۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۸۹۷۸۵
اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

از نامه نگاری ربیعی با دولت تا ادامه واردات گوشت برزیلی

نامه نگاری ربیعی با دولت، سخنان سیف درباره حذف صفر اسکناس‌ها، افزایش بدهی جهان به بیش از ۲۰۰تریلیون دلار و ادامه واردات گوشت از برزیل، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی هفته جاری بوده است.
اقتصاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف صفر اسکناس‌ها، افزایش بدهی جهان به بیش از ۲۰۰ تریلیون دلار و ادامه واردات گوشت از برزیل از جمله مهم‌ترین اخبار اقتصادی در هفته جاری بودند.

*نامه نگاری ربیعی با دولت

یک منبع آگاه از درخواست وزیر کار برای بازگشت لایحه اصلاح قانون کار از مجلس به دولت خبر داد و گفت: وزیر کار بزودی طی نامه‌ای به دولت، این درخواست را مطرح خواهد کرداین منبع آگاه درباره آخرین وضعیت بازگشت لایحه اصلاح قانون کار که مدتی قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی بود،   گفت: در این زمینه نامه‌ای با امضای شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال خواهد شد تا به زودی این لایحه تعیین تکلیف ‌شود.

وی ادامه داد: در این نامه از طرف شخص وزیر بازگشت لایحه اصلاح قانون کار از مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اجتماعی دولت پیشنهاد می‌شود تا پس از بازگشت، این لایحه با رعایت اصل سه جانبه گرایی و مشارکت گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته این منبع آگاه، این نامه طی چند روز آینده به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال خواهد شد.

*حذف صفر از اسکناس‌ها شاید دو سال دیگر

ولی الله سیف درباره حذف صفر از پول ملی و اینکه این موضوع در بودجه سال جاری دیده نشده است، گفت: در دولت مصوبه ای برای حذف صفر نداشتیم و قصد چنین کاری را نداریم.

وی افزود: بانک مرکزی لایحه ای به دولت فرستاد که هنوز هم در دست بررسی است که در یکی از مواد آن مطرح شده بود واحد پول ایران چیست؟ در اینجا بحث شد که وقتی مردم واحد پول ایران را تومان می شناسند، چرا ریال بگوییم؟ لذا در این ماده آمد که واحد پول ایران تومان باشد. البته این هم هنوز قطعی نشده و باید به مجلس برود؛ لذا برای حذف صفر برنامه ای نداشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی، توضیح داد: بدلیل انباشتی از تحریم های سالهای گذشته موجب شده تعداد صفر های اسکناس ها زیاد شود و حذف صفر در زمانی امکانپذیر خواهد که از ثبات و پایداری تورم تک رقمی اطمینان پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه شاید ظرف یکی دو سال آینده شرایط خوبی برای حذف صفر باشد، گفت: با توجه به روند تورم تک رقمی که شاهد آن هستیم، با استمرار این روند در دو یا سه سال دیگر شرایط برای حذف صفر فراهم می شود.

*سناریوهای دولت برای سهام عدالت

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه اگر حتی یک نفر هم واریز وجهی برای دریافت بیشتر سهام عدالت نداشته باشد، خللی در برنامه‌ها وارد نمی‌کند، از احتمال ثبت نام جدید برای دریافت این سهام خبر داد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی با تاکید بر اینکه دولت به هیچ عنوان بر روی وجوه واریزی مردم بابت سهام عدالت حساب باز نکرده است، گفت: اگر حتی یک نفر از مشمولان دریافت سهام عدالت، مابه التفاوت وجه لازم برای دریافت سهام بیشتر تا سقف یک میلیون تومان را واریز نکند، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و در مقابل، اگر همه ۴۹ میلیون نفر نیز، مانده را بپردازند که البته در مورد دو دهک اول پرداختی صورت نخواهد گرفت، هیچ خللی در کار ساماندهی سهام عدالت رخ نمی‌دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به هر تعدادی که وجه واریز کنند و به هر تعدادی که واریزی نداشته باشند، سازمان خصوصی‌سازی، آمادگی اجرای کار را از صفر تا صد دارد و البته باید تاکید کرد که مردم، هیچ وظیفه و دینی به دولت ندارند و نباید چیزی را به دولت بپردازند؛ اگرچه اگر پولی را واریز کنند، اختیار آنها است و متناسب با آن هم، سهام دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد:ما بر روی این پول، اصطلاحا حساب خاصی باز نکرده‌ایم و این حق مردم است که سهام دریافت کنند؛ بنابراین اگر فردی یک ریال هم نپردازد، به همان میزان تعیین شده، از سهام برخوردار خواهد شد؛ بنابراین همه مشمولان، کف مشخصی از سهام را خواهند داشت.

