۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۹۲۳۸۴
حجت الاسلام ذوعلم:

بزرگداشت خدمات علمی و انقلابی آیت الله مصطفی خمینی برگزار می‌شود

حجت الاسلام ذوعلم گفت: بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت الله مصطفی خمینی اول و دوم آبان در قم و تهران برگزار می‌شود.
ذوعلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در دومین نشست خبری کنگره بزرگداشت «منزلت و خدمات علمی و انقلابی شهید آیت الله سید مصطفی خمینی» که در سالن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به هدف برگزاری این کنگره، گفت: این کنگره به مناسبت چهلمین سال درگذشت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی برگزار می شود تا نقش و جایگاه آن مرحوم را که مغفول مانده بیشتر به جامعه معرفی کند.

وی افزود: امام راحل به علت انتصاب سید مصطفی به خودشان پرهیز داشتند که از وی تجلیل شود در حالیکه شخصیت و شان علمی، اخلاقی و معنوی آن مرحوم به حدی بود که آیت الله بهاءالدینی درباره او فرمودند سید مصطفی خمینی فرزند امام بود اما خود امامی بود که شناخته شده نیست.

حجت الاسلام ذوعلم عنوان کرد: نقش آیت الله شهید سید مصطفی خمینی در اوج‌گیری حرکت انقلاب برجسته است، در شرایطی که رژیم با ایجاد فضای باز سیاسی و بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی در صدد بودند حرکت اصیل انقلابی ملت ما را در راستای منافع آمریکایی‍ ها سوق دهند اما شهادت سید مصطفی فضا را تغییر داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ادامه داد: شهادت سید مصطفی اول آبان 56 رخ داد و سبب حرکت عظیمی شد، که مراسم بزرگداشت هفتم و چهلم وی نام امام راحل را بر سر زبان‌ها انداخت.

وی افزود: شهادت سید مصطفی خمینی در تاریخ انقلاب نقطه عطف اوج گیری انقلاب اسلامی بود که به شکل مرموزی هم رخ داد، دشمنان با این حرکت می‌خواستند عامل استمرار انقلاب را از میان بردارند.

معاون پژوهشی آموزشی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: با وجود خواسته دشمن این شهادت از الطاف خفیه الهی بود که بعد از اهانت به امام راحل در روزنامه اطلاعات 19 دی 56 جرقه حضور جدی و مبارزه مردم در قم شروع شده به سایر کشورها گسترش یابد و منتهی به پیروزی انقلاب شود.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: رهبر معظم انقلاب درباره آیت الله سید مصطفی خمینی تعابیری نظیر کلمه «علامه» و «خمینی آینده ایران» را به کار بردند چراکه وی در شاخصه‌های مختلف علمی تبحر داشت.

وی گفت: جامعه علمی، پژوهشی و به ویژه حوزوی ما با وظیفه انقلابی که دارد باید شخصیت و آثار آن مرحوم ر معرفی کند، به ویژه برای حوزه‌های علمیه باید بر روی خط و مشی سیاسی و آثار پربرکت وی تمرکز کنند.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت آیت الله سید مصطفی خمینی درباره زمان برگزاری کنگره، عنوان کرد: این کنگره روزهای اول و دوم آبان سال جاری در قم و تهران برگزار می‌شود، که حوزه علمیه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، شهرداری تهران و 20 مجموعه پژوهشی، فرهنگی و علمی در برگزاری آن همکاری خواهند داشت.

وی افزود: همچنین ویژه برنامه‌های تحلیلی در صدا و سیما، نشست‌های علمی و تحلیلی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، بزرگداشت وی در نجف اشرف به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیشنهاد انتشار تمبر یادبود چهلمین سال شهادت از سوی سازمان مخابرات از دیگر برنامه خواهد بود.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: همچنین از همه نشریات تخصصی علمی و پژوهشی دعوت می‌کنیم که شماره آبان ماه خود را به این موضوع اختصاص دهند، افزون بر اینکه مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تخصصی به علاوه مقالات وی و ترجمه رساله مکتوب شهید مصطفی خمینی به زبان عربی، از دیگر کارهای این کنگره است.

معاون پژوهشی آموزشی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه مجموعه مقالات علمی کنگره همزمان با برگزاری کنگره منتشر می‌شود، ابراز کرد: شهید مصطفی خمینی درباره ولایت فقیه یک رساله مکتوب دارد که در آن نگاه‌ها و شبهاتی که گرایش‌های سکولاریستی مطرح کرده را پاسخ داده است، این رساله قرار است ترجمه شده و همزمان با کنگره منتشر شود.

وی افزود: در این کنگره قرار است که به دیدگاه‌ها و نظرات علمی و منزلت سیاسی وی پرداخته شود، آن مرحوم 8 جلد کتاب درباره اصول فقه نوشت همچنین در مباحث فقهی نظیر بیع، طلاق، صوم، تفسیر قرآن و بسیاری از علوم دیگر صاحب نظر بود، وی حتی به علوم غریبه مثل علم اعداد هم اشراف و آشنایی داشت، همچنین حاشیه‌ای هم برای کتاب اسرار ملاصدرا نوشت و نتیجه اینکه عمق و گستردگی آثار آن مرحوم ایجاب می‌کند که علامه نامیده شود.

معاون پژوهشی آموزشی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب با بیان نکاتی اظهار داشت: نویسندگان مقالات توجه داشته باشند که مقالات آنها ناظر بر مسائل امروز باشد، در جریان برگزاری کنگره پیش‌بینی شده که اعضای سیاستگذاری با مراجع دیدارهایی را داشته باشند.

وی گفت: فراخوان شرکت در کنگره عام است بنابراین همه افراد، دستگاه‌ها و نهادها و از جمله صدا و سیما می‌توانند آثار خود را ارسال کنند، علاقه‌مندان برای ارسال چکیده آثار خود تا پانزدهم اردیبهشت فرصت دارند و برای ارسال اصل مقاله تا سی و یکم خرداد ماه مهلت دارند، همچنین آدرس وب‌گاه ارائه مقالات WWW.CFMKH.IR است، اعضای سیاستگذاری کنگره سید حمید روحانی، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، دکتر نامدار و حجت‌الاسلام رحیمیان هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از خانواده امام خمینی(ره) و شهید مصطفی خمینی هم برای مشارکت در این کنگره دعوت کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد و آنها اعلام آمادگی و همکاری کردند. همه سعی و تلاش ما در این کنگره این است که مهجوریت آن مرحوم برطرف شود./201/807/ب1

ارسال نظرات