۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۴۹۰۰۹۵
کبیر اعلام کرد؛

اما و اگرهای بیمه سلامت برای تعرفه‌های درمانی۹۶

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اگر نرخ تعرفه‌های درمانی 10درصد افزایش یابد اعتبار 3 هزار و 540 میلیارد تومانی می‌خواهیم و اگر مطالبات سال گذشته را به آن بیفزاییم، امسال 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
سلامت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، محمدجواد کبیر در رابطه با تعرفه‌های درمانی سال 96 گفت: سازمان بیمه سلامت 95 درصد منابع خود را در محل درآمد عمومی تامین می‌کند؛ بنابراین اولین اصل در بودجه‌نویسی باید رعایت اصل تناسب بین منابع و مصارف باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: با اینکه قرار بود انعطاف‌های لازم را داشته باشیم در سال ‌های 93 تا 95 کسری اعتبار قابل توجهی بوجود آمد و همیشه در مقابل دستگاه‌های نظارتی در مقابل این سوال بودیم که اگر منابع نداشته‌اید چرا زیر بار این تعهدات رفته‌اید.

کبیر گفت: در سه سال گذشته و پسابرجام مشکلات اقتصادی زیادی داشته‌ایم و فقط درصدی از بودجه محقق شده است و مصارف بیش از 100 درصد اعتبارات پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در سال 95 منابع پیش‌بینی شده 9 هزار و 700 میلیارد تومان بود اما بودجه مصوب 5 هزار و 460 میلیارد تومان بود بنابراین دولت مداخله کرد و بودجه 8 هزار میلیاردی به ما داد با این وجود در سال گذشته 5 تا 6 هزار میلیارد تومان مطالبات پرداخت نشده داشته‌ایم که به امسال منتقل شده است.

وی در رابطه با اینکه پیشنهاد برای تعرفه‌ها قبل از بودجه نویسی باید اتفاق افتد، گفت: ما پیشنهادات را داده‌ایم اما سقف اعتبارات محدود است و بیش از آن امکان مانور نداریم.

کبیر گفت: سقف اعتبارات ما برای سال 96، 15 هزار و 700 میلیارد تومان است در حالی که هزینه‌های سال گذشته ما این رقم بوده و در سرجمع اعتبارات مصوب شده 11 میلیارد تومان اعتبارات خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اگر در سال 96 تعرفه‌ها را افزایش ندهیم قیمت دارو و تجهیزات به صورت اتوماتیک براساس نرخ تورم 8 تا 10 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین حدود 1500 میلیارد تومان علاوه بر بودجه 96 به رقم هزینه‌ها افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نرخ تعرفه‌های درمانی 10درصد افزایش یابد 20درصد به هزینه‌ها افزوده می‌شود، یعنی اعتباری برابر با 3 هزار و 540 میلیارد تومان که در مجموع با رقم بودجه امسال 19 هزار و 200 میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین اگر مطالبات سال گذشته را به آن بیفزاییم 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

کبیر گفت: ما قبول داریم که گروه‌های پزشکی مرجع هستند و حرمت‌شان باید مورد توجه قرار گیرد و باید نرخ تورم حوزه پزشکی مانند سایر صنوف درنظر گرفته شود اما مشکلی که داریم این است که باید مدل نظام ارائه خدمت اصلاح شود تا بتوانیم رضایتمندی را داشته باشیم./1325//102/خ

ارسال نظرات