۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۹۰۸۵۰

روحانیان، ستون خیمه های معرفتی طرح آرامش بهاری

از آنجایی که خیمه های معرفت و برنامه های اجرایی در قالب آن بیشترین حجم کار در اجرای طرح آرامش بهاری را دارد می توان گفت روحانیان به عنوان ستون خیمه های معرفتی نقش مؤثری در اجرا و بازخورد مثبت برنامه های طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه دارند.
خیمه های معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، طرح آرامش بهاری از جمله ویژه برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که در نوروز 96 برای هفتمین سال در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص کشور برگزار شد.

تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در راستای تحقق فرمایشات رهبری از جمله اهداف اجرای طرح آرامش بهاری است که در این زمینه کارویژه های متعددی در این اماکن مقدس با محوریت حضور روحانیان و مبلغان دینی اجرایی می شود.

طرح آرامش بهاری در کنار ایجاد امکانات و خدمات رفاهی برای زائران نوروزی با برپایی خیمه های معرفت زمینه ارتباط و تعامل هر چه بیشتر روحانیان و مبلغان اعزامی از قم و بومی استانها با گروه های سنی مختلف از مردم و ارائه مشاوره با شیوه های متنوع تبلیغی را فراهم می کند.

از آنجایی که خیمه های معرفت و برنامه های اجرایی در قالب آن بیشترین حجم کار در اجرای طرح آرامش بهاری را دارد می توان گفت روحانیان به عنوان ستون خیمه های معرفتی نقش مؤثری در اجرا و  بازخورد مثبت برنامه های طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه دارند.

برای آشنایی با فعالیت های روحانیان در خیمه های معرفت با حجت الاسلام علی قدسی، مدیرکاروان تبلیغی اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به گفت و گو نشسته ایم.

رساـ ابتدا در رابطه با طرح آرامش بهاری و اهمیت اجرای آن توضیح بدهید.

طرح آرامش بهاری از جمله برنامه هایی است که همزمان با ایام تعطیلات نوروزی و در بازه زمانی 25 اسفندماه تا 15 فروردین ماه در بقاع متبرکه برگزار می شود.

هدف از اجرای این طرح تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، استفاده از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه برای ارائهخدمات مطلوب معنوی، رفاهی و فرهنگی به مردم، ترویج ارزش های اسلامی و رنگ و بومی اسلامی دادن به سنت ملی نوروز و مبارزه با بدعت ها و افکار غلط و غیر اسلامی است.

رسا- اهمیت حضور مبلغان (روحانیان) در طرح آرامش بهاری را توضیح دهید.

با توجه به اینکه مبلغین آرامش بهاری دارای تخصص های لازم بوده و قبل از اعزام به بقاع متبرکه دوره های آموزشی لازم را می گذرانند با آمادگی کامل در بحث مشاوره خانوادگی، کودک و نوجوان و سخنرانی چند رسانه ای در جهت پاسخ دهی به زائران نوروزی تلاش می کنند. با توجه به غنای علمی و بهره گیری از روش های تبلیغی مناسب از سوی مبلغان خوشبختانه سالانه شاهد استقبال زائران از برنامه های مبلغین در طرح های مختلف و به ویژه خیمه های معرفت هستیم.

رسا- منظور از خیمه های معرفت چیست و در طرح آرامش بهاری چه برنامه هایی در این قالب اجرا شد؟

خیمه های معرفت از مهم ترین و شاخص ترین برنامه های طرح آرامش بهاری است که در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه اجرایی شد.

در قالب اجرای خیمه های معرفت غرفه کودک و نوجوان همچون قرآن بخوان، نقاشی بکش و جایزه بگیر، غرفه مشاوره و ترویج سبک زندگی اسلامی در قالب موضوعاتی چون عفاف و حجاب، نماز، تربیت فرزندان و ...، غرفه پاسخگویی به شبهات و مسائل دینی مسافران، ترویج ولایت مداری و افکار انقلاب اسلامی با حضور مستمر روحانیون و مبلغان برپا شد.

 غرفه سخنرانی چند رسانه ای در دو بقاع متبرکه امامزاده غریب حسن(ع) ارومیه و بقعه شیخ نوایی خوی، برگزاری مسابقه برای     کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و همچنین ایجاد غرفه مشاوره وقف به منظور تشویق مردم به ثبت موقوفات منطبق با نیازهای روز جامعه از دیگر اقدامات روحانیون در قالب خیمه های معرفت بود.

 البته خیمه های معرفت در تعدادی محدودی از بقاع متبرکه استان راه اندازی شده بود این درحالی است که روحانیان و مبلغان اعزامی از قم در هر 14 بقعه مشمول طرح آرامش بهاری حضور داشته و با برگزاری نماز های جماعت به صورت مستمر، مسابقات فرهنگی و ورزشی، مراسم های سخنرانی و ادعیه در مناسبت های خاص  در خدمت زائران بودند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در آستان مقدس امامزاده غریب حسن ارومیه طرح ابتکاری عکس یادگاری زائران اجرا شد که با استقبال چشمگیری همراه شد.

رسا- با توجه به اینکه شما مسؤول کاروان تبلیغی استان بودید، استقبال مردم از طرح آرامش بهاری در آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی می کنید.

طرح آرامش بهاری طرحی است که ماه ها قبل از اجرای آن برنامه ریزی و نحوه اجرای آن از سوی ستاد و قرارگاه آرامش بهاری  در تهران و قم بررسی و سپس از سوی سازمان اوقاف به استانها و شهرستانها ابلاغ و در صورت نیاز آموزش های لازم به ادارات و مسئولین و مبلغین مربوطه داده می شود.

از آنجایی که نظارت های زیادی برای اجرای بهتر این طرح وجود دارد این طرح از طرح های موفق فرهنگی کشوری است و در استان آذربایجان غربی هم با توجه به عنایت مدیرکل اوقاف استان و رؤسای ادارات شهرستان و مسئولان مربوطه و اهتمام مبلغان،  هیأت امنا و خادمان بقاع متبرکه استان و اطلاع رسانی گسترده، این طرح با استقبال گسترده و چشم گیر مردمی روبرو شد.

براساس نظرسنجی از زائران نیز رضایت مندی آنها از این طرح در حد خوب و مطلوب بوده است.

رسا- دستاوردهای طرح آرامش بهاری نوروز 96 را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای طرح آرامش بهاری دستاورد های معنوی زیادی متصور است ولی از حیث آماری می توان به اجرای برنامه قرآن و نقاشی برای بیش از 20 هزار کودک، اجرای برنامه مشاوره  و پرسش و پاسخ برای بیش از دو هزار نفر، حضور مبلغان در برنامه تحویل سال در 12 امامزاده استان، اجرای برنامه روز طبیعت در 6 امامزاده با حضور بیش از 10 هزار نفر از مردم، تقدیر از حافظان قرآن در برخی از امامزادگان و بقاع مترکه  استان، اجرای سخنرانی چند رسانه ای در موضوعات تربیتی برای دو هزار نفر در دو بقاع متبرکه امامزاده غریب حسن و بقعه شیخ نوایی اشاره کرد./200/936/ب1

گفت و گو از طاهره زینالی

ارسال نظرات