضت علمي ایشان نبود امروز ما از دين اسلام بي خبر بوديم و خيلي از احكام اسلام را نمي شناختيم.

وي همچنين با بيان اينكه آنچه كه امام باقر(ع) گفته است اسلامي است كه تمام ابعاد زندگي نياز ما را تأمين كرده است، افزود: اسلامي را كه امام باقر(ع) معرفي كرد اسلامي است كه هم به دنياي ما و هم به آخرت ما توجه دارد، اما برخي ديني كه براي آخرت و قيامت كاربرد داشته باشد معرفي مي‌كنند و يا برخي ديگر ديني را كه  فقط براي دنيا است معرفي مي‌كنند كه هر دو مردود است چرا كه اسلام منهاي دنيا و آخرت، اسلام نيست.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، يادآور شد: امام صادق(ع) ديني را به مردم هديه كرد كه هم نيازهاي دنياي مردم را تأمين كند و پاسخگو باشد و هم نسبت به آخرت توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدي گفت: امام باقر مي فرمايد، اسلام بر پنج پايه و اساس نماز، روزه، زكات حج و ولايت بنيانگذاري شده است و اگر كسي در دين خود به اين پنج  پايه و اساس عمل كند دين او كامل است اما اگر هريك از اين پنج پايه و اساس را عمل نكند دين او كامل نيست و يا اينكه اگر چهار پايه و اساس دين را عمل كند و ولايت را توجه نكند دين او كامل نيست چرا كه هيچ چيزي به اندازه ولايت مورد سفارش قرار نگرفته است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه يادآور شد: روايت است، كليد نماز و روزه و زكات و حج، ولايت است و اين در حالي است كه همه برنامه ريزي هاي زمان طاغوت براي گرفتن اين پنج ركن اساسي اسلام بود اما به بركت امام خميني(ره) و ولايت و رهبري و خون شهدا بار ديگر فرهنگ نماز و روزه احيا شد.

وي افزود: در دوره طاغوت كسي از اعتكاف اطلاعي نداشت اما امروز به بركت ولايت و انقلاب اسلامي و خون شهدا، جوانان ايران اسلامي از ماه رجب به اعتكاف مي روند و اين عمل مستحبي سال به سال پر رونق تر از سال قبل با حضور جوانان كشور برگزار مي‌شود.

به گفته وي، قبل از انقلاب نيز حج داشتيم اما حج آن دوره بدون برائت از مشركين بود و حج آن دوره همراه با خواسته دشمنان اسلام و اهل بيت(ع) بود، اما به بركت انقلاب اسلامي، اسلام واقعي بار ديگر زنده شد و مردم ايران در مسير اصلي اسلام واقعي قرار گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدي گفت: امروز در فضاي مجازي حلقه هايي را تأسيس مي كنند و مي گويند اگر مي خواهيد به خدا برسيد، مستقيما به خدا برسيد در حاليكه تمام اينها دكان و حقه بازي است چرا كه منهاي قرآن و اهل بيت(ع) تقرب و نزديك شدن به خدا امكان ندارد و اگر كسي به دنبال عرفان است بايد با قرآن و اهل بيت(ع) به خدا نزديك شود.

وي با اشاره به خطر ترويج و تبليغ تفكر وهابيت، خاطرنشان كرد: اين افراد مي گويند چه ضرورتي دارد به زيارت علي ابن موسي الرضا(ع) مي رويد مستقيما به خدا برسيد در حاليكه وقتي به زيارت امام رضا(ع) مي رويم حضرت را كه حجت خدا و از منزلت بالايي نزد خدا برخوردار است واسطه خود قرار مي دهيم تا به احترام او خدا حاجت ما را برآورده كند و ما را بپذيرد و مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدي افزود: اين افراد مي گويند چه ضرورتي دارد به زيارت امام رضا و يا حضرت معصومه و يا امامزادگان مي رويد در حاليكه امام صادق مي فرمايد، اگر هركدام از شما امكان آمدن به زيارت ما نداريد به زيارت فرزندان ما و اوليای الهي برويد چرا كه خداوند نعمت امامزادگان را به ما داده است و بقاع متبركه امامزادگان در سراسر كشور از بركات خداوند و ارادت و محبت مردم ايران به اهل بيت است.

وي اظهار داشت: امام باقر(ع) فرزند خودش علي ابن باقر(ع) را به تقاضاي مردم كاشان به ايران فرستاد و وقتي وارد اين منقطه شد او را حمايت كردند و به همراه او به شهادت رسيدند، بنابراين امام زادگان لطف الهي و از بركات خداوند  هستند و بايد قدر بدانيم.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اينكه در سيره علما و فقها و مراجع دين زيارت شأن امامزادگان است، يادآور شد: امام راحل بهمن سال 57  وارد تهران شد و 17 بهمن كه هنوز انقلاب پيروز نشده بود به زيارت عبدالعظيم حسني مي رود و بعد از پيروزي انقلاب نيز به قم و زيارت حضرت معصومه و جمكران مي رود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدي گفت: زيارت امامزادگان سيره بزرگان دين ما است و اين به معني اين نيست كه آنها به ما نياز داشته باشند، بلكه ما نياز داريم، بنابراين زيارتي كه سبك زندگي اسلامي است به ما توصيه شده است و بايد از آنها كسب فيض كنيم و با حضور در اماكن متبركه، زندگي ما خير و بركت داشته باشد.  

لازم به ذكر است، علي ابن باقر(ع) فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) و يكي از چهار امامزاده واجب التعظيم در ايران است كه به دعوت مردم فين كاشان براي ترويج و تعليم شريعت مقدس اسلام به منطقه كاشان آمد و بعد از برگزاري اولين نماز جمعه در مسجد جامع كاشان و سه سال هدايت و ارشاد مردم در منطقه اردهال كاشان عاقبت در يك جنگ نابرابر به دست مزدوران ظالم هشام ابن عبدالملك مروان در 27 جمادي الثاني سال 116 هجري قمري  يعني 55 سال بعد از واقعه كربلا مانند جدش در كربلاي ايران  مشهد اردهال كاشان به شهادت رسيد./202/1307/ب1

ارسال نظرات