۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۹۲۴۸۵
آیت الله محمدی ری شهری:

ترس و واهمه انسان ناشی از عدم یقین به قدرت الهی است

آیت الله محمدی ری شهری با بیان اینکه انسان با یقین به مقام اخلاص می‌رسد، گفت: عدم یقین شجاعت را از انسان سلب و ترس و واهمه را در قلب او محیط می‌کند.
ریشهری

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در سلسله جلسات تفسیر سوره بقره در همین آستان مقدس با اشاره به فرازی از آیه «وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»، گفت: یقین به آخرت گاهی با استدلال برهانی برای انسان روشن می‌شود و باورهای دینی انسان براساس علم است، گاه بر اساس شهود قلبی برای انسان حاصل می شود، بنابراین یقینی که محصول شهود قلبی است برای انسان برکات معنوی بسیار به ارمغان می‌آورد.

وی درباره برکات شهود قلبی، بیان داشت: کسانی که به این مرتبه یقین دست می‌یابند به بالاترین مرتبه صداقت نیز خواهند رسید، امام علی(ع) می‌فرمایند: راستگویی شریف‌ترین ویژگی شخص موقن است.

آیت الله محمدی ری شهری درباره رابطه انسانهایی که به مقام یقین رسیده‌اند با خدا چگونه است، گفت: امام صادق(ع) در تعریف صدق، فرمودند: صداقت واقعی یعنی انسان چیزی غیر از خدا را اختیار نکند و خدا را به لذت‌های دنیوی و هوای نفس ترجیح دهد؛ انسان باید در همه لحظات تقوا پیشه کند و در همه حالات با صادقین همراه باشد، انسان به هر میزان یقین شهودی‌اش بیشتر شود صداقت او نیز افزایش می‌یابد.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خداباوری و اعتقاد به قیامت اخلاص انسان را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: انسان اگر یقین نداشته باشد هرگز به مقام اخلاص نمی‌رسد، یقین انسان را به بالاترین مقام شجاعت سوق می‌دهد، امام صادق(ع) حد یقین را اینگونه بیان می‌کند که اگر انسان به مقام یقین برسد با وجود خدا از هیچ امری ترس و واهمه نخواهد داشت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بالاترین برکات شهود قلبی، عصمت است، گفت: اگر از انسان گناه، ممتنع شود به مقام عصمت می‌رسد و باطن گناه را با دیده شهودی مشاهده می‌کند به همین دلیل هیچ رغبتی به انجام گناه پیدا نمی‌کند و این مقام تنها به ائمه معصومین(ع) اختصاص دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: انسان اگر به روح یقین برسد دلبستگی‌های دنیا هرگز فریبش نمی‌دهد و مشتاقانه در انتظار عبور از دنیا و ورود به آخرت است، زمانی که یقین در قلب انسان خطور می‌کند و نسبت به امور غیبی همانند آهن می‌شود، اما اگر این یقین از بین برود قلب همانند یک پارچه فرسوده می‌شود.

وی با بیان اینکه شهود به دو گونه شیطانی و رحمانی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: آن چه که گفته شد همه شهود رحمانی بود اما شهود شیطانی به الهامات شیطان بر قلب انسان می‌گویند، برای مثال زمانی که شیطان انسان را به انجام گناه وسوسه می‌کند شهود و یا الهام شیطانی می‌گویند./813/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات