۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۸۹۰۶۷

نگاهی به عملیات گروه‌های مقاومت فلسطینی در یک ماه گذشته

پایگاه اطلاع رسانی انتفاضه در راستای بررسی عملیات جهادی علیه رژیم صهیونیستی، تعداد این گونه عملیات و شهدای آن به همراه تعداد کشته های صهیونیست را در ماه مارس 2017 مورد بررسی قرار داده است.
انتفاضه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه انتفاضه در راستای پیگیری حوادث و تهیه آمارهای مربوط به انتفاضه قدس اعلام کرد که در ماه مارس سال 2017 جاری، ۲۴ مورد عملیات شهادت طلبانه و مقاومتی در اراضی فلسطینی صورت گرفته است که 7 مورد از آنها عملیات تیراندازی، 3 مورد عملیات حمله با سلاح سرد و یک مورد زیرگیری با خودرو بوده است و علاوه بر این، ۱۴ عملیات پرتاب سنگ نیز صورت گرفته است

این پایگاه خبری در آمارهای مربوط به ماه مارس گذشته، 69 مورد عملیات پرتاب بطری های آتش زا و مواد منفجره در جریان بیش از ۲۹۲ مورد درگیری با نظامیان صهیونیست را ثبت کرده است. بر اساس این آمارها عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان منجر به زخمی شدن ۳۹ صهیونیست شده است.

این پایگاه اینترنتی همچنین به شهادت ۸ فلسطینی از آغاز ماه مارس تا آخر و زخمی شدن 138 فلسطینی اشاره کرده است. اسامی شهدایی که در ماه مارس در جریان عملیات های مقاومتی به شهادت رسیده اند عبارت است از:

1-      شهید "مازن فقها" از رهبران و اسرای آزاده فلسطینی که در تاریخ ۲۴ ماه مارس به ضرب گلوله عناصر صهیونیستی که با سلاح مجهز به صدا خفه کن به سمت سر به شلیک کرده بودند، به شهادت رسید.

2-      شهید "سعد محمدعلی قیسیه" ( ۲۴ ساله) از الخلیل که در روز اول ماه مارس پس از حمله با سلاح سرد به نظامیان صهیونیست در نزدیکی منطقه ظاهریه شهر الخلیل به شهادت رسید.

3-      شهید "باسل اعرج" (۳۱ ساله) از بیت لحم که در تاریخ 6 مارس ۲۰۱۷ و پس از درگیری با نظامیان صهیونیست به مدت بیش از دو ساعت در شهر رام الله به شهادت رسید.

4-      شهید "ابراهیم محمود مطر" (۲۵ ساله) از قدس اشغالی که در تاریخ 13 مارس و پس از حمله با سلاح سرد به نظامیان صهیونیست در نزدیکی "باب العامود" یکی از دروازه های بخش قدیمی قدس به شهادت رسید.

5-      شهید "مراد یوسف ابو غازی" (16 ساله) از الخلیل که در تاریخ 17 مارس و پس از در اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست به سمت وی در جریان درگیری های اردوگاه "العروب" به شهادت رسید.

6-      شهید "یوسف ابو عاذره" (18 ساله) از شهر رفح که در تاریخ ۲۲ مارس و در اثر شلیک گلوله توپ جنگی از سوی نظامیان صهیونیست در شرق رفح به شهادت رسید.

7-      شهید "محمد محمود خطاب" (۱۳ ساله) از رام الله که در تاریخ ۲۳ مارس و پس از تیراندازی نظامیان صهیونیست به سمت خودروی وی که به همراه سه تن از دوستانش سوار بر آن بود، به شهادت رسید.

8-      شهید "سهام راتب نمر" (۴۹ ساله) بانوی فلسطینی ساکن اردوگاه شعفاط قدس که در تاریخ ۲۹ مارس و در اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست در نزدیکی "باب العامود" یکی از دروازه های بخش قدیمی قدس به شهادت رسید. وی مادر یک شهید فلسطینی بود.

با شهادت این افراد، شمار شهدای انتفاضه قدس از آغاز تاکنون به 298 نفر رسید که استان الخلیل با 80 شهید بیشترین تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان قدس با 64 شهید، رام الله با 28 شهید، جنین با 22، نابلس با 21، بیت لحم با 18، طولکرم با 7، سلفیت و قلقیلیه هر کدام به 4 و اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین هم با 3 شهید در رده های بعدی قرار دارند و چند شهید از کشورهای عربی هم در جمع این شهدا دیده می شوند.

علاوه بر این، در بررسی هویت شهدا بر اساس سن شان مشخص می شود که 79 کودک زیر 18 سال در جریان انتفاضه قدس به شهادت رسیده اند که 29 درصد از مجموع شهدا را شامل می شوند و کوچکترین آنها شهید رمضان محمد ثوابته نوزاد 3 ماهه فلسطینی است که در تاریخ 30/10/2015 بر اثر خفگی در نتیجه استنشاق گاز اشک آور شلیک شده به دست نظامیان صهیونیست در شهرک بیت فجار استان بیت لحم به شهادت رسید.

از سوی دیگر، در جریان انتفاضه قدس، 25 زن و دختر فلسطینی هم به شهادت رسیده اند که 12 نفر از آنها دختران زیر 18 ساله بودند.

رژیم صهیونیستی همچنین اجساد 7 شهید انتفاضه قدس به نام های شهید عبد الحمید ابو سرور، محمد ناصر محمود طرایره، محمد جباره احمد فقیه، رامی محمد زعیم علی عورتانی، مصباح ابو صبیح، فادی احمد قنبر و ابراهیم محمود مطر را نزد خود نگه داشته است.

پایگاه انتفاضه در این گزارش همچنین به 29 مورد تیراندازی به سمت ماهیگیران فلسطینی در سواحل غزه و یا به سمت کشاورزان ساکن مناطق مرزی، حمله جنگنده ها و توپخانه ارتش صهیونیستی به 5 پایگاه متعلق به گروه های مقاومت فلسطین، 12 مورد پیشروی خودروهای جنگی به مناطق مختلف نوار غزه، بازداشت 383 شهروند فلسطینی در کرانه باختری، قدس و باریکه غزه؛ از جمله 3 نماینده پارلمان فلسطین به نام های "سمیره حلایقه"، "محمد طل" و "ابراهیم دحبور" اشاره کرده است که 10 نفر از آنها از نمایندگان فراکسیون پارلمانی "تغییر و اصلاح" وابسته به جنبش مقاومت اسلامی "حماس" هستند./847/ب102/ف

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

ارسال نظرات