۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۹۱۸۹۵

ابعاد اعتقادی پیام‌های بازرگانی ماهواره بر روابط زوجین

گرچه پیام‌های بازرگانی ماهواره در ظاهر تبلیغ یک کالا صورت می‌گیرد، اما محتوای ارائه شده در تبلیغ، کم‌رنگ کردن یکی از مفاهیم اعتقادی و ارزشی است.
شبکه های ماهواره ای فارسی زبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بخش زیادی از برنامه‌های ماهواره‌ای به ویژه در شبکه‌های فارسی زبان،  تبلیغات محصولات و کالاهای جنسی، ترک اعتیاد، کاهش وزن و افزایش قد و مانند آن است. چنین محتواهایی، به طور غیر  مستقیم ابعاد اعتقادی،  فرهنگی  و رفتاری مخاطبین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و افراد به طور ناخودآگاه و در طول زمان، شیوه رفتاری و حتی نگرشی خود را تغییر می دهند. این تغییرات که می‌توان با عنوان «آسیب» از آنها یاد کرد؛ در نزد خانواده ها  بیشتر نمایان می‌شود و به دلیل گسترده شدن فعالیت این شبکه‌ها و ترویج محتواهای  مشابه،  تأثیرات منفی آنان نیز چند برابر شده و در برخی از مناطق کشور، عمومیت یافته است.

سست شدن روابط خانوادگی و تعلقات زناشویی که در نتیجه،  افزایش طلاق را به دنیال دارد و با تغییرات عمده اعتقادات ارزشی،  سبک زندگی و الگوی مصرف، حاکی از تأثیر گذاری این گونه تبلیغات بر ابعاد و سطوح زندگی فردی و اجتماعی است. شبکه‌های  ماهواره‌ای به آرامی و به‌شکلی تدریجی، این اختلال در ابعاد اعتقادی، فرهنگی و تعامل خانواده‌ها را ایجاد کرده و در نهایت به تغییر می‌کشاند.

به عنوان مثال؛ دیدن بسیاری  تصاویری که در پیام‌های بازرگانی ماهواره‌ای نمایش داده می‌شود، باعث ایجاد هیجانات کاذب جنسی در زوجین شده و آنها  به سوی شکستن حریم خانواده  سوق می‌دهد  با در مردانی که در معرض و تبعیت این پیام ها و محصولات قرار می‌گیرند، به مرور زمان تبدیل به افرادی ناراضی می‌شوند و که همواره از وضعیت جسمانی همسر خود انتقاد کرده و ناراضی‌اند.

این وضعیت، باعث شده تا برنامه‌های این نوع شبکه‌ها با هدف قرار دادن  شخصیت زن و  القا کردن فرهنگ غرب به او، بتوانند شخصیت حقیقی زن مسلمانی را متزلزل کرده و بینان خانواده را به شدت تضعیف کنند.  به طور ویژه، می‌توان ابعاد تأثیرات را در موارد زیر دسته بندی و بیان کرد.»

بعد اعتقادی

از آنجا که هر انسانی  دارای یک سری مبانی و اعتقاداتی است که مبنای شکل‌گیری رفتار و نیز نگرش وی درباره زندگی، جهان و خداوند می‌شوند،  ضروری است برای پایبندی به اعتقادات خود،  با شناخت کامل و عمل به گونه‌های رفتاری شایسته،  در حقیقت از آن مبانی دفاع کرده و از  سویی دیگر، مواجهه با آسیب‌ها و موانع مقاومت نشان داده و به درستی دفاع کند. بی شک، مهمترین آسیب‌ها در عرصه اعتقادات، شبهات و تلقین‌های نادرست بوده که در زمان کنونی با رنگ و لعاب زیبا و عامه‌پسند خود را بروز می‌دهند.

متأسفانه، ماهواره در شمار ابزارهایی قرار گرفته به مرزهای عقیدتی انسان خصوص اسلام و به ویژه مکتب تشیع حمله‌ور شده و  قصد دارد، اساس این مکتب را درهم بریزد؛ هر چند اغراض سیاسی در این مسأله نیز بی‌تأثیر نیست.

شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای در زمینه تبلیغ وهابیت تکفیری  و بر علیه  شیعه،  ترویج مسیحیت تبشیری، ترویج مذاهب خرافی مثل شیطان پرستی و تبلیغ جز صهیونیستی بهائیت، تبلیغ سکولاریزیم و القای شخصی بودن دین، ایجاد شک و تردید حتی مسلمان دین اسلام با همه ابزارهای  و فرصت‌های فعالیت می‌کنند؛ البته با توجه به ویژگی فناوری  اصطلاحات،  طرح باورهای بی اساس، الحادی و خرافی در سانه‌ها مختلف، موضوعی عادی است.

به عبارتی، گرچه در ظاهر تبلیغ یک کالا صورت می گیرد، اما  محتوای ارائه شده در تبلیغ، کم رنگ  کردن یکی از مفاهیم اعتقادی و ارزشی است./998/ت۳۰۳/س

منبع: فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، شماره ۱۴؛ تأثیر پیام‌های بازرگانی بر تغییر روابط میان فردی زوجین؛ شمس الله مریجی، حکیمه احسانی.

ارسال نظرات