۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۸۹۰۸۴
حجت الاسلام راشد یزدی:

نحس دانستن 13 فروردین خرافات است

حجت الاسلام راشد یزدی نحسی عدد 13 را تنها خرافات دانست و گفت: عده ای از روی خرافات عدد 13 را نحس می دانند در حالی که این روز، روز مهربانی با طبیعت است.
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در حرم مطهر رضوی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز طبیعت، نحسی عدد 13 را تنها خرافات دانست و گفت: عده ای از روی خرافات و با تفکر غربی عدد 13 را نحس می دانند و آن را شوم خطاب می کنند در حالی که این روز، روز مهربانی با طبیعت است.

وی ادامه داد: اسلام خط قرمز برجسته ای بر نحسی کشیده و این نحسی هیچگونه اعتباری در اخلاق اسلامی ندارد و تنها عده ای از روی خیالات، وهم و خرافات این نحسی را مطرح می کنند و شایسته نیست اینگونه خرافات در جامعه اشاعه پیدا کند.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که همه فعالیت های افراد از 5 منبع تبع، عرف، عادت، عقل و شرع منشأ می گیرد، تصریح کرد: یکی از این عرفیات و رسوم روز طبیعت است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شخصی از حضرت رضا(ع) سوال کرد که احکامی همچون واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح به صورت سنجیده و یا بدون هیچ اصولی معین شده است که حضرت در پاسخ به این سوال فرمودند هیچ خوردنی و آشامیدنی در اسلام حلال نشده جز اینکه در آن منفعت و خیر بوده و هر چه اسلام حرام کرده بلاشک در آن ضرر یا مفسده ای وجود دارد.

وی با بیان این که رسول خدا(ص) نیز بر اساس دستور خداوند متعال انسان ها را امر به معروف، نیکی و خیر و نهی از منکر، زشتی و هر گونه پلیدی و پستی می کند، خاطر نشان کرد: خداوند متعال برای بشریت هر آنچه  طیب و پاکیزه بوده را حلال کرده است.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که روز طبیعت و یا مراسم برای درگذشتگان همه از عرف های جامعه هستند، بیان کرد: رسول خدا(ص) زنجیره اوهام و خرافات را برید و روز طبیعت تنها از عرف های جامعه محسوب می شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که همه رفتارها، حرکات و سکنات افراد باید تحت دستور العمل عقل و شرع باشند، گفت: عادت و عرف اگر خلاف عقل و شرع باشد باید کنار گذاشته شود و  عرف، اقبال و پیشانی را نه عقل و نه شرع تعیین کرده است.

وی در ادامه به کفویت زوجین در هنگام ازدواج اشاره و اظهار کرد: زوجین باید همچون یکدیگر به ویژه در بعد دینی بیندیشند و فرهنگ متناسبی داشته باشند چرا که درک و فهم جز مدرک است؛ از سوی دیگر خانواده طرفین باید با یکدیگر همدل باشند و از نظر سنی نیز اختلاف فاحشی نداشته باشند تا در شرایط زمانه بتوانند همچون یکدیگر بیندشیند.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که اسلام تنها علم، عقل و هر آنچه ارزش واقعی دارد را می پذیرد و از هرگونه نحس خواندن و خرافات دوری می کند، بیان کرد: همه مردم باید وابستگی خود به خرافات را دور بریزند تا زندگیشان روشن شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که معصیت خداوند نحس است که باید از خودتان دور کنید، بیان کرد: بی شک این نگاه های نامحرم، چشم چرانی ها، چشم به ناموس دیگران دوختن، بی عفتی و بدحجابی نحس اند؛ بنابراین راه نجات نیز دوری از نحسی هایی تحت عنوان معصیت خداوند متعال است که ما را در آتش جهنم می سوزاند./202/864/ب1

ارسال نظرات