۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۴۹۲۶۲۱
فعال سیاسی فلسطینی در گفت‌وگو با رسا؛

ابومازن تمایلی برای آزادی برغوثی ندارد/ اعتصاب غذا تنها گزینه زندانیان فلسطینی است

فعال سیاسی فلسطینی با انتقاد از سیاست‌های محمود عباس تاکید کرد که اسیران فلسطینی قربانی مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل شدند.
محمود عباس و نتانیاهو

أیاد زقوت فعال سیاسی فلسطینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا به مناسبت «روز اسیر فلسطینی» با اشاره به وضعیت نامساعد اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر قدس گفت: پس از آنکه مطالبات قانونی اسیران از سوی اسرائیل محقق نشده است، شاهد اعتصاب غذا از سوی اسیران فلسطینی هستیم.

دلایل اعتصاب غذای اسرای فلسطینی
زقوت افزود: علت این اعتصاب غذا را در چند چیز باید جستجو کرد. اول آنکه اسیران فلسطینی به بازداشت غیر قانونی خود اعتراض دارند. بسیاری از آنها حتی بدون انجام یک محاکمه و یا صدور یک حکم از دادگاه بازداشت شده‌اند. نکته دیگر به مساله سوء رفتار زندانبان‌های اسرائیلی باز می‌گردد. اسرائیلی‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی با زندانیان رفتار نمی‌کنند.

وی با اشاره به رفتار وحشیان اسرائیلی‌ها با اسیران خاطر نشان کرد: اسیران فلسطینی از کمترین حقّی برای تحقق مطالبات انسانی خود برخوردار نیستند. لذا وقتی مطالبه‌ها پاسخ داده نشود آنها نیز دست به اعتصاب غذا می‌زنند. اسرائیل در تمامی این سال‌ها با وحشی‌گری، خشونت و قساوت شدید با زندانیان برخورد کرده و از هیچ آسیب جسمی، روحی و معنوی به اسیران فروگذار نکرده است.

ایران تنها حامی مردم مظلوم فلسطین است
فعال سیاسی فلسطین با انتقاد شدید از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر و سکوت آنها در قبال ظلم و ستم به مردم فلسطین تصریح کرد: متاسفانه پاسخ مناسبی از سوی نهادهای حقوق بشری به مساله وضعیت بحرانی اسیران فلسطینی داده نشده است. آنان تنها به صدور بیانیه و محکومیت اکتفا می‌کنند درحالی که در عرصه واقع هیچ اقدام مثبتی از آنها تا کنون مشاهده نشده است.

زقوت با تعجب نسبت به برخی سخنان مبنی بر تاثیر حمایت کشورهای عربی و اسلامی در برابر مساله فلسطین گفت: وقتی اصل مساله حمایت کشورهای عربی مورد سوال است دیگر مجالی برای اینکه آیا تاثیری از سوی کشورهای عربی وجود دارد یا خیر باقی نیست.

وی ادامه داد: حمایت‌ کشورهای عربی و اسلامی نزدیک به صفر است در این میان تنها جمهوری اسلامی ایران است که حمایت‌های مادی و معنوی خود را از خانواده‌های شهدا و اسیران فلسطینی نشان داده است. در بعد رسانه‌ای نیز ایران با نشان دادن جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس چهره واقعی اسرائیلی‌ها را به جهانیان معرفی کرده و آنان را رسوا ساخته است.

برغوثی، قربانی مذاکرات صلح
فعال سیاسی فلسطین با تبیین ابعاد بازداشت و حبس برغوثی از مبارزان فلسطینی اظهار داشت: به نظر بنده برغوثی، این مجاهد بزرگ فلسطینی، قربانی مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل شده که تا به امروز نیز هیچ دستاوردی نداشته است.

زقوت افزود: آزادی برغوثی و سایر رهبران مبارز فلسطینی کمترین خواسته‌ای است که مردم از مذاکرات صلح انتظار داشتند که همین مساله نیز تا کنون محقق نشده است. ما هیچ توقّعی از مسؤولان اسرائیلی نداریم که به قانون بین‌المللی مرتبط با نحوه تعامل با اسیران احترام بگذارد اما از محمود عباس این انتظار را داریم که آزادی مروان برغوثی را به جدیّت پیگیری کند.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر بنده که با این مذاکرات هیچگاه برغوثی از بند اسارت رهایی نخواهد یافت زیرا برغوثی در نطقه مقابل محمود عباس از حق مردم فلسطین چشم پوشی نخواهد کرد و حاضر به مذاکره با اسرائیلی‌ها نیست لذا محمود عباس هیچگاه تمایل ندارد که در مورد برغوثی با مسؤولان اسرائیلی به گفتگو بنشیند./981/ب۹۱۴/ک

ارسال نظرات