۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۹۱۵۰۸
آش ثبت‌نام‌های انتخاباتی بیش از حد شور شد؛

خنده‌بازار انتخاباتی در لوکیشین وزارت کشور!

ثبت‌نام‌های بی‌حساب و کتاب انتخابات ریاست جمهوری با واکنش‌های شدید کارشناسان و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه افکار، این روزنامه نوشت: آقایی با کراوات قرمز، مردی با کیف صورتی، پیرمردی با لباس هایی تکه تکه از پرچم ایران، پسری 17 ساله که شرایط دریافت گواهینامه ندارد، دختربچه ای پیش دبستانی که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارد، دو برادر دوقلو، یک خانم طراح مانتو، مردی فربه با دمپایی که بیشتر شبیه راننده های ماشین های سنگین است، یک عروس و داماد، مردی که انگلیسی را دست و پا شکسته حرف می زدند در کنار جوانانی با لباس های محلی، چند کفترباز، یک رزمی کار، مردی که دارای 5 همسر و 18 فرزند دارد تریاک را می خواهد آزاد کند و افرادی با کلیدهایی در دست، جوانی با قابلیت حرکات خاص با موهای فِرَش به همراه چند بازیگر دست چندم و یک خواننده قدیمی به نزدیکی میدان فاطمی مراجعه کردند.

البته این چهره های خاص نه برای حضور در جشن یا فراخوان انتخاب کمدین در تالار بزرگ وزارت کشور، بلکه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به ساختمان اصلی وزارت کشور رفتند؛ جایی که نگاه ده ها و حتی صدها رسانه داخلی و خارجی منتظر انتخاب سکان دار دولت دوازدهم است.

اما این حضور بی حساب و کتاب در وزارت کشور بیشتر از آن که احترام به دموکراسی باشد، به تمسخر گرفتن این اصل است. هرچند که در ماده 35 قانون اصلاح شده انتخابات ریاست‌جمهوری شرایط انتخاب شوندگان بدین شرح عنوان شده است: «1- از رجال مذهبی، سیاسی. 2- ایرانی الاصل. 3- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران. 4- مدیر و مدبر. 5-دارای حسن سابقه و امانت و تقوی. 6- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» اما به نظر می رسد باید شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای ذی صلاح در این خصوص ورود کنند.

در ایالات متحده آمریکا، اکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از میان احزاب انتخاب می شوند. در بسیاری از کشورهای دیگر کاندیدای مستقل باید از 100 چهره سیاسی و فرهنگی امضا جمع کند. در روسیه شرط نخست ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری ارائه دو میلیون امضای معتبر و غیرمخدوش از شهروندان است.

در ایران هم به نظر می رسد با یک اصلاح ساده در خصوص میانگین سنی ثبت نام کنندگان و یا سقف تحصیلی جلوی حضور این چهره های سرخوش را گرفت.

از سوی دیگر آش ثبت نام های انتخاباتی ریاست جمهوری که امروز به پایان می رسد آن قدر شور شده که اعتراض علمای دینی را هم در آورد. آیت الله مکارم شیرازی مراجع تقلید در بیانیه ای نوشت: «عده‌اى ناآگاه و گروهى آگاهانه براى به سُخره کشیدن انتخابات ریاست جمهورى و ضربه زدن به‌نظام با نداشتن هیچ‌گونه صلاحیتى، براى نام‌نویسى شرکت کرده و حتى صف تشکیل مى‌دهند و ادامه این وضع به ضرر نظام مقدس جمهورى اسلامى است.

اگر تصور شود قانون اساسى اجازه اضافه شرطى نمى‌دهد، ظاهراً اشتباه است، زیرا قیودى که در قانون اساسى آمده شرایطى را در کنار خود مى‌طلبد، مثلاً هنگامی‌که گفته مى‌شود یکى از شرایط «مدیر و مدبر بودن» است مفهومش آن است که شخص تقاضاکننده باید سوابق اجرایى کلان خود را ارائه دهد.»

همچنین حمیدرضا مقدم فر، کارشناس رسانه طی یادداشتی ضمن انتقاد از این افراد نوشت: «در ثبت‌نام این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری شاهدیم افرادی که حتی شرایط اولیه را ندارند در وزارت کشور حاضر شده و وقت مجریان و متصدیان امر را می‌گیرند.این روش ضمن این‌که منجر به اتلاف وقت فراوانی می‌شود در بحث بررسی صلاحیت‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند به‌طوری‌که هزینه‌های زیادی را به وزارت کشور و شورای نگهبان تحمیل می کند.»

البته در این میان انتقاد جدی نیز به دبیران، عکاسان و خبرنگاران خبری که به این چهره های بی ارزش، ارزش خبری می دهند وارد است. اگر همین اهالی رسانه از این افراد تصاویر منتشر نکنند و آن ها را در بایکوت خبری قرار دهند، دیگر این مردمی که بدون اجازه همسر یا با قرض کردن پول و یا با سودای ثبت نامشان در گینس و پخش شدن تصاویرشان در شبکه های اجتماعی وارد ساختمان وزارت کشور شدند، پایشان را در خیابان فاطمی هم نمی گذارند.

در پایان خواندن انتقادات و شوخی های کاربران شبکه های اجتماعی از حضور این افراد خالی از لطف نیست:

یکی از فعالان فضای مجازی در تلگرامش نوشت: «انقدر اعتراض کردیم که جای ورزشکار و بازیگر و خواننده در شورای شهر نیست؛ حالا یکی یکی دارن برای ریاست جمهوری ثبت نام می کنن!».

یکی دیگر در این باره نوشت: «از وقتی عده ای منتقدان دولت را کودک انگاشتند عده ای هم کودکانشان را در حد ریاست جمهوری پنداشتن!».

حسن آقاجانی در توئیترش نوشت: «قانون ثبت نام باید اصلاح بشه،درست. ولی توجه خبرنگاراس که باعث می‌شه تعداد ثبت‌نام‌کننده‌ها روز به روز بالاتر بره».

صادق نیکوهم در صفحه اش نوشت: «امروز وزارت کشور سوژه اول کانال گیزمیز بود«.

کاربر دیگری به زبان طنز این تودیت را منتشر کرد: «ژاپن بود از اینهمه دلقک بازی ملت برق تولید میکردن در حد صادرات به تمام کشورهای همسایه!»

یکی از فعالات فضای مجازی هم نوشت: «پیشنهاد میکنم تلویزیون فورا مسعود روشن پژوه رو با یه دوربین و میکروفن بفرسته.

نزدیکی های وزارت کشور، اینطوری هم دلقکهای عشق دیده شدن هم  کاندیدهای واجد شرایط و‌ واقعی بکارشون میرسن».

برخی دیگر از کاربران هم نوشتند: «ما مجدانه منتظر ثبت نام تتلو و احمد پور مخبر هستیم!»/۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات