۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۴۹۰۴۷۲
آیت‌الله ری شهری:

عقل مهمترین معیار برای حق شناسی است

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه مهمترین معیار حق شناسی عقل است، گفت: خداوند عقل انسان برای شناخت حق پیام‌آور قرار داد.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: حق گویی در صورتی ازرش دارد که حقیقتا حق گویی باشد یعنی مبتنی بر حق شناسی و به دور از جهل مرکب باشد.

وی افزود: مهمترین معیار حق شناسی عقل است، روایات متعددی در این زمینه از ائمه معصومین(ع) نقل شده در روایتی از امام علی(ع) آمده است که می‌فرمایند: عقل فرستاده حق است؛ یعنی عقل انسان از جانب خداوند برای شناخت حق پیام آور است.

آیت‌الله محمدی ری شهری اضافه کرد: مرحوم کافی نقل می‌کند که حجت خدا بر بندگان پیامبر(ع) است و حجت بین خدا و مردم عقل است بر این اساس اگر عقل آدمی چیزی را حجت نداند برایش حجت نمی‌شود بنابراین معجزات پیامبران را عقل تشخیص می‌دهد که حجت است یا خیر.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند دو حجت باطنی و ظاهری دارد، گفت: پیامبران حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است اگر حجت باطنی وجود نداشته باشد هیچ پیامبری حجیت نخواهد داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: روایت است که عقل شرعی است از داخل، و شرع عقل خارجی است؛ بنابراین روایت، دین نیز عقل است چرا که عقل اگر حجت نباشد دین هم حجت نیست./202/813/ب1

ارسال نظرات