۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۸۹۱۱۱
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

حوزه سلامت نیازمند یارانه است

معاون درمان وزارت بهداشت، غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را یکی از سه مشکل اساسی نظام سلامت کشور تلقی کرد.
آقاجانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی به چالش های تعرفه های خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات آسیب‌شناسی نظام سلامت در کشور، غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی همواره یکی از سه مشکل اساسی نظام سلامت کشور بوده است.

وی، علت اصلی غیراقتصادی بودن بیمارستان‌ها و عدم امکان بهبود کیفیت خدمات رفاهی بیماران را غیرواقعی بودن تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی دانست و افزود:  قیمت تمام شده خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی با تعرفه مصوب ۵۲ درصد فاصله دارد.

آقاجانی ادامه داد: از آنجا که زیرساخت های حوزه درمان در کشور متناسب با نیازهای مردم توسعه نداشته است، نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده به ویژه توسط بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: تعداد تخت بیمارستانی مورد نیاز کشور در مقایسه با برخی کشورهای منطقه، حداقل ۲ برابر وضعیت موجود است. ضمن اینکه حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌های ما فرسوده است و می بایست برای آنها جایگزین داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت به چالش ها و آسیب های غیرواقعی بودن تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی پرداخت و گفت: افت کیفیت در ارائه خدمات به مردم، نامناسب بودن خدمات رفاهی بیماران در بیمارستان، بدهی بیمارستان‌ها به پیمانکاران طرف قرارداد، کاهش ایمنی بیماران، و عدم توسعه تولید محصولات وابسته به حوزه پزشکی شامل داروها، تجهیزات و ملزومات پزشکی، از جمله پیامدهای ناشی از غیرواقعی بودن تعرفه های درمانی است.

آقاجانی تاکید کرد: دولت و مجلس می بایست با تامین منابع مورد نیاز و تخصیص یارانه مناسب، این هزینه‌ها را جبران نمایند تا بار آن بر دوش مردم سنگینی نکند.

وی ادامه داد: همانطور که در حوزه هایی مانند انرژی، آب و...، متناسب با هزینه تمام شده قیمت گذاری صورت می گیرد و دولت با اختصاص یارانه مردم را کمک می کند، حوزه سلامت هم نیاز به یارانه کافی دارد تا هم قیمت ها متناسب با هزینه ها باشد و سرمایه گذاری و توسعه در این بخش اتفاق بیافتد و هم مردم متحمل هزینه سنگین نشوند.

معاون درمان وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که پرداخت این یارانه ها از جیب مراکز درمانی به نظام سلامت آسیب می زند، گفت: تعرفه ها خدمات درمانی سال ۱۳۹۶ حداقل باید جبران کننده رشد هزینه های مراکز درمانی مانند باشد و در غیر این صورت این مراکز و مردمی که از آنها خدمت می گیرند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد./1325//102/خ

ارسال نظرات