*واردات گوشت از برزیل ادامه می‌یابد

وزیر جهادکشاورزی گفت: برای واردات گوشت از برزیل مشکلی نداریم و یکی از کشتارگاههای برزیلی که برای ایران کشتار می‌کرد و دچار مشکل بود، سه ماه قبل توسط دامپزشکی کشورمان تعطیل شد.

محمود حجتی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش درباره اینکه باتوجه به مشکلات ایجاد شده در برزیل و ممنوعیت واردات گوشت از این کشور توسط برخی کشور؛ آیا ایران نیز برنامه ای برای محدودیت واردات از برزیل دارد؟ گفت: ما برخلاف سایر کشورها، در کشتارگاه های خارج هم روحانی ناظر بر ذبح شرعی داریم و هم دامپزشک.

وی اضافه کرد: کشتارگاه هایی که این مشکلات را داشتند  جزو کشتارگاه هایی که برای ایران کار می کنند؛ نیستند. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از کشتارگاه های برزیلی که برای ایران کشتار می کرد از این مشکلات داشت که ۳ ماه قبل توسط سازمان دامپزشکی کشورمان تعطیل شد.

*امپراطوری نفت ایران در دست گروهبان‌ها یا ژنرال‌ها؟

وزیر نفت زمانی گفته بود: «در دولت قبل عده‌ای بدون بلیط به نفت آمدند، من به نفت برگردم نفتی‌ها را به نفت باز می‌گردانم و نفت را با نفتی‌ها و ژنرال‌ها اداره خواهم کرد.»

شعار وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی موجب شد سطح توقعات برای انتصابات مدیریتی بالا رفته و چشم ها به انتخاب های شیخ الوزرا دوخته شود ولی همانگونه که نفتی‌ها می‌گویند، نگاهی به انتصابات انجام شده نشان می‌دهد وی در حوزه انتصابات نتوانسته انتظارات را برآورده سازد.

*حجم کالای قاچاق سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برآوردها حاکی از این است که سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در کشور است.

محمدرضا پور ابراهیمی درپاسخ به این سوال که شما عددی از قاچاق از مبادی رسمی دارید؟ افزود: برآوردها حاکی از این است که سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در کشور است که بخشی از آن از مبادی رسمی انجام می شود که تقریباً اگر بخواهیم به طور مثال ته لنجی و تعاونی مرز نشینان را در نظر بگیریم این عدد حدود ۷ میلیارد دلار است.

*بدهی جهان به بیش از ۲۰۰ تریلیون دلار رسید

بر اساس تازه ترین گزارش موسسه فاینانس بین الملل، بدهی کشورها در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۲۵ درصد رشد تولید ناخالص جهانی افزایش پیدا کرد و در مجموع به ۲۱۵ تریلیون دلار رسید.

در همین حال بدهی جهانی در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن ۷.۶ تریلیون دلار افزایش نشان می دهد

همچنین بدهی در بازارهای نوظهور در سال گذشته میلادی به طرز قابل توجهی به ۵۵ تریلیون دلار افزایش پیدا کرد که این رقم معادل ۲۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی آنها را تشکیل می دهد که این مقدار از بدهی عمدتا بدهی شرکت های غیر مالی است./1325//102/خ

ارسال نظرات